Polskie firmy przewozowe w dziewięciu przypadkach na dziesięć dostają płatności z opóźnieniem.

Dziewięć na dziesięć przedsiębiorstw transportowych w Polsce otrzymuje zapłatę za zrealizowane zlecenie po upływie wyznaczonego terminu – wynika z analizy Bibby Financial Services, zrealizowanej przez Keralla Research.

Dziewi Na Dziesi Firm Transportowych W Polsce Otrzymuje Przelewy Po Terminie 0c733e9, NEWSFIN

fot. Dawid Lasocinski / / Forum Polska Agencja Fotografów

Średnia wartość środków „uwięzionych” w niezapłaconych fakturach sięga 75,5 tys. zł, zaś co czwarte przedsiębiorstwo ma wierzytelności sięgające nawet 250 tys. zł.

Największa część firm otrzymuje środki w ciągu dwóch tygodni (43 proc.), jednakże co piąte przedsiębiorstwo oczekuje na płatność miesiąc, a prawie co dziesiąte – dwa miesiące lub dłużej. Takie zwłoki skutkują utratą zdolności regulowania zobowiązań i potrzebą redukowania wydatków bieżących albo korzystania z dofinansowania zewnętrznego.

„Transport to sektor, który działa w ciągłym napięciu – pomiędzy narastającymi kosztami operacyjnymi a opóźnieniami w płatnościach. Wysokie ceny paliw czy niedobór kierowców trudno jest kontrolować, lecz ryzyko problemów z terminowością płatności można zredukować (…)” – zauważył, przytoczony w badaniu, dyrektor ds. finansowania firm w Bibby Financial Services Polska Piotr Taras.

Na ciężką sytuację w sektorze wpływa między innymi wzrost cen paliw i opłat drogowych, mniejsza ilość zleceń w transporcie międzynarodowym oraz obniżenie zyskowności.

„Polski sektor transportowy funkcjonuje na granicy rentowności. Opłacalność przedsiębiorstw spada, a malejące marże uniemożliwiają finansowanie działalności ze środków własnych. W efekcie zmniejsza się liczba działających firm i pojazdów. W tej sytuacji proces konsolidacji staje się nieuchronny, gdyż polscy przewoźnicy tracą zdolność konkurowania na otwartym, europejskim rynku” – wyraził opinię prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek.

Eksperci alarmują, że niebezpieczeństwo zatorów płatniczych w transporcie powoduje efekt lawinowy – kłopoty jednego kontrahenta ekspresowo przenoszą się na kolejne ogniwa łańcucha dostaw. Dla mniejszych przedsiębiorstw może to oznaczać utratę stabilności finansowej w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Analiza „Sytuacja w branży transportowej – 2025” została zrealizowana we wrześniu 2025 roku wśród 100 firm transportowych w Polsce. Bibby Financial Services to firma faktoringowa, będąca częścią Bibby Line Group. Zapewnia przedsiębiorcom różnorodne narzędzia finansowe; w Polsce działa od 2002 roku. (PAP)

pif/ mmu/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *