Reklamy z udziałem znanego piłkarza lub aktorki mogą doprowadzić Polaków do ruiny finansowej. „Ważne jest, aby pamiętać, że jeśli oferta wydaje się zbyt dobra, aby była prawdziwa, to prawdopodobnie taka nie jest” – stwierdza Ministerstwo Cyfryzacji. Na czym dokładnie to polega?
/ ARKADIUSZ ZIOLEK/East News / East News
Liczba ofiar stale rośnie, a wszystko zaczyna się od promocji w mediach społecznościowych. W erze cyfrowej coraz częściej zdarza się, że celebryci reklamują produkty i udostępniają informacje o firmie za pośrednictwem partnerstw reklamowych. Obszar ten został wykorzystany przez oszustów. Ministerstwo Spraw Cyfrowych wydało specjalne ostrzeżenie .
Oszustwa reklamowe, użytkownicy Internetu muszą zachować czujność
Nie wszystko złoto, co się świeci. To powiedzenie odnosi się do rosnącego trendu oszustw inwestycyjnych . Ostatnio oszuści zaostrzyli swoje metody, dążąc do osiągnięcia nielegalnych zysków poprzez kradzież poprzez inwestowanie w… reklamy. Zakup powierzchni reklamowej w mediach społecznościowych lub prowadzenie standardowych kampanii reklamowych stało się coraz bardziej powszechne. Jednak wielu Polaków pozostaje nieświadomych faktu, że nie każda reklama jest autentycznym sposobem dotarcia do klientów.
Reklama
Ministerstwo Cyfryzacji wydało specjalny alert dotyczący reklam z udziałem znanych osób . W tym scenariuszu ofiarami są nie tylko ci, którzy dają się nabrać na kuszące hasła obiecujące szybkie zyski, ale także gwiazdy, których wizerunki są bezprawnie wykorzystywane, aby nadać wiarygodności całemu oszustwu.
Wśród emocjonalnego zamieszania okresu przedwyborczego pojawiają się reklamy przedstawiające polityków w głównych rolach. Ich wizerunki są często wykorzystywane, przyciągając uwagę mediów i budując zaufanie publiczne. To sprawia, że są głównymi celami oszustów, którzy chętnie wykorzystują ich autorytet i popularność, aby zwiększyć legitymację swoich działań.
Przeczytaj: Rozlewają owoce i tworzą nieistniejące farmy. „Operacja truskawkowa w pełnym rozkwicie”
Wydaje się wiarygodne, ale tak nie jest. Możesz stracić pieniądze
Ministerstwo Cyfryzacji jasno wskazuje, że możliwości reklamowe na platformach i w mediach społecznościowych są coraz częściej wykorzystywane przez cyberprzestępców .
„Tego typu reklamy są tworzone tak, aby wyglądały wiarygodnie i naśladowały artykuły lub treści wideo z uznanych serwisów informacyjnych. Treści mają na celu zaangażowanie nas, a jeśli wejdziemy na stronę stworzoną przez oszustów, będą nas kusić wyjątkowo lukratywną i bezpieczną inwestycją w fundusze , akcje skarbu państwa lub duże firmy technologiczne. Materiał będzie zawierał opisy platform inwestycyjnych, za pośrednictwem których możemy rzekomo inwestować w kryptowaluty lub akcje. Obiecuje się nam znaczne zyski bez ryzyka straty i przekona nas… na przykład wybitny polityk” – Ministerstwo Spraw Cyfrowych podkreśla taktykę stosowaną przez oszustów.
Ważne jest podkreślenie, że CERT Polska wcześniej wydało ostrzeżenia dotyczące oszukańczych inwestycji. Eksperci zauważyli, że „w rzeczywistości nie inwestuje się żadnych pieniędzy”, a ofiary są często zachęcane do zainstalowania oprogramowania do udostępniania ekranu, aby rzekomo otrzymać szkolenie na temat funkcjonowania platformy. Obniżenie czujności jest krytyczne; początkowo musisz przelać niewielkie kwoty, a platforma jest zaprojektowana tak, aby pokazywać wyraźne zyski z inwestycji. Ofiary, motywowane potencjalnym zyskiem, nadal wysyłają coraz większe kwoty pieniędzy.
Oto jak działa cały schemat
Reklama oszustów jest przynętą. Tym razem schemat jest tak skonstruowany, że ofiara sama zgłosi się do przestępców . Ministerstwo Digitalizacji ujawnia kolejne działania oszustów.
Po odwiedzeniu fałszywej witryny internetowej, która przypomina portal finansowy, użytkownik zostaje poproszony o wypełnienie formularza kontaktowego . Niedługo potem dzwoni „doradca inwestycyjny”, namawiający do szybkiego przelewu jako domniemanej wpłaty początkowej. „ Pieniądze nie trafiają na żadną platformę inwestycyjną, są od razu kierowane na konta przestępców” – ostrzega CERT Polska. Obiecane zyski nie materializują się, a kontakt z „konsultantem” nagle się urywa.
Straty ponoszą nie tylko oszukani, reputacja sławnych osób również ulega pogorszeniu
Ministerstwo Spraw Cyfrowych podkreśla rzeczywistość, którą wielu może przeoczyć. To nie tylko ofiary tracą pieniądze przez oszustwa reklamowe, przekazując fundusze pod pretekstem inwestycji i zakupów. Celebryci, dziennikarze i politycy wykorzystywani przez cyberprzestępców również stają w obliczu spadku swojej wiarygodności.
Oszuści wykorzystują autorytet i zaufanie celebrytów, ekspertów i polityków, aby nadać wiarygodności swoim oszukańczym ofertom. Jest to szczególnie niebezpieczne — niczego niepodejrzewający użytkownicy tracą swoje oszczędności, a winą często obarcza się osoby, których nazwiska i twarze zostały przywłaszczone w kampaniach oszustów . Nielegalne wykorzystanie wizerunku osoby stanowi poważne ryzyko społeczne.
„ Należy pamiętać, że jeśli oferta wydaje się wyjątkowo atrakcyjna, może nie być prawdziwa . Zachowaj czujność, jeśli w reklamach natkniesz się na wizerunki znanych osobistości lub loga dużych organizacji. Wykorzystane zdjęcia niekoniecznie oznaczają, że te osoby lub firmy popierają ofertę, dlatego zawsze sprawdzaj źródło informacji” – Ministerstwo Spraw Cyfrowych