Kanał Panamski należy do najważniejszych szlaków handlu morskiego na świecie. Jego znaczenie gospodarcze jest ogromne; dlatego Donald Trump niedawno omawiał możliwość objęcia go kontrolą USA. Jednak zmiany klimatyczne doprowadziły do poważnych wyzwań dla operacji na kanale, powodując wstrzymanie działalności biznesowej. Ostatnio niski poziom wody zmusił władze Kanału Panamskiego do ograniczenia liczby statków przepływających przez kanał. Niemniej jednak na horyzoncie widać rozwiązanie — administracja kanału właśnie ujawniła, że zabezpieczyła fundusze na utworzenie nowego sztucznego jeziora, mającego wspierać operacje kanału. Jakie będą koszty i metody?
/ Martin Bernetti / AFP
Władze Kanału Panamskiego ogłosiły na swojej stronie internetowej, że zatwierdziły finansowanie kluczowej inwestycji, która ma ułatwić funkcjonowanie szlaku wodnego. „Rada Dyrektorów Kanału Panamskiego zatwierdziła (…) niezbędne fundusze na utworzenie nowego jeziora w dorzeczu rzeki Indio. Ta inicjatywa jest częścią programu projektów wodnych, którego celem jest zapewnienie dostępu do wody dla ponad 50 procent populacji kraju, sąsiednich gmin i samego kanału, a także wsparcie innych produktywnych sektorów w kraju” — podano w ogłoszeniu.
Reklama
Susza wpływa na Kanał Panamski. Konieczne są redukcje tranzytu
Władze Kanału Panamskiego oświadczyły, że budowa sztucznego jeziora stanowi „całościowe rozwiązanie” problemów wynikających z niedoboru wody, który poważnie utrudnia funkcjonowanie kanału. Nowy zbiornik, położony na rzece Indio w dystrykcie Rio Indio, będzie służył jako rezerwuar wody podczas susz, takich jak te, z którymi zmagała się Panama w latach 2023–2024. Ze względu na spadek poziomu wody codzienny tranzyt statków przez ten ważny szlak handlowy musiał zostać ograniczony. Dopiero w lipcu 2024 r. znaczne opady deszczu umożliwiły powrót do niemal pełnej sprawności operacyjnej.
Zdolność operacyjna przekłada się na dochód — średnia opłata za statek wynosi 50 000 USD, co znacząco wpływa na finanse Panamy. W optymalnych warunkach kanał może obsłużyć około 14 000 statków rocznie. Rozciągający się na długości prawie 82 km Kanał Panamski łączy Atlantyk przez Morze Karaibskie z Oceanem Spokojnym. Jego inauguracja w 1920 r. drastycznie skróciła czas podróży statków płynących ze wschodniego wybrzeża USA do krajów Azji Wschodniej.
Donald Trump atakuje Kanał Panamski: Chce odzyskać „głupi prezent”
Kanał ostatnio zyskał uwagę po komentarzach prezydenta USA Donalda Trumpa, który wyraził zamiar odzyskania „głupiego daru” Panamy. (W 1977 r., podczas prezydentury Jimmy'ego Cartera, uchwalono traktat, na mocy którego USA przyznały Panamie prawa do terenu, na którym znajduje się Kanał Panamski, a Panama przejęła kontrolę w 1999 r.) Trump krytykuje znaczną podwyżkę opłat nałożonych na statki amerykańskie korzystające z kanału. W odpowiedzi urzędnicy panamscy twierdzą, że te podwyżki opłat w ostatnich latach były w dużej mierze spowodowane suszą — środek ten został podjęty w celu zrekompensowania strat spowodowanych zmniejszonym ruchem.
Oczekuje się , że budowa nowego sztucznego jeziora dla Kanału Panamskiego zostanie ukończona w ciągu sześciu lat. Ten projekt wymaga przesiedlenia lokalnych mieszkańców. Władze Kanału Panamskiego zainicjowały spis ludności latem 2024 r. na obszarach przeznaczonych pod zbiornik. Ten spis ma zostać sfinalizowany do 30 kwietnia 2025 r. i ma na celu dokładną ocenę sytuacji finansowej gospodarstw domowych w kluczowej strefie inwestycyjnej hrabstwa Rio Indio. Osoby przesiedlone otrzymają odszkodowanie.
Władze Kanału Panamskiego podkreślają zalety projektu sztucznego jeziora
Według Reutersa, budowa jeziora ma kosztować około 1,2 miliarda dolarów, a dodatkowe 400 milionów dolarów przeznaczono na inwestycje w lokalne społeczności. Władze Kanału Panamskiego twierdzą, że sztuczny zbiornik zapewni standardowe operacje tranzytowe, umożliwiając przepływanie 36-38 statków dziennie. W oświadczeniu podkreślono również, że inwestycja ta stworzy liczne możliwości zatrudnienia i przyczyni się do przyspieszenia wzrostu gospodarczego Panamy.
Odtwarzacz wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Szczere o pieniądzach