60 proc. badanych Polaków deklaruje, że nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania, a co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie – wynika z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu.
Dzień Bezpiecznego Internetu to coroczne wydarzenie ustanowione z inicjatywy Komisji Europejskiej, które promuje bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z sieci.
Według badania, przeprowadzonego przez Bank Millenium, 47 proc. ankietowanych czuje się w sieci bezpiecznie, 35 proc. "porusza się po internecie z dozą niepewności", a co dziesiąty badany nie czuje się bezpiecznie.
Jak podano, 74 proc. respondentów ufa swojemu bankowi w kwestii ochrony danych osobowych i pieniędzy, a 15 proc. darzy swój bank ograniczonym zaufaniem. Małe zaufanie do banku zadeklarowało 5 proc., a 6 proc. nie miało zdania w tej kwestii.
Respondenci pytani byli też, jak chronią swoje dane osobowe i pieniądze. Nieco ponad 60 proc. z nich nie podaje nikomu danych do logowania, 56 proc. nie klika w linki i nie otwiera załączników w e-mailach lub SMS-ach od nieznanych dostawców, a 49 proc. nie zostawia na widoku swojej karty płatniczej. Z kolei co drugi badany unika robienia zakupów online w niesprawdzonych sklepach i czyta powiadomienia z aplikacji bankowej lub SMS-y, zanim potwierdzi płatność (47 proc.).
Badanie wykazało ponadto, że 45 proc. badanych zabezpiecza swoje urządzenia hasłem lub PIN-em oraz że również 45 proc. nie praktykuje zapisywania danych do logowania na kartkach ani w telefonie. 40 proc. korzysta z kolei z programów antywirusowych, a co trzeci ankietowany przyznał, że ma zastrzeżony numer PESEL.
Co piąty respondent podkreślił, że padł ofiarą oszustwa w internecie. Zgodnie z badaniem, 94 proc. respondentów znało przynajmniej jedną metodę internetowego oszustwa – najczęściej wskazywane były SMS-y dotyczące nieopłaconych przesyłek (68 proc.) oraz fałszywe linki w SMS-ach lub e-mailach (65 proc.). Ankietowani słyszeli też o SMS-ach dot. nieopłaconych rachunków (61 proc.), oszustwach na portalach sprzedażowych (59 proc.) czy telefonach od fałszywego konsultanta (59 proc.).
Badanie zrealizował w dn. 25-29 października 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie zespołu Public Relations Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI (PAP)
fos/ malk/