Chińsko węgierski rywal Wizz Aira wystartował. Ma wielkie ambicje

Chinsko Wegierski Rywal Wizz Aira Wystartowal Ma Wielkie Ambicje 945d091, NEWSFIN

Foto: Bloomberg

Danuta Walewska

Jak na razie nowy węgierski przewoźnik ma w swojej flocie tylko jedną, wypożyczoną maszynę — A330-200 F, czyli samolot przygotowany do przewozów cargo. Ma latać między Węgrami a Chinami. Chińską bazę samolot będzie miał w Szanghaju. Wcześniej 10-letni dzisiaj airbus należał do Wizz Aira, o potem latał dla Qatar Airways. We flocie Hungary Airlines miały znaleźć się jeszcze dwa B777-300 ERFS, ale zrezygnowano z tej opcji.

Powstała w 2021 roku linia nazywała się Universal Translink Airline Hungary (UTA). Zmiana nazwy na Hungary Airlines nastąpiła w kwietniu 2024.

Większościowym udziałowcem (ma ponad 50 proc. udziałów) jest Wu Jiang, chiński biznesmen na stałe mieszkający na Węgrzech. Pozostali akcjonariusze to chiński UTL Digital Logistics Co. Ltd, oraz — od listopada 2024 — węgierski rząd. Zarząd Hungary Airlines to oprócz Wu Jianga i jego przyjaciela, również biznesmena Duan, jeszcze dwóch Węgrów — Gabor Talabos i Gabor Varga. Odpowiedzialnym za kontakty z rządem jest Peter Tibor Borbély.

W końcu 2024 roku Hungary Airlines podpisały z Boeingiem wstępną umowę na dostawy 100 maszyn B737 MAX. Tym samym zasygnalizowały ambicje mocnego wejścia w przewozy pasażerskie, a nie tylko cargo. Te samoloty mają latać na trasach nie tylko z Węgier, ale generalnie z całej Europy do Azji, a z Budapesztu Hungary Airlines chce zrobić duże centrum przesiadkowe. A tego nie udało się osiągnąć nawet potężnemu dzisiaj Wizz Airowi.

Co ciekawe, informacja o wielkich planach współpracy z Boeingiem została opublikowana na stronie chińskiego portalu Xindaobao/Új Szemle, ale bardzo szybko z niego zniknęła i wycofana została z innych chińskich mediów. 

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *