Budowa drogi ekspresowej S16 na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy otwarcie trasy?

Budowa Drogi Ekspresowej S16 Na Nowych Zasadach Co Sie Zmieni Kiedy Otwarcie Trasy 3448a54, NEWSFIN

Droga ekspresowa S16 na odcinku Olsztyn-Biskupiec może być gotowa w 12028 r. – przewiduje GDDiKA.

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski Łukasz Solski

Maria Krzos

Powstanie ok. 30-kilometrowego odcinka S16 to jedna z kluczowych inwestycji drogowych na Warmii i Mazurach. Ten fragment S16 biegnie ze stolicy województwa w kierunku Mikołajek (kończyć się ma w miejscowości Biskupiec). Odcinek zostanie poprowadzony po śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Olsztynie oddała do ruchu w 2010 r. Obecnie ma on standard jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Po gruntownej przebudowie zmieni się w dwujezdniową ekspresówkę.

Budowa S16 Olsztyn-Biskupiec to pierwszy taki projekt w Polsce

Olsztyński oddział GDDKiA wyjaśnia, że budowa S16 na odcinku Olsztyn-Biskupiec to pierwsza inwestycja w Polsce dla której wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe, tj. Program funkcjonalno-użytkowy i Szczególne Warunki Kontraktu. Dokumenty te uwzględniają zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.

W praktyce oznacza to uproszczenie procesu projektowania i realizacji inwestycji drogowych. Dotychczas nawet drobna zmiana parametrów technicznych zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury wymagała uzyskania odstępstwa. Nowe regulacje to większa elastyczność. Nie określają one już szczegółowych wymagań prawnych dotyczących parametrów technicznych dróg, a zamiast tego odwołują się do wzorców i standardów dostępnych na stronie internetowej resortu. Rozporządzenie wprowadza również pojęcie trudnych warunków, które umożliwiają projektantom stosowanie niestandardowych rozwiązań w uzasadnionych przypadkach.

W nowych dokumentach kontraktowych zastosowano także wymagania mające na celu nie tylko oszczędność kosztów realizacji i użytkowania drogi, ale przede wszystkim ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz klimat. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu odpowiednich parametrów jakościowych) oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Dzięki temu, większość energii do oświetlenia drogi będzie pozyskiwana z energii słonecznej.

Budowa S16 Olsztyn-Biskupiec została podzielona na dwie części:

  • liczący 18 km odcinek Barczewo-Biskupiec; którego wykonawcą jest firma PORR firma w ramach kontraktu o wartości ok. 457 mln zł dobuduje drugą jezdnię dostosowując istniejącą trasę do parametrów drogi ekspresowej;
  • liczący ok. 11 km odcinek Olsztyn-Barczewo którego wykonawcą jest firma Budimex, a koszt inwestycji wyniesie ponad 507 mln zł (powodem wyższych kosztów jest większy zakres prac).

„Wiosną przyszłego roku do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego wpłynie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Barczewo- Biskupiec, a latem dla odcinka Olsztyn-Barczewo. Oba odcinki realizowane są w systemie „Projektuj i buduj” – informuje GDDKiA Oddział w Olsztynie.

Skąd wiadomo, że pierwszy wniosek o decyzje ZRID zostanie złożony już na wiosnę 2025 r.? „Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o decyzje ZRID” – wyjaśnia GDDKiA Oddział w Olsztynie. Dyrekcja przewiduje, że z nowej trasy S16 kierowcy powinni skorzystać w 2028 r.

Budowa S16 Olsztyn-Barczewo i Barczewo-Biskupiec. Zakres prac

Na odcinku Barczewo-Biskupiec, którego wykonawcą jest firma PORR, prace będą polegały głównie na budowie drugiej jezdni. „Na potrzeby realizacji tej inwestycji, dysponujemy rezerwą terenu w pasie drogowym, a wiadukty nad obecną DK16 mają już odpowiednią długość. W ramach prac powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para MOP Marcinkowo) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec” – wyjaśnia GDDKiA Oddział Olsztyn.

Zakres prac na odcinku między Olsztynem (Olsztyn Wschód) a Barczewem, gdzie wykonawcą jest Budimex, będzie znacznie większy. „Tu nie mamy rezerwy terenu pod rozbudowę. Istniejąca droga wymaga korekty przebiegu w celu dostosowania jej do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowanych zostanie 11 obiektów inżynierskich, a istniejące trzy podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone” – tłumaczy GDDKiA Oddział Olsztyn.

Na obu odcinkach wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę komunikacji zbiorowej oraz przyległych terenów oraz nowe węzły drogowe (Wójtowo oraz Łęgajny). Istniejące węzły (Barczewo, Kromerowo i Biskupiec) będą dostosowywane do parametrów drogi klasy S. Na obu kontraktach zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne). W projektach ma być także uwzględniona budowa przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi, a także montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu).

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *