Droga ekspresowa S16 na odcinku Olsztyn-Biskupiec może być gotowa w 12028 r. – przewiduje GDDiKA.
Maria Krzos
Powstanie ok. 30-kilometrowego odcinka S16 to jedna z kluczowych inwestycji drogowych na Warmii i Mazurach. Ten fragment S16 biegnie ze stolicy województwa w kierunku Mikołajek (kończyć się ma w miejscowości Biskupiec). Odcinek zostanie poprowadzony po śladzie obecnej DK16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem, którą Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział w Olsztynie oddała do ruchu w 2010 r. Obecnie ma on standard jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego). Po gruntownej przebudowie zmieni się w dwujezdniową ekspresówkę.
Budowa S16 Olsztyn-Biskupiec to pierwszy taki projekt w Polsce
Olsztyński oddział GDDKiA wyjaśnia, że budowa S16 na odcinku Olsztyn-Biskupiec to pierwsza inwestycja w Polsce dla której wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe, tj. Program funkcjonalno-użytkowy i Szczególne Warunki Kontraktu. Dokumenty te uwzględniają zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
W praktyce oznacza to uproszczenie procesu projektowania i realizacji inwestycji drogowych. Dotychczas nawet drobna zmiana parametrów technicznych zawartych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury wymagała uzyskania odstępstwa. Nowe regulacje to większa elastyczność. Nie określają one już szczegółowych wymagań prawnych dotyczących parametrów technicznych dróg, a zamiast tego odwołują się do wzorców i standardów dostępnych na stronie internetowej resortu. Rozporządzenie wprowadza również pojęcie trudnych warunków, które umożliwiają projektantom stosowanie niestandardowych rozwiązań w uzasadnionych przypadkach.
W nowych dokumentach kontraktowych zastosowano także wymagania mające na celu nie tylko oszczędność kosztów realizacji i użytkowania drogi, ale przede wszystkim ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz klimat. Chodzi tu m.in. o maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy nowych nawierzchni (przy zachowaniu odpowiednich parametrów jakościowych) oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Dzięki temu, większość energii do oświetlenia drogi będzie pozyskiwana z energii słonecznej.
Budowa S16 Olsztyn-Biskupiec została podzielona na dwie części:
- liczący 18 km odcinek Barczewo-Biskupiec; którego wykonawcą jest firma PORR firma w ramach kontraktu o wartości ok. 457 mln zł dobuduje drugą jezdnię dostosowując istniejącą trasę do parametrów drogi ekspresowej;
- liczący ok. 11 km odcinek Olsztyn-Barczewo którego wykonawcą jest firma Budimex, a koszt inwestycji wyniesie ponad 507 mln zł (powodem wyższych kosztów jest większy zakres prac).
„Wiosną przyszłego roku do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego wpłynie wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Barczewo- Biskupiec, a latem dla odcinka Olsztyn-Barczewo. Oba odcinki realizowane są w systemie „Projektuj i buduj” – informuje GDDKiA Oddział w Olsztynie.
Skąd wiadomo, że pierwszy wniosek o decyzje ZRID zostanie złożony już na wiosnę 2025 r.? „Wykonawcy mają 10 miesięcy od podpisania umowy na wykonanie projektów budowlanych i złożenie wniosków o decyzje ZRID” – wyjaśnia GDDKiA Oddział w Olsztynie. Dyrekcja przewiduje, że z nowej trasy S16 kierowcy powinni skorzystać w 2028 r.
Budowa S16 Olsztyn-Barczewo i Barczewo-Biskupiec. Zakres prac
Na odcinku Barczewo-Biskupiec, którego wykonawcą jest firma PORR, prace będą polegały głównie na budowie drugiej jezdni. „Na potrzeby realizacji tej inwestycji, dysponujemy rezerwą terenu w pasie drogowym, a wiadukty nad obecną DK16 mają już odpowiednią długość. W ramach prac powstaną również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (para MOP Marcinkowo) i obwód utrzymania drogi ekspresowej w rejonie węzła Biskupiec” – wyjaśnia GDDKiA Oddział Olsztyn.
Zakres prac na odcinku między Olsztynem (Olsztyn Wschód) a Barczewem, gdzie wykonawcą jest Budimex, będzie znacznie większy. „Tu nie mamy rezerwy terenu pod rozbudowę. Istniejąca droga wymaga korekty przebiegu w celu dostosowania jej do parametrów drogi ekspresowej. Zbudowanych zostanie 11 obiektów inżynierskich, a istniejące trzy podziemne przejścia dla pieszych zostaną wydłużone” – tłumaczy GDDKiA Oddział Olsztyn.
Na obu odcinkach wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę komunikacji zbiorowej oraz przyległych terenów oraz nowe węzły drogowe (Wójtowo oraz Łęgajny). Istniejące węzły (Barczewo, Kromerowo i Biskupiec) będą dostosowywane do parametrów drogi klasy S. Na obu kontraktach zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska (w tym ekrany akustyczne). W projektach ma być także uwzględniona budowa przejść dla zwierząt, odwodnienia i oświetlenia drogi, a także montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Wykonany zostanie system zarządzania ruchem wraz z systemem preselekcyjnym (stacja ciągłego pomiaru ruchu).