Czech Airlines przechodzą do historii
Danuta Walewska
Nie jest to zaskoczeniem na rynku, bo decyzja o likwidacji narodowego przewoźnika zapadła w Pradze już w końcu sierpnia. Czeski rząd wielokrotnie próbował ratować CSA przed bankructwem. Czesi są jednak niepocieszeni.
Ich zdaniem to Smartwings można było zlikwidować, a połączone linie mogłyby funkcjonować jako Czech Airlines. Natomiast lotnisko w Pradze, które było bazą CSA niespecjalnie ucierpi z powodu takiego rozwoju wydarzeń. Nadal pozostanie jednym z lepiej skomunikowanych portów lotniczych w naszej części Europy.
CSA wykonały w ostatnią sobotę dwa pożegnalne loty do Paryża i Madrytu i zwróciły swój kod rezerwacyjny do Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), który jest jego właścicielem. Natomiast wszystkie mile z kart lojalnościowych z programu UK Plus straciły ważność w ostatnią sobotę. CSA zostały również wykreślone z listy członkowskiej sojuszu Skyteam, gdzie liderami są Air France KLM i amerykańska Delta. CSA były członkiem sojuszu od 20 lat.
Teraz sojusz pożegnał CSA wpisem na Facebooku życząc czeskim kolegom i przyjaciołom wszystkiego najlepszego. Zaskoczeniem jednak jest to, że pozostałe linie członkowskie nie zaoferowały wsparcia dla czeskich uczestników programu lojalnościowego. Tak jest zazwyczaj, kiedy jakiś przewoźnik kończy operacje.
Nieudane próby ratowania czeskich linii
Linia miała za sobą bardzo nieudane próby prywatyzacji wspieranej m.in. przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Inwestorem strategicznym były także koreańskie linie Korean Air, które wycofały się z tego przedsięwzięcia.
W czasie pandemii COVID-19 ogłosiły w kwietniu 2020 r. koniec swojej już zawieszonej jedynej trasy długodystansowej do Seulu. A jej jedyny samolot dalekiego zasięgu – airbus A330 został w październiku 2020 r. zwrócony leasingodawcy, czyli linii Korean Air. W marcu 2021 r. Czesi ogłosili upadłość, firma przeszła restrukturyzację biznesową, która zakończyła się w czerwcu 2022 r. Wtedy też CSA weszła do spółki Prague City Air, do której należą także czeskie linie czarterowe Smartwings.
Pod koniec 2022 r. CSA próbowała jeszcze odbudować swoją flotę i siatkę połączeń przy użyciu airbusów A320 i A220.
Teraz pora na Smartwings
Smartwings ma w swojej flocie dzisiaj we flocie ma 49 samolotów, większość z nich, to Boeingi 737. A swoje spółki ma także poza Czechami, również w Polsce, Niemczech, we Francji, na Węgrzech, Słowacji i Wyspach Kanaryjskich. We Francji, na Wyspach Kanaryjskich i Izraelu posiada również bazy operacyjne.
– Mogę tylko potwierdzić, że na rynku jest zainteresowanie naszą firmą. Reszty nie chciałbym w tej chwili komentować – cytuje Jiříego Šimáněgo, współwłaściciela Smartwingsa, czeski dziennikarz Marek Baloun z portalu lotniczego Aeroweb.cz.