Są nowe plany dot. stref czystego transportu. Będą kontrowersje?

Strefy czystego transportu będą musiały powstać w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli notuje się w nich przekroczenia dopuszczalnego poziomu NO2 (dwutlenku azotu) w powietrzu. Tak wynika z projektu zmiany ustawy o elektromobilności, który trafił do konsultacji.

Będzie więcej stref czystego transportu? (Getty Images, Mateusz Wlodarczyk)

Zmiany chce wprowadzić Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Według planów resortu miasta, w których odnotuje się przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu zanieczyszczeń NO2 będą musiały wprowadzić strefy czystego transportu. Miałoby to nastąpić w ciągu sześciu miesięcy od przekazania przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska pierwszego sprawozdania, zawierającego informację o przekroczeniu norm.

Kolejny proponowany przepis nakłada obowiązek zakupu wyłącznie zeroemisyjnych autobusów dla komunikacji publicznej. Ten przepis miałby obowiązywać jedynie w gminach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców oraz w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Do tej listy należy dodać podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie drogowych przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej na obszarze gminy, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. lub związku metropolitarnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Rząd bierze się za Fundusz Kościelny. Polacy reagują zdecydowanie

Zmiany w przepisach

Projekt zakłada również zniesienie szeregu istniejących obecnie przepisów. Zniknąć ma obowiązek wykonywania, zlecania lub powierzania wykonania zadania publicznego z zapewnieniem odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych, lub napędzanych gazem ziemnym, przez samorządy liczące powyżej 50 tys. mieszkańców.

Planuje się też rezygnację z obowiązku używania w komunikacji miejskiej określonego udziału autobusów zeroemisyjnych lub napędzanych biometanem w samorządach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców.

W uzasadnieniu podkreślono, że nałożone w 2018 r. obowiązki nie są realizowane ze względu na wysoki koszt zakupu i eksploatacji pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. W wielu przypadkach przekracza możliwości budżetowe jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów.

W Ocenie Skutków Regulacji (OSR) ministerstwo klimatu zaznacza, że wprowadzenie tych przepisów realizuje dwa tzw. kamienie milowe – warunki wypłat pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy:

  • E1G: Wejście w życie ustawy wprowadzającej obowiązek zakupu tylko niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców począwszy od 2025 r.”
  • E1L dla części pożyczkowej KPO: Wejście w życie aktu prawnego wprowadzającego obowiązek tworzenia stref niskoemisyjnych dla wybranych najbardziej zanieczyszczonych miast”.

Jak podkreśla się w OSR, terminy realizacji obu tych kamieni już upłynęły.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *