Najbardziej punktualną linią lotniczą na świecie jest kolumbijska Avianca
Danuta Walewska
Według Cirium za rejs punktualny uznawany jest taki, który został wykonany z maksymalnie 15-minutowym odchyleniem od rozkładu.
Na naszym kontynencie na czwartej pozycji znalazł się LOT, który wykonał punktualnie 82,85 proc. z ponad 96 tys. rejsów. Dla przypomnienia polski przewoźnik w I półroczu 2023 roku był najpunktualniejszą linią w Europie. Potem jednak strajki kontrolerów i obsługi na lotniskach, oraz zawirowania pogodowe na południu Europy, a także wojna Hamasu z Izraelem, spowodowały pogorszenie się statystyk. W statystykach za cały 2023 rok LOT wyprzedziły jeszcze — oprócz Iberii Express — także sama Iberia i Austrian Airlines. Na 5. miejscu w Europie, tuż za LOT, znalazł się Norwegian.
Zeszłoroczny ranking najbardziej punktualnych przewoźników na świecie to wielkie zwycięstwo Kolumbijczyków, którzy w 2022 roku znajdowali się dopiero na 6. pozycji. A mało brakowało, aby trzy lata temu Avianca w ogóle przestała istnieć. Podczas pandemii COVID-19 wystąpiła o ochronę przed wierzycielami, znacznie uprościła swój model biznesowy i wprowadziła bardzo konkurencyjne ceny. – To niewiarygodne czego może dokonać mądra restrukturyzacja – komentował tegoroczny wynik rankingu dyrektor generalny Cirium, Jeremy Bowen.
Jaką linią latać by się nie spóźniać
W Ameryce Północnej najbardziej punktualnym przewoźnikiem okazały się w 2023 roku Delta Air Lines przed Alaska Airlines, w Azji i regionie Pacyfiku — japońska ANA przed JAL, na Bliskim Wschodzie i Afryce — Oman Air i Safair.
LOT znalazł się także bardzo wysoko w światowym rankingu linii, od których najłatwiej jest uzyskać odszkodowanie za opóźniony czy odwołany rejs. Polski przewoźnik znalazł się na 8. miejscu z wynikiem 7,9 na 10 pozytywnie załatwionych wniosków o odszkodowanie. Najbardziej przyjazne są pod tym względem China Airlines i Brussels Airlines (8,2 na 10), za nimi amerykańskie United Airlines oraz skandynawskie SAS i łotewskie airBaltic (8,1 na 10), potem Qatar Airways oraz Eurowings (8 na 10) i za nimi właśnie uplasował się LOT.
Czarną listę przewoźników, którzy najmniej chętnie rozstają się z pieniędzmi należnymi pasażerom za opóźnienia, otwierają British Airways (1 na 10). Z innych europejskich linii na tej liście są jeszcze Czech Airlines (1,7 na 10) i Vueling (2,3 na 10).