Danuta Walewska
Reklama
Sezon letni 2025 oraz cały bieżący rok zapowiadają się niezwykle pomyślnie dla polskiej branży lotniczej. Główne porty lotnicze odnotowują znaczne przyrosty w dwucyfrowym zakresie, a optymizm panuje również wśród zarządu PLL LOT. Rezerwacje w agencjach turystycznych sugerują, że nawet początek jesieni nie przyniesie spadku zainteresowania podróżami powietrznymi.
Reklama Reklama
Eksperci rynkowi nie widzą w tym nic zaskakującego. – Przeciętny Polak odbywa średnio 1,6 podróży lotniczych rocznie, podczas gdy 40% mieszkańców kraju nigdy nie skorzystało z tego środka transportu – komentuje Adrian Furgalski, szef Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
– Wzrost popularności krótkich, weekendowych wyjazdów za granicę znajduje odbicie w statystykach ruchu pasażerskiego. Odpowiadając na te trendy, LOT rozszerza swoją ofertę o nowe trasy turystyczne, takie jak Saloniki, Malta czy Marrakesz, którego połączenie wystartuje pod koniec października. Kładziemy też nacisk na rozwój regionalnych węzłów komunikacyjnych – z Krakowa obsługujemy już sześć destynacji, w tym świeżo uruchomiony lot do Paryża-Orly. Nowa trasa ze Stambułu do Gdańska otwiera przed Pomorzanami nie tylko bezpośrednie połączenie, ale też dostęp do globalnej sieci Turkish Airlines przez sojusz Star Alliance – wyjaśnia Krzysztof Moczulski, przedstawiciel rzecznictwa LOT-u.
Reklama Reklama Reklama
Modlin wychodzi z zapaści, Radom wciąż pod presją
Port w Modlinie odbudowuje pozycję po konflikcie z Ryanair’em, kończąc dekadową współpracę. Utraciwszy monopol, przyciągnął Wizz Air z 11 nowymi trasami oraz Air Arabia od sezonu zimowego. Te zmiany pozwolą mu odzyskać dynamikę rozwoju. Natomiast Radom stale boryka się z wyzwaniami operacyjnymi.
– Rekordowy lipiec z 2,43 mln pasażerów i 86,4% obłożeniem wskazuje na europejski fenomen. Dążymy do obsłużenia 24 mln osób w 2025 r., choć przepustowość w godzinach szczytu jest na granicy możliwości. Skutecznie utrzymujemy wysoką pozycję w rankingu punktualności, a rosnące zainteresowanie podróżami do Polski motywuje nas do modernizacji Chopina i zaangażowania w projekt CPK – podkreśla Marcin Danił, dyrektor finansowo-handlowy PPL.
Kraków Airport przoduje w rozwoju
W pierwszej połowie 2025 roku krakowskie lotnisko utrzymuje status najdynamiczniej rozwijającego się portu średniej wielkości w UE, potwierdzając swoją dominującą pozycję.