„Lutnista" z Badminton House, przez lata uważany za imitację pracy Caravaggia, być może jest autentyczny – na to wskazuje analiza AI (na zdjęciu „Lutnista" Caravaggia z rosyjskiego Muzeum Ermitaż)
Joanna Kamińska
Reklama
O temacie donosi serwis The Guardian, przywołując ekspertyzy AI wykonane przez szwajcarską firmę, która zajmuje się potwierdzaniem autentyczności dzieł sztuki.
Reklama Reklama
„Lutnista”z Badminton, sprzedany w 2001 roku za blisko 71 tys. funtów, może być oryginalnym dziełem Caravaggia
Obraz „Lutnista” został nabyty dla Badminton House w Gloucestershire w XVIII stuleciu. W 1969 r. dom aukcyjny Sotheby’s zbył go za kwotę 750 funtów jako kopię „w stylu Caravaggia”. Następnie, w 2001 roku, obraz sklasyfikowany jako dzieło „szkoły Caravaggia” zakupił za około 71 tys. funtów Clovis Whitfield, brytyjski historyk sztuki, marszand i ekspert w dziedzinie dawnych, włoskich mistrzów.
Dla przykładu, gdy w 2019 roku odnaleziono jeden z obrazów Caravaggia, jego wartość oszacowano na około 96 milionów funtów.
Clovis Whitfield zwrócił uwagę na to, iż nabyty przez niego w 2001 roku obraz perfekcyjnie pasuje do opisu zawartego w biografii Caravaggia z roku 1642, autorstwa Giovanniego Baglione. Zgadza się wiele detali obrazu, takich jak refleks kropli rosy na kwiatach.
„Lutnista” z Badminton House, który obecnie jest własnością Clovisa Whitfielda, stanowi jedną z trzech odsłon tego dzieła, czasami określaną jako wariant z Badminton. Pierwsza wersja, której oryginalność nie budzi wątpliwości, znajduje się w Ermitażu w Rosji, podczas gdy druga jest częścią kolekcji Wildensteina i w latach 1990-2013 była eksponowana w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku.
W 1990 roku Keith Christiansen, ówczesny dyrektor działu malarstwa europejskiego we wspomnianej instytucji, uznał wariant z kolekcji Wildenstein za pierwowzór, a wariant z Badminton – za replikę. Wariant z Badminton obrazu „Lutnista” został również uznany za przypuszczalną kopię dzieła Carravaggia w katalogu aukcyjnym domu aukcyjnego Sotheby’s z 2001 roku.
EkspertyzaAI udowodniła, że „Lutnista” z Badminton może stanowić oryginalne dzieło Caravaggia
Ekspertyza, którą zrealizowała AI, wykazała, że wersja z Badminton obrazu „Lutnista” została wykonana przez Caravaggia z prawdopodobieństwem wynoszącym 85,7 proc. Badanie zostało przeprowadzone przez szwajcarską firmę Art Recognition, specjalizującą się w weryfikowaniu autentyczności dzieł sztuki i kooperującą w tym obszarze między innymi z Uniwersytetem w Liverpoolu.
– Wszystko, co przekracza 80 proc., to bardzo wysoki rezultat – przyznała Carina Popovici, dyrektor Art Recognition, w rozmowie z The Guardian.
Z kolei William Audland, prawnik i entuzjasta sztuki, zacytowany przez serwis, stwierdził, iż ekspertyza AI „jest obiektywna, w odróżnieniu od subiektywnych opinii ekspertów”.
Reklama Reklama Reklama
Ekspertyza przeprowadzona przez Art Recognition dowiodła również, że „Lutnista” z kolekcji Wildensteina „nie jest autentycznym dziełem”.
– Nasza sztuczna inteligencja dała wynik negatywny – oznajmiła Popovici, cytowana przez The Guardian.
Za fundamentalny dowód uznaje się sposób prezentacji lutni. Według Davida Van Edwardsa, wiodącego producenta lutni i prezesa Lute Society, instrument widoczny na obrazie z kolekcji Wildensteina cechuje się „wieloma niedoskonałościami”, w przeciwieństwie do lutni widocznych na pracach z Badminton i Ermitażu.
Aktualny posiadacz „Lutnisty” z Badminton pragnie, żeby obraz został udostępniony publicznie.