Północna obwodnica Krakowa oraz odcinek S7 Kraków-Widoma. Kiedy zostaną udostępnione kierowcom? / zdjęcie ilustracyjne
Joanna Kamińska
Udostępnienie obu odcinków jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia zapowiedział już 23 listopada w czasie konferencji prasowej w Krakowie minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Zaznaczył jednocześnie, że udostępnienie to przez pierwsze dwa lub trzy miesiące będzie na zasadzie tzw. przejezdności. Oznacza to, że ruch samochodowy odbywać się będzie jednocześnie z prowadzonymi przez drogowców pracami wykończeniowymi. W związku z tym kierowcy muszą liczyć się ze zwężeniami i ograniczeniami prędkości.
Północna obwodnica Krakowa udostępniona dla kierowców jeszcze przed świętami
Północna obwodnica Krakowa wybudowana została w ciągu drogi ekspresowej S52 na odcinku od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Poza nimi posiada jeszcze trzy następujące węzły drogowe: Zielonki, Węgrzce i Batowice. Ma długość 12,3 km oraz dwie jezdnie, z których każda posiada po trzy pasy ruchu. Na trasie wybudowano również dwa tunele – w Zielonkach (653 m długości) i Dziekanowicach (496 m długości).
Północna obwodnica Krakowa dzięki węzłom drogowym połączona została z funkcjonującym już układem komunikacyjnym. Z terenu Krakowa i pobliskich miejscowości prowadzą do niej drogi dojazdowe o łącznej długości 20 km. Dodatkowo powstały 33 km dróg lokalnych. Dzięki nim usprawniona zostanie komunikacja między miejscowościami i osiedlami położonymi wzdłuż drogi ekspresowej S52.
Zgodnie z informacjami przekazanymi 25 listopada przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, północna obwodnica Krakowa ma zostać otwarta dla kierowców 23 grudnia 2024 roku.
Odcinek drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Widomej
Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia otwarty zostanie również fragment drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Widoma. Dzięki niemu usprawniony zostanie dojazd do Krakowa z pobliskich miejscowości. Ponadto ułatwione zostaną podróże między stolicą Małopolski, Kielcami i Warszawą. Warto zaznaczyć, że jest to ostatni brakujący fragment trasy S7 między Krakowem a stolicą.
Fragment drogi ekspresowej S7 z Widomej do Nowej Huty w Krakowie liczyć ma 18,3 km. W jego skład wejdą dwa znacząco różniące się od siebie odcinki.
Pierwszy połączy wieś Widoma z węzłem Mistrzejowice w Krakowie. Będzie to odcinek pozamiejski o długości 11,2 km, przebiegający głównie przez tereny rolnicze. Znajdują się na nim dwa węzły – Łuczyce i Raciborowice. Odcinek ma mieć dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Drugi z omawianych fragmentów S7 połączy węzeł Mistrzejowice z Nową Hutą w Krakowie. Jest to miejska część trasy o długości 7,1 km biegnąca przede wszystkim przez obszar stolicy Małopolski. Powstaną tu dwa węzły – Mistrzejowice i Grębałów. Trasa ma mieć trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Pod względem inżynieryjnym ten jej fragment jest bardziej skomplikowany, ponieważ przecina m.in. instalacje wodne, ciepłownicze i gazowe oraz sieci energetyczne. Ponadto koliduje z torami tramwajowymi i kolejowymi.
Kiedy kierowcy pojadą odcinkiem drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Widomej?
Serwis muratorplus zapytał GDDKiA, od kiedy kierowcy będą mogli korzystać z drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Widoma. Odpowiedzi w tym temacie udzielił Kacper Michna, rzecznik GDDKiA w Krakowie: – Planujemy uzyskać przejezdność do końca tego roku, poza węzłem Mistrzejowice. Odcinek miejski, ze względu na przeprojektowanie węzła Mistrzejowice, będzie skończony później. Zakładamy, że stanie się to w połowie 2026 r. Resztę trasy, czyli około 13 km S7 planujemy połączyć tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa i udostępnić pod koniec roku.
Droga ekspresowa S7 położona w ciągu tras europejskich E28 i E77 ma biec od Trójmiasta przez Warszawę do Krakowa, a tym samym ma połączyć północ kraju z południem. Docelowo ma mieć 750 km długości i stać się tym samym jedną z najdłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce.