Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga

Dobry Kwartal Airbusa I Kolejne Problemy Boeinga E1720c5, NEWSFIN

Foto: Dhiraj Singh/Bloomberg

Piotr Rudzki

– Przedstawiliśmy wyniki I kwartału osiągnięte w warunkach, które nie wykazują poprawy: utrzymują się napięcia geopolityczne i w łańcuchach dostaw. W tych warunkach dostarczyliśmy 142 samolotów (12 A220, 116 z rodziny A320 i po siedem A330 i A350) – oświadczył prezes Guillaume Faury. To pozwoliło zwiększyć obroty o miliard euro do 12,9 mld i wypracować zysk operacyjny EBIT 577 mld (wobec 773 mln rok temu) i zysk netto 585 mln euro. Dział śmigłowców wydał 50 sztuk, zmniejszył obroty o 9 proc. i zysk EBIT do 71 mln, a dział sprzętu wojskowego poniósł stratę operacyjną 9 mln, zwiększył obroty o 4,3 proc., wydał jeden samolot A400M.

Grupa przygotowuje się do zwiększenia w tym roku rytmu produkcji szerokokadłubowych A330 do 4 co miesiąc, a od 2026 r. do 14 najmniejszych A220 co miesiąc, 75 sztuk maszyn z rodziny A320 i dojścia w 2028 r. do 12 sztuk A350. Na te przygotowania Airbus wydał 1,8 mld euro, dwukrotnie więcej niż przed rokiem, ale w udrożnieniu od Boeinga, który „spalił” 4 mld dolarów, nie miał problemów z jakością.

W ciągu 3 miesięcy grupa z Tuluzy otrzymała zamówienia netto (bez rezygnacji) na 170 maszyn, zwłaszcza na 71 A350, w tym 30 kupione przez indyjską IndiGo. W końcu kwietnia ta linia zamówiła kolejne 30 A350-900 z opcją 70 dalszych o wartości 9,5 mld dolarów w cenach katalogowych.

W bieżącym roku Airbus przewiduje dostarczenie klientom ok. 800 samolotów, osiągnięcie zysku EBIT 6,5-7 mld euro i przepływów wolnej gotówki ok. 4 mld euro.

Nie ma sankcji za tytan z Rosji

Rząd Kanady zezwolił Airbusowi korzystać przy produkcji samolotów z tytanu kupowanego od rosyjskiego dostawcy VSMPO-AVISMA — poinformował Reutera Airbus Canada. To pierwszy kraj, który wprowadził sankcje za korzystanie z tego strategicznego metalu pochodzącego z Rosji. Zwolnienie z sankcji dotyczy jedynie przemysłu lotniczego także wojskowego i będzie obowiązywać w ograniczonym czasie — podał informator z Ottawy.

Podobne zwolnienie chroniące przed sankami otrzymał także od rządu kanadyjski producent samolotów dyspozycyjnych Bombardier. Ten producent wydał w I kwartale 20 maszyn, w tym roku zakłada dostawę 10-155 sztuk.

Spadek obrotów Boeinga w I kwartale, pierwszy raz od 7 poprzednich kwartałów naraził amerykański koncern na zmianę ocen agencji ratingowych.

Fitch Ratings obniżyła ze stabilnej do negatywnej perspektywę potwierdzając długoterminową ocenę BBB- i wyjaśniła, że wróci do ustabilizowanej oceny perspektywy, jeśli koncernowi uda się do początku 2025 r. usunąć z parkingów wyprodukowane w 2023 r. ponad 100 sztuk B737 nie dostarczonych dotąd klientom oraz połowę takich zapasów B787.

To samo z oceną i perspektywą zrobiła druga agencja S&P, bo uznała, że zwiększyła się możliwość dalszego opóźnienia działalności koncernu w zakresie generowania przepływów gotówki. Boeing nie będzie jej mieć dostatecznie dużo w tym roku na wykupienie w terminie papierów dłużnych, nie rozproszył też niepokojów wywołanych informacją prezesa Davida Calhouna, że odejdzie przed końcem roku.

Dzień wcześniej Moody’s obniżyła ocenę wiarygodności kredytowej koncernu do jednego stopnia powyżej statusu śmieciowego po informacji Boeinga o wykorzystaniu w I kwartale 3,93 mld dolarów z przepływów wolnej gotówki. — Zmiana oceny i ujemna perspektywa są kolejnym elementem długiej listy nacisków, z jakimi Boeing ma do czynienia — stwierdził Rob Stallard, analityk z Vertical Research Partners, komentując decyzję tej agencji.

A to nie koniec problemów Boeinga. Resort sprawiedliwości USA podejmie już w maju decyzję, czy Boeing naruszył umowę z nim z 2021 r. o odroczeniu postępowania karnego wobec niego za katastrofy B737 MAX z 2018 i 2019 r.

Rodziny ofiar tych katastrof poinformowały urzędników z USA na niedawnych spotkaniach, że Boeing naruszył trzyletni okres ścisłego przestrzegania przepisów i uzgodnionych ustaleń. Przedstawiciele władz mają 6 miesięcy od daty wygaśnięcia tamtej umowy 7 stycznia, a więc do 7 lipca czas na zdecydowanie, czy Boeing spiskował, aby oszukać urząd lotnictwa FAA albo znaleźć inne wyjście pozwalające umorzyć sprawę.

Problem polega na tym, że do wyssania zaślepki drzwi awaryjnych podczas lotu w samolocie Alaska Airlines doszło 5 stycznia, na dwa dni przez wygaśnięciem porozumienia o odroczeniu postawienia Boeinga w stan oskarżenia w postępowaniu karnym, a koncern początkowo szukał wykrętów wobec regulatora.

Naoise Connolly Ryan, która straciła męża w katastrofie Ethiopian Airways w 2019 uważa, że umowa z Boeingiem z 2021 r. to „poroniona sprawiedliwość”. — Nie chcemy trzeciej katastrofy. Mamy nadzieję, że resort sprawiedliwości zrobi teraz co trzeba i nie oddali zarzutów wobec Boeinga — powiedziała Reuterowi.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *