Szef Inspekcji Transportu Drogowego udzielił w bieżącym roku zgody na dwa nowe kursy autobusowe Kaliningrad-Warszawa, i pomimo że realizować powinny je podmioty z obu państw, trasy te są zarządzane przez Rosjan, którzy założyli przedsiębiorstwa w Polsce – poinformowała „Rzeczpospolita” w czwartkowej publikacji.

W toku dochodzenia dziennikarskiego ujawniono, że „na 13 firm uprawnionych do przewozów na trasie Rosja-Polska jedynie trzy to firmy rdzennie polskie”. Jak ustaliła redakcja: siedem zostało zarejestrowanych w Rosji lub na Białorusi, natomiast trzy kolejne, choć zarejestrowane w Polsce, są własnością Łotyszy i Rosjanina.
Jak wykryła „Rz”, aktualnie połączeń autokarowych pomiędzy Polską a Rosją jest osiem. To stan wyższy niż w zeszłym roku, kiedy to kursów było sześć. Dziennik poinformował, że w 2023 r. połączeń było osiem, w 2022 r. – 10, a 2021 r. -11.
Od trzech lat notuje się wzrost liczby przyjazdów Rosjan do Polski – wynika z danych statystycznych Straży Granicznej opracowanych dla „Rz”.
W pierwszym roku pandemii Covid-19, czyli w 2020, „funkcjonariusze z Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Straży Granicznej na drogowych przejściach granicznych z obwodem kaliningradzkim dokonali odprawy na kierunku wjazdowym do Polski blisko 366 tys. osób, w tym 222 tys. Rosjan”. W następnym roku zaobserwowano ponad trzykrotny spadek, jak podała gazeta, na 114 tys. osób podróżujących, z których obywatele Rosji stanowili 65 tys.
W 2022 r., czyli w pierwszym roku pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę, do Polski od strony Królewca wjechało 62 tys. obywateli Federacji Rosyjskiej. „Natomiast już w 2023 r. – przez tę drogową granicę do Polski przybyło 275 tys. osób, z czego 74 tys. to Rosjanie, w 2024 r. – niemal 98 tys. obywateli tego państwa. W bieżącym roku (dane za okres od 1 stycznia do 30 września) – wjechało do nas 79 tys. obywateli Federacji Rosyjskiej” – donosi „Rz”.
Jak zaznaczył dziennik, „Polska nie uchyliła regulacji z lat 90. XX wieku, dopuszczających prowadzenie między państwami działalności gospodarczej w zakresie transportu pasażerskiego, na mocy których takie przewozy były możliwe z Rosją”. Redakcja przypomniała, że w następstwie rozpoczęcia przez Moskwę wojny z Kijowem, w lutym 2022 r. decyzją Komisji Europejskiej zamknięto przestrzeń powietrzną dla przelotów pasażerskich z Rosji i do niej.
mzb/wr/



