Airbus zwiększa dostawy samolotów. Boeing zmniejsza, bo ma problemy

Airbus Zwieksza Dostawy Samolotoacutew Boeing Zmniejsza Bo Ma Problemy 045a0f5, NEWSFIN

Airbus zwiększa dostawy samolotów

Foto: Bloomberg

Piotr Rudzki

Airbus wywiązał się z kontraktów wobec 23 klientów, którzy odebrali 55 samolotów (40 A220 i z rodziny A320, pięć A350-900 i dwa A330). Ta liczba nie zmieniła się wobec września 2022, ale w ujęciu kwartalnym oznaczała poprawę o 23 proc. niż rok temu. W tej liczbie był pierwszy A350 dla Air India, który wcześniej zamówił u obu producentów 470 maszyn. Po 9 miesiącach grupa z Tuluzy ma na swoim koncie 488 samolotów przekazanych 78 klientom. Airbus założył w tym roku dostawę 720 maszyn.

Zamówiono we wrześniu 23 sztuki, co od początku roku dało brutto 1280, a po rezygnacjach lub zmianie modeli 1241. W lipcu Airbus potwierdził zamiar dojścia do wypuszczania 75 samolotów z rodziny A320 co miesiąc w 2026 r.

Odrębnie Airbus poinformował o udanych próbach w powietrzu z samolotem cysterną A330 MRTT i myśliwcami F-15 singapurskiego lotnictwa wojskowego. Testy na sucho i z tankowaniem trwały w sierpniu przez trzy tygodnie. Doszło do ponad 500 kontaktów obu rodzajów samolotów dniem i nocą w różnych warunkach pogodowych. Testy odbywały się pod nadzorem hiszpańskiej placówki ds. certyfikacji Krajowego Instytutu Technologii Lotniczej INTA. Certyfikacja cysterny Airbusa jest przewidziana w I półroczu 2024 r.

Dla Boeinga wrzesień był miesiącem, o którym zechce zapomnieć. Koncern nadal zajmuje się wymianą wadliwej tylnej przegrody ciśnieniowej w B737 MAX. Jej dostawca wywiercić otwory niezgodnie ze specyfikacją. Koncern przekazał klientom 27 samolotów, w tym 10 dreamlinerów, dwa B777 i 15 B737 MAX. Łączne dostawy były najmniejsze od sierpnia 2021, a MAX-ów 8 i 9 były na czwartym najgorszym miejscu od wznowienia dostaw w grudniu 2020.

Po 9 miesiącach koncern wydał klientom 371 maszyn, w tym 286 MAX-ów, 50 B787 Dreamliner i 35 innych modeli.

Powodem do zadowolenia Boeinga może być liczba zamówionych we wrześniu 224 maszyn, w tym, 50 B787 przez United Airlines i 18 dreamlinerów przez Air Canada. Klienci zrezygnowali z kupna 10 sztuk, co od początku roku dało liczbę zamówień brutto 848, a po rezygnacjach lub zmianach modeli 724. Po raz pierwszy od grudnia 2019 łączna liczba zamówionych samolotów przekroczyła 5 tys. i wyniosła 5172.

Boeing czeka na certyfikację przez urząd lotnicza FAA najmniejszej wersji MAX-a – „siódemki” i największej „dziesiątki”. Przewiduje dostawę pierwszego B737 MAX 7 w 2024 r.

Koncern podał oddzielnie, że zamierza zwiększyć rytm produkcji tych najbardziej kupowanych samolotów do rekordowej liczby 57 co miesiąc do lipca 2025. Przewiduje to najnowszy harmonogram oczekiwanych dostaw od kooperantów. Zwiększanie produkcji będzie etapowe. Do grudnia ma powstawać 42 sztuki co miesiąc, w czerwcu 2024 — 47,2 samoloty włącznie z wersjami wojskowymi i w grudniu 20224 – 52,5 sztuki. Przed uziemieniem MAX-ów na świecie w marcu 2019 Boeing produkował 52 sztuki co miesiąc i chciał dojść do 57 – przypomniał Reuter.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *