Polski broker poinformował, że hiszpańskie przepisy dotyczące działań marketingowych na rzecz kontraktów CFD oznaczają w zasadzie brak możliwości reklamowania się spółki w Hiszpanii. XTB jednak chce pozostać na tamtejszym rynku, choć informuje o potencjalnych negatywnych konsekwencjach.
Giełdowy komunikat XTB pojawił się blisko rok po wprowadzeniu szeroko komentowanych ograniczeniach w zakresie działalności marketingowej, dystrybucyjnej i sprzedażowej instrumentów i usług podlegających pod unijną dyrektywę MiFID II świadczonych na rzecz klientów detalicznych w Hiszpanii.
Hiszpański odpowiednik KNF, czyli Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV), wprowadził w sierpniu 2023 r. ograniczenia w marketingu dotyczącym produktów inwestycyjnych z dźwignią. Zgodnie z decyzją ogłoszoną 11 lipca, regulator zakazał reklamowania kontraktów CFD oraz sponsorowania wydarzeń, w tym tych sportowych, których skutkiem byłaby taka reklama.
XTB w nowej kampanii z legendą Realu Madryt. Co na to hiszpański regulator?
Reklamy z ambasadorem marki zostaną skierowane do odbiorców w 12 krajach, w tym w Hiszpanii, której regulator zasłynął z surowego podejścia do produktów CFD.
Czytaj więcej…
W lipcu 2024 r. pojawił się natomiast dokument zawierający interpretację wprowadzonych przepisów i rozwiewający wątpliwości firm inwestycyjnych w sprawie sposobu przestrzegania nowych ograniczeń. Jak informuje XTB, spółka dokonała jego analizy, której najważniejszym wnioskiem jest ten o zakazie reklamowania się w Hiszpanii.
Zobacz takżeChcesz inwestować? Nie powiemy Ci w co, ale powiemy jak! Pobierz Akademię Inwestowania II
„(…) w praktyce podmioty mające w swojej ofercie kontrakty CFD nie mogą reklamować na rynku hiszpańskim swojej działalności w żadnym zakresie, natomiast Decyzja nie zabrania samego inwestowania w kontrakty CFD, o ile następuje to z wyłącznej inicjatywy inwestora” – informuje XTB.
Na komunikat zareagował giełdowy kurs XTB na GPW. Notowany rano na niewielkim plusie zanurkował najpierw poniżej 69 zł, co oznaczało przecenę o ponad 5 proc. w stosunku do piątkowego zamknięcia, a potem pogłębił przecenę nawet do 65,26 zł, czyli o blisko 10 proc. Na koniec sesji kurs spadł o 11,79 proc., przy prawie 148 mln zł obrotu, największych na rynku.
Wnioski XTB z analizy wytycznych CNMV
Analiza przeprowadzona przez Spółkę wykazała przede wszystkim, że zgodnie z kryteriami interpretacyjnymi wydanymi przez CNMV:
- a) Decyzja zabrania reklamy kontraktów CFD i innych praktyk biznesowych w Hiszpanii, niezależnie od miejsca zamieszkania klienta, ale nie samego handlu. Sprzedaż kontraktów CFD jest dozwolona pod warunkiem, że następuje z wyłącznej inicjatywy inwestora. W związku z tym decyzja nie implikuje zmian w sposobie, w jaki inwestorzy detaliczni mogą handlować kontraktami CFD za pośrednictwem pośredników, których są już klientami, ani nie uniemożliwia im otwierania nowych rachunków do obrotu kontraktami CFD, pod warunkiem, że podmioty spełnią wszystkie obowiązki regulacyjne.
- b) Firmom inwestycyjnym oferującym kontrakty CFD nie wolno umieszczać na swojej stronie internetowej informacji promocyjnych dotyczących tego typu produktów.
- c) Decyzja zabrania wszelkich działań związanych ze sponsorowaniem wydarzeń lub organizacji oraz reklamą marki, jeżeli ich celem lub skutkiem jest bezpośrednia lub pośrednia reklama kontraktów CFD, z wyjątkiem przypadków, gdy zostanie udowodnione, że takie sponsorowanie lub reklama marki nie ma na celu oferowania takich produktów lub usług. Oprócz zamiaru ograniczenia pośredniej i ogólnej reklamy handlu kontraktami CFD z wykorzystaniem marki lub nazwy podmiotu poprzez odzież sportową, zakaz ten oznacza, że podmiot nie może reklamować również określonych produktów innych niż kontrakty CFD, jeśli efekt promocyjny jest podobny.
W ślad za jednoznacznym wnioskiem zarząd XTB poinformował jednocześnie, że podjął decyzję o kontynuacji działalności w Hiszpanii, a w trybie natychmiastowym zostaną wprowadzone ograniczenia marketingu na tym rynku zgodne z wytycznymi określonymi oraz zostaną podjęte działania nakierowane na optymalizację strony kosztowej działalności.
Jak informuje XTB w średnim i długim terminie może to mieć negatywny wpływ na liczbę pozyskiwanych na rynku hiszpańskim klientów, a w konsekwencji na poziom przychodów osiąganych na tym rynku. Spółka nie jest jeszcze w stanie w sposób precyzyjny i wiarygodny policzyć ten wpływ.
Jednocześnie podano, że od ponad dwóch lat XTB nie prowadzi istotnych działań reklamowych związanych z CFD w Hiszpanii, a przychody Grupy Kapitałowej XTB uzyskane na rynku hiszpańskim wyniosły w 2023 r. ok. 11,3 % skonsolidowanych przychodów całej Grupy Kapitałowej XTB. Na podstawie skonsolidowanego raportu rocznego za 2023 r,. wynika, że to kwota ponad 179 mln zł – ponad połowę przychodów w regionie Europy Zachodniej.
Jeszcze w 2020 i pierwszej połowie 2021 r. rynek hiszpański odpowiadał za ok. 16 proc. przychodów. Potem w raportach zaprzestano prezentować szczegółowe rozbicie na poszczególne państwa, skupiając się na regionach: Europy Środkowo-Wschodniej, Europy Zachodniej, Ameryki Łacińskiej i Bliskiego Wschodu.
[Aktualizacja, odz. 14:10] W odpowiedzi na pytanie redakcji Bankier.pl o to czy w ubiegłym roku komunikaty spółki o pozytywnym wpływie wprowadzonych rozwiązań na pozycję konkurecyjną nie były zbyt optymistyczne XTB odpisało:
"Regulacje opublikowane przez hiszpańskiego regulatora w 2023 dotyczyły wyłącznie zasad reklamowania produktów CFD. Ponieważ XTB nie prowadziło wówczas istotnych działań reklamowych związanych z kontraktami CFD już od ponad dwóch lat, regulacje te nie wpływały na naszą ówczesną działalność marketingową. Wytyczne opublikowane przez CNMV 12 lipca tego roku, dotyczą natomiast wszelkich działań reklamowych, stąd nasza interpretacja różni się i uwzględnia potencjalny spadek liczby nowych klientów w Hiszpanii, a tym samym przychodów osiąganych na tym rynku".
Z informacji przekazanych redakcji wynika, że w pierwszym kwartale tego roku, liczba aktywnych klientów w Hiszpanii zwiększyła się o 5 tysięcy.
Michał Kubicki