W ostatnich latach wodór staje się coraz bardziej popularnym źródłem energii w różnych sektorach, w tym w mobilności, również w kontekście rowerów elektrycznych napędzanych tym ekologicznym nośnikiem energii – pisze Michał Seidel, założyciel i CEO eGroclin.
Dotychczas wodór był wykorzystywany w rowerach elektrycznych w ograniczonej skali i bez dużego powodzenia. Niemniej jednak ma on potencjał, aby zrewolucjonizować sposób, w jaki podróżujemy, oferując mocną alternatywę dla tradycyjnych paliw kopalnych oraz elektryczności pochodzącej z baterii litowo-jonowych. Tradycyjne baterie mają wiele ograniczeń, takich jak niski zasięg, długie czasy ładowania oraz problemy z pozyskiwaniem surowców koniecznych do ich produkcji. Z kolei wodór ze swoją dużą gęstością energetyczną, oferuje możliwość uzyskania dłuższego zasięgu rowerów oraz znacznie krótszych czasów „tankowania”, co czyni go obiecującą alternatywą.
Wodór jako ekologiczne źródło energii
Wodór jest najprostszym i najbardziej obfitym pierwiastkiem w uniwersum. Kiedy jest spalany lub używany w ogniwach paliwowych, emituje jedynie parę wodną, co czyni go wyjątkowo przyjaznym dla środowiska. Jednak technologia napędu wykorzystująca energię z wodoru jest często uważana za najdroższą ze względu na koszty transportu, przechowywania wodoru oraz związane z tym wysokie ciśnienie, co może stanowić duże wyzwanie. Szwajcarska firma Hydroride opatentowała technologię, która umożliwia odzyskiwanie wodoru w łatwy i bezpieczny sposób, co stanowi odpowiedź na te wszystkie wyzwania. Mimo to, wiele firm na całym świecie zaczęło dostrzegać przewagę wodoru nad tradycyjnymi bateriami. Wodór zapewnia szybsze „tankowanie” w porównaniu do ładowania baterii, co czyni go bardziej praktycznym rozwiązaniem dla długodystansowych podróży. Ta technologia jest mniej "wymagająca" w procesie produkcji. Nie wymaga takich zasobów jak lit, kobalt czy nikiel, używane w litowo-jonowych ogniwach akumulatorowych.
W teorii wodór oferuje wiele korzyści – stanowi doskonały nośnik energii, a jego spalanie prowadzi jedynie do powstania pary wodnej. W praktyce jednak, do tej pory uważano, że przedstawia się zupełnie inaczej. Proces wytwarzania wodoru jest kosztowny i wymaga dużych nakładów energetycznych. Dodatkowo, w zmieszaniu z powietrzem tworzy niezwykle wybuchową mieszaninę, znaną jako gaz piorunujący. Transport i przechowywanie wodoru wiążą się z koniecznością zachowania szczególnych środków ostrożności. Szwajcarzy natomiast znaleźli sposób na przezwyciężenie tych przeszkód. Opracowali technologię, która umożliwia tanie wytwarzanie wodoru przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Wytwarzany w tej metodzie wodór jest przechowywany w butelkach pod ciśnieniem nieprzekraczającym 2 barów, co jest niższe niż w standardowych oponach. Dzięki opatentowanej, jedynej na świecie, technologii, wodór stanie się bardziej dostępnym i bezpiecznym źródłem energii.
Groclin – rozwój spółki napędzi wodór!
W Polsce i w regionie firma Groclin została pierwszym i jedynym dystrybutorem rowerów elektrycznych napędzanych wodorem, opierając się na innowacyjnym szwajcarskim patencie. Jak podkreśla Michał Seidel, CEO spółki Groclin: „Chcemy zrewolucjonizować rynek mikromobilności. Pionierstwo to najwyższa definicja sukcesu, a współpraca ze szwajcarską firmą Hydrorida umożliwia naszej spółce ogromne zaplecze know-how, jeśli chodzi o opatentowaną technologię, co pozwoli nam efektywnie wprowadzać innowacje na rynek”. Rowery te, dzięki technologii napędu wodorowego, są, przede wszystkim, przyjazne dla środowiska. Umożliwiają pokonywanie dłuższych tras bez obawy o wyczerpanie baterii, co czyni je doskonałym wyborem dla osób poszukujących ekologicznego środka transportu w codziennym życiu.
Napęd
Groclin kieruje swoją ofertę na rynki Polski, Czech, Słowacji, Litwy, Łotwy i Estonii, zaspokajając rosnące zapotrzebowanie na zrównoważoną mobilność w tych krajach. Bycie pionierem w tej dziedzinie pozwala spółce kształtować przyszłość transportu, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, które łączą technologię z ekologią.
Przewaga rowerów elektrycznych napędzanych wodorem nad zwykłymi „elektrykami”
Energia wodorowa i baterie litowe to dwa różne podejścia do magazynowania i wykorzystywania energii, które mają swoje unikalne cechy. Jednak to energia wodorowa wykazuje szereg przewag w porównaniu do baterii litowych. Przede wszystkim, ogniwa paliwowe na wodór charakteryzują się znakomitą odpornością na wysokie temperatury oraz uderzenia, co sprawia, że są znacznie bezpieczniejsze w użytkowaniu. W przeciwieństwie do baterii litowych, które są łatwopalne i mogą stanowić ryzyko wybuchu, energia wodorowa jest ognioodporna i neutralna klimatycznie, co jest bardziej ekologiczne. Jeśli chodzi o wydajność, ogniwa paliwowe oferują prawie nawet 70% współczynnik odzysku, co pozwala na efektywne wykorzystanie energii. W porównaniu do tego, baterie litowe osiągają znacznie niższy współczynnik odzysku, a ich wydajność znacząco maleje, gdy temperatura spada poniżej zera. Energia wodorowa działa dobrze w szerokim zakresie temperatur, od -10°C do około 50°C, co czyni ją bardziej elastyczną w różnych warunkach klimatycznych. Kolejnym istotnym aspektem jest trwałość. Żywotność ogniw paliwowych wynosi od 5 do 10 lat, podczas gdy baterie litowe zwykle muszą być wymieniane co 2-3 lata. Ostatecznie, energia wodorowa nie tylko minimalizuje emisję, ale także zachowuje zdrowie naszej planety poprzez niższy wpływ na środowisko.
Przyszłość mobilności z wodorem
Przyszłość mobilności ewoluuje, a wodór z pewnością odegra w niej istotną rolę. W miarę jak technologia staje się coraz bardziej zaawansowana, możemy spodziewać się dalszego wzrostu zastosowań wodoru w transporcie, co przyczyni się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych i poprawy jakości powietrza. Groclin, jako lider w branży wodorowych rowerów elektrycznych, ma niepowtarzalną okazję, by nie tylko wprowadzać innowacje, ale także inspirować innych do wyboru bardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych. W czasie, kiedy coraz więcej użytkowników zaczyna dostrzegać korzyści płynące z mobilności opartej na wodorze, możemy być pewni, że ogólne dążenie do czystszej i bardziej zrównoważonej przyszłości będzie miało istotne znaczenie na rynku transportowym. Wodór ma potencjał, aby stać się kluczowym elementem nowoczesnej mobilności. Dzięki firmom takim jak Groclin, które poprzez międzynarodową współpracę, wprowadzają innowacyjne rozwiązania, możemy spojrzeć w przyszłość transportu z optymizmem. Rowery elektryczne napędzane wodorem nie tylko sprzyjają ekologii, ale także oferują wygodę i nowoczesność, której dzisiejszy świat mobilności potrzebuje.
Autor: Michał Seidel
eGroclin jest partnerem konkursu „Wakacje na giełdzie” i fundatorem nagrody specjalnej (roweru elektrycznego) dla najlepszego i najmłodszego uczestnika konkursu.