Od 1 września obowiązują nowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa fotelików dla dzieci. Po rocznym vacatio legis nie można już sprzedawać fotelików ze starymi homologacjami. Nowe mają zapewnić lepszą ochronę głowy i szyi – informuje „Auto Świat”.
Dotychczasowa homologacja obowiązywała od 2005 r. Wówczas foteliki dziecięce montowane w autach podzielono na cztery kategorie w zależności od wagi dziecka: do 10 kg, do 13 kg, od 9 do 18 kg oraz od 15 do 25 kg. Nowe unijne przepisy uchwalone w 2023 r. wprowadziły normę, w oparciu o którą rozmiary fotelików rozróżniane są na podstawie wzrostu dziecka.
Zgodnie z nowymi przepisami, by uzyskać homologację, fotelik musi przejść także testy symulujące zderzenie boczne oraz mieć lepsze zabezpieczenia głowy i szyi dziecka.
Choć dotychczas sprzedawane foteliki wciąż można używać i nic nie wskazuje, by przynajmniej w najbliższych latach miało się to zmienić, to nie wolno ich już sprzedawać. Jak więc rozpoznać, czy fotelik, który kupujemy otrzymał homologację? Każdy sprzedawany fotelik musi być wyposażony w metkę, na której zawarta będzie informacja o tym, że spełnia on założenia nowej normy R129/ i-Size.
MKZ