Od czerwca zaczną obowiązywać przepisy polskiej Ustawy o dostępności. Przepisy te obejmą firmy świadczące usługi bankowe, a także producentów urządzeń komputerowych i telefonów. Zmiany obejmą również sektor e-commerce, informacje w transporcie pasażerskim i usługi audiowizualne. Właściciele firm mogą spodziewać się wsparcia. Przede wszystkim powinni wykorzystać wiedzę organizacji i firm zrzeszonych w Partnerstwie na rzecz dostępności. Ta inicjatywa jednoczy podmioty zaangażowane w usuwanie barier i opracowywanie rozwiązań inkluzywnych. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej o tym, co obejmuje to partnerstwo i jakie oferuje korzyści.
Polska ustawa o dostępności nakłada na przedsiębiorstwa (z wyłączeniem mikroprzedsiębiorstw świadczących usługi) obowiązek przestrzegania przepisów mających na celu zapewnienie, że określone produkty i usługi są dostępne, zrozumiałe i możliwe do samodzielnego użytku przez wszystkich konsumentów. Ten wymóg obejmuje strony internetowe, aplikacje, urządzenia samoobsługowe (takie jak bankomaty i kioski), a także obsługę klienta i procesy zakupowe. Niemniej jednak istotne jest, aby postrzegać ten wymóg prawny z innej perspektywy – jako okazję do rozwoju, sposób na przyciągnięcie nowych klientów i środek na poprawę wizerunku społecznie odpowiedzialnej marki.
Co dostępność oznacza w praktyce i dlaczego jest ważna?
Dostępność wykracza poza posiadanie rampy przy wejściu do budynku. Obejmuje podejście, które zapewnia, że przestrzenie, produkty i usługi są zaprojektowane tak, aby każdy – niezależnie od indywidualnych ograniczeń funkcjonalnych – mógł z nich korzystać. W praktyce może to obejmować umożliwienie nawigacji po witrynie wyłącznie za pomocą klawiatury lub technologii wspomagającej, oferowanie napisów dla osób z wadami słuchu, wykorzystywanie kontrastujących etykiet i zapewnienie łatwego dostępu do środowisk fizycznych. Kluczowe znaczenie ma tutaj projektowanie uniwersalne, skupiające się na opracowywaniu rozwiązań, które od samego początku odpowiadają najszerszej możliwej grupie użytkowników.
Historycznie kojarzona głównie z sektorem publicznym, dostępność zyskuje na znaczeniu w sferze biznesu. Dla wielu przedsiębiorców może to wymagać dostosowań, aby spełnić nowe standardy. Niemniej jednak korzystne jest podejście do tego z innej perspektywy. Firmy, które usuwają bariery, mogą przyciągnąć nowych klientów – osoby starsze, niepełnosprawne, osoby o ograniczonej mobilności, a także rodziców z dziećmi i osoby niebędące rodzimymi użytkownikami języka. Dążenie do dostępności przynosi również namacalne korzyści biznesowe i stanowi okazję do poprawy reputacji firmy, budowania zaufania społecznego i poszerzania zasięgu rynkowego.
Ustawa o dostępności w Polsce – jakie zmiany przyniesie?
Polska ustawa o dostępności odpowiada na zmieniające się potrzeby społeczne i technologiczne. Nowe przepisy wdrażają przepisy dyrektywy UE (tzw. European Accessibility Act) i mają