To będzie rakieta kosmiczna inna niż wszystkie. Koniec pionowych startów?

To Bedzie Rakieta Kosmiczna Inna Niz Wszystkie Koniec Pionowych Startoacutew 1eec233, NEWSFIN

Rakiety pionowego startu odejdą do lamusa? Firma Radian ma pomysł, jak obniżyć koszt eksploracji kosmosu

Foto: mat. pras.

Michał Duszczyk

Pomysł nie jest zupełnie nowy, bo nad czymś podobnym już wcześniej, w latach 90. XX wieku, pracowała NASA. Wspólny projekt z Boeingiem stworzenia rakiety nośnej wielokrotnego użytku nie zdał jednak wówczas egzaminu. Prace przerwano ze względu na „niedojrzałość technologii materiałów kompozytowych” wykorzystywanych w konstrukcji pojazdu. Dziś powrót do takiego rozwiązania proponuje Radian Aerospace.

Niezwykły sposób startu nowej rakiety

Amerykańska spółka chce zrezygnować z tradycyjnych pionowych startów rakiet kosmicznych na rzecz poziomych pasów, podobnych do tych, jakie znamy z typowych lotnisk. Z tą jednak różnicą, że rakieta nie rozpędzałaby się na takim pasie samodzielnie, lecz byłaby transportowana po torach przez specjalny wagon. Ale nie byle jaki – owa platforma miałaby bowiem napęd rakietowy i rozpędzałaby się do prędkości 0,7 macha, czyli ok. 860 km/h. Dopiero przy osiągnięciu takiego pułapu znajdująca się na wagonie rakieta startowałaby, by wzbić się na orbitę okołoziemską. Eksperci szacują, że wymagałoby to zbudowania pasa z torami o długości ponad 3 km. Taka infrastruktura byłaby jednak wielokrotnego użytku. Podobnie jak „samolot kosmiczny”, który – po wypełnieniu misji – lądowałby na pasie (już w tradycyjny sposób).

Rakieta Radian One ma być pierwszym na świecie jednostopniowym pojazdem kosmicznym (nie będzie posiadał elementów wynoszących statek i odłączających się od niego w trakcie lotu) wielokrotnego użytku. Spółka szacuje, że w efekcie udałoby się obniżyć koszty transportu ładunków w przestrzeń kosmiczną z ok. 20 tys. dol. za 1 kg do ledwie 1 tys. dol. To byłby prawdziwy przełom. Firma przeprowadziła już pierwsze testy silników – podało CNN.

Kiedy rakieta firmy Radian poleci w kosmos?

Próby z modelem w mniejszej skali odbędą się jeszcze w br. Z kolei pełnowymiarowe testy samolotu kosmicznego wstępnie zaplanowano na rok 2028. Plan zakłada, by statki te w przyszłości zabierały na orbitę do pięciu pasażerów oraz ładunek ważący do ponad 2,2 tony. Livingston Holder, założyciel firmy z Waszyngtonu, która stoi za konceptem Radian One, wierzy w sukces. On sam pracował wcześniej przy podobnym projekcie X-33 dla NASA i – jak twierdzi – odważył się wskrzesić ów pomysł, gdyż w ciągu ponad dwóch ostatnich dekad dokonał się znaczący postęp technologiczny. – Mamy materiały kompozytowe, które są lżejsze, trwalsze i mogą wytrzymać większy zakres temperatur, niż mieliśmy wtedy. Lepszy jest również napęd: wydajnie spala paliwo, a system zdecydowanie mniej waży – komentuje założyciel Radian Aeorospace dla CNN.

Na razie jedyną firmą, która opracowała rakiety wielokrotnego użytku, jest SpaceX. Koncern Elona Muska stworzył technologię pionowego startu, która obniża koszty i podnosi efektywność misji. Rozwiązanie to jest już stosowane przez NASA, a sztandarowym projektem jest dwustopniowa rakieta nośna Falcon 9. To sprawdzony model – zaliczył już łącznie około 270 lądowań.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *