Polskie firmy szykują się do regulacji AI. „To ostatni dzwonek”

58 proc. rodzimych firm i instytucji rozpoczęło już proces dostosowywania się do unijnych regulacji związanych ze sztuczną inteligencją – wynika z badania EY. Jedynie 6 proc. przedsiębiorstw wskazało, że nie wie, jakie przepisy mają zastosowanie do systemów AI.

Polskie Firmy Szykuja Sie Do Regulacji Ai To Ostatni Dzwonek A4ef68f, NEWSFIN

fot. Aleksander Ogrodnik / / DALL E / ChatGPT

Według wyników drugiej edycji badania pt.: "Jak polskie firmy wdrażają AI" już ponad połowa rodzimych organizacji (58 proc.) rozpoczęła proces dostosowywania się do unijnych regulacji związanych z AI Act, a 25 proc. (wzrost o 5 pkt. proc. r/r) już bardzo dobrze orientuje się w nowych przepisach. Jednocześnie – jak wynika z sondażu – polskie firmy natrafiają na przeszkody (m.in. brak środków i technologii), które hamują ten proces.

Obecnie 42 proc. przedsiębiorstw (wzrost o 1 pkt. proc. r/r) swój poziom legislacyjnej orientacji określa jako dobry, a 20 proc., (spadek o 4 pkt. proc.) – jako średni. 17 proc. przedsiębiorstw nie rozpoczęło jeszcze żadnych działań, a 6 proc. (spadek o 2 pkt. proc.) ankietowanych wskazało, że nie wie, jakie przepisy mają zastosowanie do systemów sztucznej inteligencji.

W raporcie przypomniano, że unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji weszło w życie 1 sierpnia 2024 roku, jednak rozpoczęcie stosowania przepisów zostało przesunięte o dwa lata. "Należy jednak pamiętać, że od tej zasady jest wiele wyjątków" – powiedziała partnerka EY Justyna Wilczyńska-Baraniak. Np. 2 lutego 2025 roku – jak wskazała – weszły w życie przepisy zabraniające scoringu społecznego (zakaz oceny ludzi na podstawie ich zachowań lub cech osobistych), a kolejne regulacje będę sukcesywnie aktywowane w kolejnych miesiącach. "Dla wielu firm oznacza to ostatni dzwonek na rozpoczęcie niezbędnych działań – dodała.

Działy prawne zmuszone do przewidywania przyszłości

Wyjaśniła, że implementacja AI w firmie to nie tylko proces technologiczny, ale również prawny, zwłaszcza że – jak mówiła – technologia wciąż wyprzedza legislację. "Nakłada to znaczącą odpowiedzialność na działy prawne, które liderom organizacji muszą już teraz sugerować wprowadzenie rozwiązań mogących wejść w życie dopiero za kilka lat" – powiedziała.

Wyniki badania EY wskazują, że zakres wdrożenia w organizacji narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji zależy od działu. Np. w przypadku obsługi klienta lub marketingu i analiz rynku już 41 proc. ankietowanych firm wprowadziło AI. Na przeciwległym biegunie znajduje się obszar compliance z wynikiem 5 proc. Dział ten zapewnienia zgodności działań organizacji z różnego rodzaju normami, procedurami i przepisami). "Może to wskazywać, że w przypadku kwestii prawno-proceduralnych dostępna technologia nie odpowiada w wystarczającym stopniu na wyzwania związane np. z koniecznością zachowania najwyższych standardów poufności danych" – wyjaśniono w raporcie, dodając, że compliance jest jednym z najtrudniejszych obszarów organizacji w zakresie implementacji sztucznej inteligencji.

"Konieczność zachowania najwyższych standardów związanych z ochroną danych wpływa na mniejszą ilość informacji, na których mogą szkolić się modele AI. Dodatkowo eksperci zajmujący się kwestiami podatkowymi lub prawnymi w swoich działaniach nie posiadają marginesu błędu, co wpływa na niższy poziom zaufania do wyników dostarczanych przez narzędzia AI" – wyjaśnił lider zespołu sprawozdawczości podatkowej EY Polska Zbigniew Deptuła.

Druga edycja badania pt. "Jak polskie firmy wdrażają AI" została opracowana na zlecenie EY Polska przez Cube Research w ostatnim kwartale 2024 roku na próbie 501 dużych i średnich przedsiębiorstw działające w branżach produkcyjnej, usługowej i handlowej.(PAP)

ewes/ malk/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *