Przez czterdzieści lat dwa pierwsze miejsca na liście najpopularniejszych napojów w USA okupowane były niepodzielnie przez dwie pozycje: Coca-Cola i Pepsi. Posiadając ponad 19 proc. rynku, Cola nie musi martwić się o swoją dominację, jednak napój z niebieską banderolą musiał ustąpić przed innym pretendentem, nie aż tak popularnym w reszcie świata.
Dr Pepper, bo to właśnie o nim mowa, został założony jako teksańska firma w 1885 roku (Coca-Cola i Pepsi odpowiednio w 1886 i 1893), początkowo zyskując popularność jedynie w południowych stanach Ameryki. Napój południowców reklamowany jako unikalna mieszanka 23 smaków przypomina trochę colę o wiśniowym aromacie, jednak wyróżnia go odrobinę pikantny posmak kojarzący się z migdałami lub cynamonem. Subiektywnie dodam też, że jest mniej słodki
Dr Pepper i Pepsi w 2023 roku podzieliły się drugim miejscem na podium, mając po 8,3 proc. rynku, jednak pretendent ze swoim wzrostowym trendem technicznie wyprzedził Pepsi, co wskazano w branżowym piśmie "Beverage Digest". Napój o niebieskiej etykiecie, który swoją nazwę wziął od trawiennego enzymu o nazwie "pepsyna", dzierżył tytuł drugiej najpopularniejszej marki napojów gazowanych w USA od 1985 roku
Przeczytaj także
McDonalds przegrywa bitwę o BigMaca
Twórcą receptury Dr Peppera jest pochodzący z Waco w Teksasie farmaceuta niemieckiego pochodzenia Charles Alderton. Napój dostępny jest w większości krajów świata, a w Polsce jego dystrybucją od 2013 roku zajmuje się Orangina Schweppes.
Oprac.: MT