Na Europejskim Forum Nowych Idei prowadzono rozważania nad tym, w jaki sposób rewolucja cyfrowa transformuje style kierowania. Podczas panelu zatytułowanego „Kobiety liderki w coraz bardziej cyfrowej rzeczywistości” analizowano wpływ technologii na ścieżki zawodowe kobiet, wciąż istniejące przeszkody i metody ich pokonywania.
Świat technologii, mimo historycznej dominacji mężczyzn, podlega głębokiej metamorfozie, gdzie kobiety pełnią coraz istotniejszą rolę. Od programistek i inżynierek, przez liderki startupów, po badaczki SI – ich wkład zapewnia konieczną różnorodność poglądów i innowacyjność, pobudzając progres i kreując cyfrową przyszłość. Pomimo istotnych osiągnięć, kobiety wciąż zmagają się z trudnościami, takimi jak rozbieżność płacowa czy niewystarczająca reprezentacja na najwyższych stanowiskach kierowniczych.
O problemach dla kobiet w sferze technologii, przeszkodach, które napotykają, oraz strategiach, które mogą wspierać pełne wykorzystanie ich potencjału w biznesie, dyskutowały: Izabela Karolczyk-Szafrańska, Chief Marketing & ESG Officer w InPost; Agata Kowalska, prawniczka, CK Legal; Bożena Leśniewska, wiceprezeska zarządu ds. rynku biznesowego w Orange Polska; Patrycja Radek, mentorka, specjalistka i projektantka programów inkubacyjnych i akceleracyjnych, Centrum Transferu Wiedzy, Uniwersytet SWPS; oraz Wiktoria Wójcik, innowatorka nowego pokolenia, współzałożycielka inStreamly. Debatę moderowała Katarzyna Dębek, redaktorka naczelna „Forbes Polska”.
Demokratyzacja szans i nowe aspekty kompetencji
Rozmowę zainaugurował pozytywny ton podkreślający demokratyzujący potencjał technologii. Ekspertki stwierdziły, że szybki rozwój cyfrowy wykreował wyjątkowy czas dla kobiet.
– Obecnie jest doskonały moment: następuje demokratyzacja sposobności dostępu do wiedzy, do nowych funkcji, do formowania nowych umiejętności – oznajmiła Bożena Leśniewska z Orange Polska.Dodała również, że technologia, która wymaga od nas nieustannego doszkalania się, skutecznie niweluje dysproporcje, gdyż nagle wszyscy wobec tych technologii stajemy się równi bez względu na wiek, płeć, czy miejsce zamieszkania.– Możemy wielokrotnie w ciągu życia modyfikować swoją rolę, wystarczy wygospodarować czas, posiadać dostęp do internetu oraz chęć i śmiałość tworzenia nowych kompetencji oraz innego podejścia do swojej własnej przyszłości – zapewniała. Zwróciła także uwagę na rolę firm, takich jak Orange, które realizują wewnętrzne programy re-skillingowe i up-skillingowe, aby wspomagać pracowników w adaptacji do nowych cyfrowych wymogów.
Z punktu widzenia młodej, odnoszącej sukcesy startuperki Wiktorii Wójcik (InStreamly) wzmocniła tę myśl, podkreślając, że technologia obala dotychczasowe stereotypy o przedsiębiorczości. Według niej „biletem wstępu do bycia startupowcem nie jest wiedza techniczna, lecz empatia, zdolność pojmowania innych ludzi, ich potrzeb, problemów”. Ten nowy zestaw pożądanych umiejętności, często naturalnie mocniejszy u kobiet, wyznacza dla nich nową drogę do przewodzenia.
Przeszkody, bariery i zagadnienie finansowania
Pomimo przychylnych tendencji technologicznych, panelistki jednogłośnie wskazały na uporczywe przeszkody, głównie o podłożu kulturowym i mentalnym, które opóźniają rozwój.Izabela Karolczyk-Szafrańska (InPost) wskazała na głęboki problem wychowania, który prowadzi do samowykluczenia.
– Dziewczynki muszą perfekcyjnie coś robić, a chłopcy muszą być odważni – wspomniała. I chociaż kobiety są pracowite i mogą piąć się po szczeblach kariery w strukturze firm, nawet tych technologicznych, to często funkcje decyzyjne są jakby odsuwane na bok – to jest bariera psychologiczna, którą trzeba pokonać. Co istotne, technologia służy kobietom dzięki większej swobodzie wykonywania zadań, co sprzyja łączeniu pracy z życiem rodzinnym. I tę możliwość trzeba wykorzystywać jak najszerzej.
Agata Kowalska (CKK Legal) zauważyła, że pomimo dużej ilości kobiet w środowisku prawniczym tylko garstka decyduje się na budowanie swoich, skalowalnych biznesów, ponieważ przedsiębiorczości na studiach w ogóle się nie naucza. Stwierdziła też, że przedsiębiorczynie zbyt często unikają inwestowania w rozwój osobisty i tworzenie sieci kontaktów, tłumacząc brak czasu na rozwój osobisty np. obowiązkami domowymi.
– Jakoś mężczyźni znajdują na to czas – powiedziała Kowalska, dopingując kobiety do rozwoju osobistego.
W kwestii finansowania Patrycja Radek zwróciła uwagę na najpoważniejsze systemowe niedociągnięcia:
– Do stricte kobiecych startupów w Europie Środkowo-Wschodniej dotarł zaledwie 1 proc. z tych funduszy (venture capital – przyp. red.), a do mieszanych zespołów 5 proc.
Radek stanowczo zaznaczyła, że kluczowa jest władza oraz obecność kobiet w funduszach inwestycyjnych, gdyż to one muszą wpływać na decyzje o finansowaniu oraz postrzeganie przedsiębiorstw prowadzonych przez kobiety.
Apel o zmianę
Jakie konkretne mechanizmy mogą pomóc przełamać te bariery?
– Uważam, że w biznesie należy przede wszystkim zacząć od umieszczenia szeroko pojętej diversity w agendzie strategicznej. Jeśli ten temat znajduje się w strategii firmy, jest zwymiarowany podobnie jak inne cele, wówczas te cele łatwiej osiągnąć. W Orange Polska tak postąpiliśmy już 4 lata temu – powiedziała Bożena Leśniewska. Jak zauważyła, kobiety zbyt często dyskutują w swoim własnym kręgu i zaapelowała o włączenie mężczyzn do rozmowy, aby zmiana była realna.
Agata Kowalska wezwała do natychmiastowych działań regulacyjnych i edukacyjnych w kontekście sztucznej inteligencji. Podkreśliła, że algorytmy, które są zasilane historycznymi, niekompletnymi danymi, stają się źródłem dyskryminacji algorytmicznej (np. wykluczanie kobiet z rekrutacji). Jak podkreślała, „powinniśmy o tym bardzo otwarcie rozmawiać” i wymagać, aby prawo dotrzymywało kroku technologii, regulując kwestie etyczne SI.
Konkluzje z panelu są jednoznaczne: technologia stwarza fundament pod równość, jednak to ludzkie podejście, kultura i systemowe zaangażowanie firm, edukacji oraz środowisk decyzyjnych są jedyną drogą do pełnego wykorzystania potencjału kobiet w cyfrowej rzeczywistości.
Partnerem publikacji jest Orange Polska