Meta chce zdominować wirtualną rzeczywistość. Przeznaczy na nią 100 mld dolarów

Meta konsekwentnie realizuje swoją wizję przyszłości, inwestując miliardy dolarów w rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. W 2025 roku łączna suma środków przeznaczonych na ten cel ma przekroczyć 100 miliardów dolarów, a Mark Zuckerberg zapowiada, że najbliższe 12 miesięcy będą kluczowe dla rozwoju inteligentnych okularów. Czy Meta rzeczywiście jest na dobrej drodze do stworzenia nowej platformy technologicznej, która może zastąpić smartfony? 

Meta Chce Zdominowac Wirtualna Rzeczywistosc Przeznaczy Na Nia 100 Mld Dolaroacutew 603474a, NEWSFIN

fot. rblfmr / / Shutterstock

W swoim najnowszym raporcie Meta ujawniła, że ​​zainwestowała w zeszłym roku 19,9 mld dolarów w swój oddział Reality Labs. Jednostka rozwija swoje inteligentne okulary Ray-Ban Meta, które Zuckerberg nazwał w zeszłym tygodniu „prawdziwym hitem”, a także zestawy słuchawkowe Quest VR. Według osoby zaznajomionej ze sprawą firma sprzedała milion zestawów okularów Ray-Ban w 2024 roku.

Gigantyczne inwestycje w VR i AR – czy Meta zdominuje rynek?

Według szacunków analityków i obliczeń „Financial Times” opartych na informacjach przekazanych przez firmę, od czasu zakupu przez Metę przedsiębiorstwa Oculus (producenta gogli VR) w 2014 roku, łączne inwestycje firmy Zuckerberga w rozwój produktow VR i AR przekroczyły 80 mld dolarów.

Z rocznego raportu Mety wynika, że suma ta wzrośnie w tym roku o ponad 20 mld dolarów.

Zuckerberg od dawna marzy o zbudowaniu nowej platformy, która w założeniu miałaby kiedyś zastąpić smartfony i zmniejszyć zależność Mety od urządzeń Apple i Google w zakresie dystrybucji aplikacji i usług. Biznesmen, prezentując prototyp Oriona we wrześniu, ściga się z Apple i Google, kto szybciej opracuje bardziej zaawansowane okulary AR, które nakładają treści na rzeczywisty świat.

Trzy lata po tym, jak Facebook zmienił swoją nazwę na Meta (aby podkreślić swoją wizję budowy „metawersum”, czyli wirtualnego świata online), Reality Labs przyniosło 2,1 mld USD przychodów w 2024 r., co stanowi wzrost o 13% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jego straty operacyjne osiągnęły w ubiegłym roku nowy rekord w wysokości 17,7 mld USD, co stanowi wzrost o 10 procent. Odkąd Meta zaczęła w 2019 r. ujawniać swoje wyniki finansowe, wiadomo, że Reality Labs wygenerowało od tamtej pory 10,1 mld USD przychodów.

Zuckerberg zmienia strategię – inteligentne okulary priorytetem Mety

W ciągu ostatniego roku Zuckerberg przestał mówić o stworzeniu metaświata pełnego awatarów, tylko skupił się na zachwalaniu postępów w opracowywaniu inteligentnych okularów, opartych na szybko rozwijającej się technologii sztucznej inteligencji.

Podczas środowej telekonferencji na temat wyników finansowych Mety Zuckerberg entuzjastycznie wypowiadał się na temat perspektyw dla „okularów AI”, które są produkowane we współpracy z EssilorLuxottica, spółką macierzystą Ray-Ban.

Okulary mają wbudowane maleńkie aparaty, mikrofony i głośniki, dzięki czemu użytkownik może robić zdjęcia, słuchać muzyki i rozmawiać z asystentem AI. Meta planuje wypuścić nową wersję swoich inteligentnych okularów pod koniec tego roku, która po raz pierwszy będzie miała mały wyświetlacz.

Zestaw słuchawkowy Quest VR, który kosztuje 300 dolarów, wciąż walczy o to, by stać się popularnym, a analitycy i twórcy gier szacują, że do tej pory sprzedano około 30 mln sztuk. Zuckerberg powiedział, że liczba osób korzystających z jego urządzeń Quest i systemu operacyjnego Horizon „stale rośnie”.

Najbliższe lata pokażą, czy strategia Zuckerberga okaże się trafiona i czy Meta rzeczywiście stworzy nową platformę, która zrewolucjonizuje sposób, w jaki korzystamy z technologii. Sukces lub porażka Reality Labs może mieć kluczowe znaczenie nie tylko dla przyszłości firmy, ale i dla całej branży technologicznej.

J.S.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *