Szacuje się, że blisko 80% krakowian nie będzie musiało podejmować żadnych działań, aby aktualnie użytkowanymi autami przemieszczać się po mieście w obrębie strefy czystego transportu – poinformował w miniony poniedziałek magistrat. Przypomniano, że strefa zacznie funkcjonować od 1 stycznia.

Strefa ogarnie teren Krakowa położony mniej więcej wewnątrz IV obwodnicy, czyli większą część obszaru miejskiego.
– Wprowadzenie strefy czystego transportu stanowi kolejny ważny krok w kierunku polepszenia jakości powietrza, a tym samym również stanu zdrowia mieszkańców Krakowa. Sądzi się, że blisko 80% z nich nie będzie zmuszonych do podejmowania jakichkolwiek kroków, aby bez problemu przemieszczać się po mieście aktualnie użytkowanymi pojazdami – zakomunikował urząd miasta.
Przekazano, że „w niedługim czasie zostanie uruchomiony system do obsługi zgłoszeń kierowców, których samochody nie spełniają wymogów strefy czystego transportu, a którzy będą chcieli uzyskać odpłatną możliwość wjazdu do strefy lub uprawnienie do wjazdu na warunkach specjalnych, np. w celu dotarcia do określonych placówek medycznych”.
Udostępniono, że dostępna jest strona internetowa z informacjami – https://ztp.krakow.pl/sct/sct-w-krakowie. Podstawowe dane na temat reguł działania strefy można również uzyskać, kontaktując się telefonicznie z Krakowskim Centrum Kontaktu – 12-616-55-55.
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski postanowił o przekazaniu obowiązków powiązanych z funkcjonowaniem strefy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Radni podczas sesji będą głosować nad projektem uchwały zmieniającej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Zarządu Transportu Publicznego, który do tej pory prowadził przygotowania do wdrożenia strefy.
ZDMK od wielu lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), który – jak poinformował urząd miasta – pod kątem organizacyjnym i prawnym wykazuje podobny charakter do strefy czystego transportu – jest to wydzielony obszar miasta o odmiennych rozwiązaniach prawnych, potrzebujący ścisłego nadzoru, bieżącej obsługi wniosków i rozbudowanego systemu kontroli.
„Dodatkowo budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu oparty o system kamer będzie miał kluczowe znaczenie także dla sprawnego działania strefy czystego transportu” – zakomunikowali urzędnicy.
Przekazanie ZDMK zarządzania strefą byłoby także – jak podało biuro prasowe – odpowiedzią na rekomendacje zawarte w audycie organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków zleconym w 2024 r. przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego. W sprawozdaniu zaakcentowano potrzebę uregulowania kompetencji miejskich jednostek.
ZDMK przejmie również pełnię uprawnień w zakresie zarządzania Obszarem Płatnego Parkowania, które do tej pory były rozdzielone pomiędzy Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Oznacza to, że ZDMK będzie odpowiadać za rozwój i planowanie obszarów, jak i za ich bieżące funkcjonowanie, obsługę petentów oraz nadzór techniczny.
Od 1 stycznia 2026 roku do strefy czystego transportu w Krakowie bez wnoszenia opłaty nie wjadą samochody benzynowe z normą Euro niższą niż 4 albo wyprodukowane przed rokiem 2005 oraz diesle z normą Euro niższą niż 6 lub wyprodukowane przed rokiem 2014 (przed 2012 r. w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów). Przepisy nie obowiązują mieszkańców Krakowa, którzy nabyli starszy pojazd przed 26 czerwca. Strefa ma zacząć obowiązywać w Krakowie pomimo sprzeciwu gmin sąsiadujących. Uchwałę dotyczącą strefy zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jej oponenci, w tym były minister infrastruktury, poseł partii PiS Andrzej Adamczyk. Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zaskarżył również wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Przeciwnicy zarzucają mu, że nie unieważnił uchwały, mimo że miał taką możliwość. (PAP)
bko/ joz/



