Kraków: Ekostrefa dla aut. Większość bez zmian.

Szacuje się, że mniej więcej 80% mieszkańców Krakowa nie będzie musiało podejmować żadnych działań, aby korzystać z posiadanych aktualnie aut w obszarze strefy czystego transportu – zakomunikował w poniedziałek magistrat. Przypomniano, że strefa zacznie funkcjonować od 1 stycznia.

Strefa Czystego Transportu W Krakowie Okoo 80 Proc Mieszkacw Nie Musi Nic Robi 2b390f0, NEWSFIN

fot. travellifestyle / / Shutterstock

Strefa ta obejmie teren Krakowa zlokalizowany z grubsza wewnątrz IV obwodnicy, czyli większą część miasta.

– Wprowadzenie strefy czystego transportu jest następnym ważnym posunięciem w kierunku poprawy jakości powietrza, a co za tym idzie także stanu zdrowia mieszkańców Krakowa. Około 80% z nich nie będzie musiało podejmować jakichkolwiek działań, aby bez przeszkód poruszać się po mieście aktualnie użytkowanymi autami – ogłosił urząd miasta.

Poinformowano, że „w niedługim czasie zostanie uruchomiony system do obsługi zgłoszeń kierowców, których pojazdy nie spełniają wymogów strefy czystego transportu, a którzy będą chcieli otrzymać płatną możliwość wjazdu do strefy albo prawo do wjazdu na określonych zasadach, np. w celu dotarcia do wybranych ośrodków medycznych”.

Podano do wiadomości, że dostępna jest strona internetowa z informacjami – https://ztp.krakow.pl/sct/sct-w-krakowie. Podstawowe wiadomości na temat zasad funkcjonowania strefy można także uzyskać, kontaktując się telefonicznie z Krakowskim Centrum Kontaktu – 12-616-55-55.

Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski postanowił powierzyć zadania związane z działalnością strefy Zarządowi Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Radni podczas sesji będą głosować nad projektem uchwały zmieniającej statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Zarządu Transportu Publicznego, który do tej pory prowadził przygotowania do implementacji strefy.

ZDMK od wielu lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), który – jak przekazał urząd miasta – pod względem organizacyjnym i prawnym ma podobny charakter do strefy czystego transportu – jest to wyodrębniony obszar miasta o odmiennych rozwiązaniach prawnych, wymagający starannego nadzoru, bieżącej obsługi podań i rozbudowanego systemu kontroli.

„Dodatkowo, budowany w Krakowie przez ZDMK Inteligentny System Transportu bazujący na systemie kamer będzie zasadniczy także dla sprawnego działania strefy czystego transportu” – poinformowali urzędnicy.

Przekazanie ZDMK zarządzania strefą byłoby także – jak oznajmił urząd – reakcją na rekomendacje ujęte w audycie organizacyjnym Gminy Miejskiej Kraków zleconym w 2024 r. przez prezydenta Aleksandra Miszalskiego. W raporcie zaakcentowano potrzebę uporządkowania kompetencji miejskich jednostek.

ZDMK przejmie również pełne uprawnienia w zakresie zarządzania Obszarem Płatnego Parkowania, które dotychczas były podzielone między Zarząd Transportu Publicznego i Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Oznacza to, że ZDMK będzie odpowiedzialny za rozwój i planowanie stref, jak i za ich regularne funkcjonowanie, obsługę mieszkańców oraz nadzór techniczny.

Od 1 stycznia 2026 r. do strefy czystego transportu w Krakowie bez ponoszenia kosztów nie wjadą samochody benzynowe spełniające normę Euro niższą niż 4 lub wyprodukowane przed 2005 rokiem oraz diesle z normą Euro niższą niż 6 lub wyprodukowane przed 2014 r. (przed 2012 r. dla samochodów ciężarowych i autobusów). Regulacje te nie obejmują mieszkańców Krakowa, którzy nabyli stary pojazd przed 26 czerwca. Strefa ma zacząć funkcjonować w Krakowie pomimo sprzeciwu gmin sąsiadujących. Uchwałę w sprawie strefy zaskarżyli do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego jej oponenci, w tym były minister infrastruktury, poseł PiS Andrzej Adamczyk. Uchwałę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego zaskarżył także wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar. Przeciwnicy zarzucają mu, że nie unieważnił uchwały, pomimo że miał do tego uprawnienia. (PAP)

bko/ joz/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *