Według raportu „W stronę przyszłości: Jak zbudować karierę w erze sztucznej inteligencji” połączenie kompetencji miękkich z umiejętnościami technologicznymi pozwoli pracownikom zachować przewagę w erze sztucznej inteligencji. Kluczową rolę odegrają również kreatywność, umiejętność rozwiązywania złożonych problemów i planowanie strategiczne.
Badanie przeprowadzone przez agencję rekrutacyjną Experis, zatytułowane „Ku przyszłości: Jak budować karierę w erze sztucznej inteligencji”, ujawnia, że 35% polskich firm uważa, że umiejętności obsługi klienta nie mogą zostać odpowiednio zastąpione przez sztuczną inteligencję. Firmy z sektora dóbr konsumpcyjnych i usług najczęściej podzielają to przekonanie (49%), natomiast firmy z sektora energetycznego i użyteczności publicznej (30%) oraz transportu, logistyki i motoryzacji (30%) najrzadziej podzielają to przekonanie.
Raport wskazuje, że co trzecia firma (33%) uważa również zarządzanie zespołem za umiejętność, której sztuczna inteligencja nie jest w stanie odtworzyć . Pogląd ten jest szczególnie rozpowszechniony w sektorze IT (54%), a najmniej powszechny wśród przedstawicieli usług komunikacyjnych (12%).
Reklama Zobacz także: Weź udział w naszym multithlonie giełdowym! W programie wydarzenia: sprint po akcje, zanurzenie się w ETF-y oraz konkurs z nagrodami, który zrujnuje portfel.
Dodatkowo, 31% organizacji uważa myślenie strategiczne za umiejętność, której sztuczna inteligencja nie jest w stanie skopiować. Pogląd ten podziela prawie połowa pracodawców z branży IT (49%), podczas gdy tylko 14% pracodawców z branży opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych podziela to zdanie. Co więcej, wśród kompetencji uznawanych za wykraczające poza możliwości sztucznej inteligencji, polscy pracodawcy podkreślają umiejętność oceny sytuacji (28%), skuteczną komunikację (26%) oraz nauczanie i szkolenie innych (25%). Co czwarta firma kładzie również nacisk na zarządzanie projektami (25%), a 23% na rozwiązywanie problemów .
W sektorze opieki zdrowotnej i nauk przyrodniczych 10% firm wierzy w możliwości sztucznej inteligencji. „To znacznie więcej niż w innych sektorach, gdzie jedynie 5% organizacji z branży transportu i logistyki, 4% z branży finansowej i nieruchomości oraz 4% z branży dóbr konsumpcyjnych dostrzega ten potencjał” – zauważono w raporcie.
Tylko 2