Awaria XTB przy odczycie inflacji w USA. Grad zarzutów

Platforma oraz aplikacja mobilna XTB przestała działać we wtorek 14 listopada w chwili publikacji danych o inflacji w USA. Inwestorzy nie mogli zamykać ani otwierać pozycji, gdy rynkowe wykresy mknęły w górę. 

Awaria Xtb Przy Odczycie Inflacji W Usa Grad Zarzutoacutew 8949ae0, NEWSFIN

fot. Brendan McDermid / / Reuters

Klienci nie mieli dostępu do platformy XTB mniej więcej od godziny 14:30, o której opublikowane dane o inflacji w Stanach Zjednoczonych, do 15:00. Odczyt okazał się niższy od oczekiwań, a na rynkach wybuchła euforia. Na wieść o tym, że inflacja CPI w USA zeszła w październiku do poziomu 3,2%, kontrakty na giełdowych indeksach wystrzeliły w górę.

Około 15:00 kontrakty futures na indeks S&P500 zyskiwały 1,3%, na Nasdaq 1,6%, a Dow Jones 1%, podczas gdy kontrakty na indeks małych spółek Russel 2000 rosły o nawet 3,6%. Eurodolar umacniał się o 1%, tymczasem klienci XTB nie mogli otwierać ani zamknąć swoich pozycji.

Zobacz takżeChcesz inwestować? Nie powiemy Ci w co, ale powiemy jak! Pobierz Akademię Inwestowania II

Na platformie X (dawny Twitter) pod adresem brokera posypał się grad negatywnych komentarzy i zarzutów, w których klienci zarzucali XTB celowe działanie na ich szkodę. Cześć z nich sugerowała wprost, że przerwa została wywołana specjalnie, żeby doprowadzić do likwidacji ich pozycji. 

XTB działa w oparciu o model market maker (MM). Broker występuje w nim, jako organizator własnego rynku dla uczestników, czyli jest zawsze drugą stroną wszystkich transakcji. Co za tym idzie strata klienta, jest zyskiem spółki. Więcej o modelu działalności XTB w wywiadzie dla Bankier.pl mówił Filip Kaczmarzyk, członek zarządu brokera.

Niektórzy inwestorzy korzystający z platformy XTB zdążyli poinformować już o złożeniu reklamacji.

Do podobnej awarii XTB w chwili podwyższonej zmienności na rynkach doszło 23 lutego tego roku. Około 14:30, kiedy w Stanach Zjednoczonych opublikowano dane o PKB i bezrobociu, klienci brokera nie mogli zalogować się na swoich kontach. Niektórzy zgłaszali jednak, że awaria pojawiła się u nich już poprzedniego dnia.

Wczorajsza krótka przerwa w dostępie do platformy oraz aplikacji mobilnej brokera pojawiła się w dniu, w którym do oferty XTB dołączyły Plany Inwestycyjne umożliwiające klientom budowę pasywnych portfeli złożonych z ETF-ów. Być może awaria miała więc związek z dodawanym produktem.

Oświadczenie XTB

W odpowiedzi na nasze pytania dotyczące awarii XTB nadesłało oświadczenie prasowe, którego treść publikujemy w całości poniżej:

We wtorek, 14 listopada, około godziny 14:30 odnotowaliśmy przejściowe problemy z logowaniem się do platformy i jej funkcjonowaniem. Natychmiast podjęliśmy działania związane z przywróceniem jej pełnej funkcjonalności dla inwestorów, co nastąpiło wkrótce potem.

Funkcjonalność platformy inwestycyjnej i jej niezawodność są dla nas najwyższym
priorytetem. W ramach wewnętrznego audytu, dział technologii analizuje obecnie przyczyny
tego problemu, by skutecznie przeciwdziałać takim zjawiskom w przyszłości.

Prosimy inwestorów, którzy zostali dotknięci tą sytuacją o kontakt bezpośrednio z
działem obsługi klienta. Zapewniamy, że takie osoby zostaną potraktowane priorytetowo.
Przypominamy, że reklamację można złożyć elektronicznie, poprzez formularz dostępny w
pokoju inwestora lub telefonicznie pod numerem +48 22 273 99 50. Wszystkie szczegóły
oraz formularz reklamacji są dostępne na naszej stronie www: https://www.xtb.com/pl/edukacja/proces-reklamacji

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *