Udział przedsiębiorstw z USA w polskim rynku cloud computingu sięga ponad 70 proc. – takie wnioski płyną z raportu Instytutu Transformacji Cyfrowej i Innowacji Thinktank Leaders Hub "W dążeniu do suwerenności cyfrowej: mapa technologicznych zależności Polski i Europy".

Dominujący udział w polskim rynku usług chmurowych mają amerykańscy dostawcy, w tym Microsoft, Amazon Web Services i Google (Google Cloud). Ich silna pozycja została umocniona przez ostatnie inwestycje w stworzenie regionów cloud computingu zlokalizowanych w Polsce. Współpraca z Operatorem Chmury Krajowej dodatkowo wzmacnia pozycję tych dostawców w sektorze administracji publicznej i wśród spółek kontrolowanych przez państwo. Udział tych firm w rynku przekracza próg 70 proc.
Kolejną ważną grupę firm stanowią europejscy usługodawcy, w tym na przykład: OVHcloud, T-Systems, Orange, Atos, 1&1(home.pl).
Zobacz takżeTylko dla naszych Czytelników: możesz dostać Apple Watcha w prezencie do karty kredytowej. Sprawdź, jak zgarnąć nagrodę
Trzecią grupę tworzą polskie przedsiębiorstwa, założone w Polsce i będące pod kontrolą polskiego kapitału. Do grona najważniejszych zaliczają się Asseco Poland, Atman (ATM), beyond.pl, Cloud Ferro, Comarch, Operator Chmury Krajowej, Polcom, Talex.
"Znaczna część polskich i europejskich firm funkcjonuje w modelu multi-cloud, oferując rozwiązania bazujące na zestawieniach różnych dostawców, jak również na technologiach otwartych" – zaznaczono.
Autorzy opracowania ocenili również, że debata na temat suwerenności cyfrowej w obszarze usług cloud computingu jest obecnie w centrum zainteresowania w Polsce ze względu na potencjał rozwoju tego rynku.
"Większość tej dyskusji koncentruje się na wykorzystaniu usług chmurowych w obszarze sektora publicznego. Z punktu widzenia gotowości polskiej administracji w zakresie przygotowania regulacji dla sektora publicznego, ocena jest zasadniczo pozytywna" – napisano.
"Zostały stworzone założenia architektury oraz realizowany jest program Wspólna Infrastruktura Informatyczna Państwa (WIIP)101, opracowano Standardy Cyberbezpieczeństwa Chmur Obliczeniowych (SCCO)102 bazujące na ocenie ryzyka, zapewniono wsparcie dla administracji publicznej w procesie zamawiania usług chmurowych w ramach systemu Zapewniania Usług Chmurowych (ZUCH)" – objaśniono.
Jak dodano, rozwijana jest także infrastruktura dla działania rządowej chmury prywatnej – Krajowe Centrum Przetwarzania Danych (KCPD)103, jednak wskazano, że wymogi suwerenności cyfrowej nie zostały określone jako kluczowy punkt wyjścia tych prac, choć przywiązywano należytą wagę do kwestii związanych z bezpieczeństwem, ochroną danych oraz interoperacyjnością.
Autorzy uważają także, że wraz z rozwojem debaty o suwerenności cyfrowej konieczna będzie weryfikacja założeń, choć prawdopodobnie będzie to ewolucyjna zmiana, a nie fundamentalna.
"Z perspektywy zagrożeń związanych z suwerennością cyfrową, najwięcej uwagi poświęcono ochronie danych zgodnie z prawem europejskim i ciągłości działania. Nie odniesiono się jednak do konsekwencji konfliktu związanego z potencjalnym wykorzystaniem zapisów Cloud Act przez administrację amerykańską, ani do zagrożeń o charakterze ekonomicznym" – podkreślono.
"W obecnej sytuacji, kwestia potencjalnego dostępu do danych przetwarzanych w infrastrukturze amerykańskich firm przez amerykańską administrację jest istotna z uwagi na ochronę wartości i pryncypiów, dlatego wymaga poważnego podejścia" – dodano.
Jak wskazano, z perspektywy oceny rozmiaru szkód, jakie ponosi społeczeństwo w Europie, kwestia potencjalnego dostępu amerykańskich służb i administracji do danych europejskich przedsiębiorstw i obywateli nie generuje obecnie znacznych konsekwencji ekonomicznych.
W raporcie zaznaczono jednak, że dużo ważniejszy problem stanowi nierównowaga gospodarcza i deficyt w handlu usługami, a także ograniczenie możliwości rozwoju europejskich firm, które nie osiągają skali niezbędnej do odpowiednich inwestycji rozwojowych.
"Z jednej strony, aby osiągnąć pożądaną ekonomię skali i inwestycji, konieczna jest solidarna współpraca państw europejskich oraz wsparcie dla tworzenia dostawców chmurowych o potencjale umożliwiającym efektywną konkurencję z globalnymi graczami. Niezbędna jest również kooperacja już istniejących firm oraz operacyjne włączenie się w inicjatywy takie jak GAIA-X" – napisano.
Oceniono również, że w kontekście wzrostu interoperacyjności oraz ograniczenia kosztów związanych z vendor lock-in (sytuacja, w której klient staje się silnie uzależniony od produktów, technologii lub usług jednego dostawcy, co utrudnia, podraża lub uniemożliwia zmianę), duży postęp przynosi wdrożenie Digital Markets Act, wraz z regulacjami dotyczącymi warunków przenoszenia danych i ograniczeniem tworzenia trwałych zależności technologicznych pomiędzy różnymi elementami rozwiązań.
W raporcie przedstawiono również rekomendacje dla polskiego rynku cloud computingu, zgodnie z którymi należy m.in. zwiększyć nakłady w obszarze cyberbezpieczeństwa, wzmocnić potencjał i kompetencje w zakresie rozwoju, wdrażania i utrzymania oprogramowania w administracji, a także zwiększyć zakres wykorzystania chmury prywatnej.
Zaleca się także zwiększenie równowagi ekonomicznej, które ma opierać się na zapewnieniu możliwości kształtowania polityki gospodarczej oraz zagwarantowaniu możliwości rozwoju gospodarki i państwa w oparciu o wykorzystanie technologii cyfrowych w sposób zamierzony przez państwo. (PAP Biznes)
mcb/ gor/



