Ulgi podatkowe i dodatki mieszkaniowe w 2024 roku 

Ulgi mieszkaniowe, fot. gettyimages.com.

Posiadanie lub wynajmowanie mieszkania nie wiąże się tylko z obowiązkiem płacenia rachunków i podatków. To także szansa na skorzystanie z różnorodnych ulg i dodatków, które mogą znacznie obniżyć koszty związane z utrzymaniem, zakupem lub remontem nieruchomości. Z jakich form wsparcia można skorzystać? 

Ulgi Podatkowe I Dodatki Mieszkaniowe W 2024 Rokunbsp D7e077b, NEWSFIN

Gdańsk, Jelitkowo, pomorskie

Mieszkanie Gdańsk Jelitkowo, ul. Wypoczynkowa

2 910 000

Ulgi Podatkowe I Dodatki Mieszkaniowe W 2024 Rokunbsp E171b54, NEWSFIN

Sopot, pomorskie

Mieszkanie Sopot, ul. Grunwaldzka

2 850 000

Dodatek mieszkaniowy 

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem przyznawanym przez gminę, które wspiera osoby znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej. Aby móc otrzymać taką pomoc, konieczne jest spełnienie ustawowych warunków. Średnia wysokość dodatku mieszkaniowego waha się od 250 do 380 zł. Co ważne, dodatek przysługuje nie tylko właścicielom, ale także najemcom i jest wypłacany przez sześć miesięcy

Szukasz interesujących informacji na temat rynku nieruchomości?

Sprawdź raport Rynek Nieruchomości Forbes

Dla kogo dodatek mieszkaniowy? 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje: 

  • najemcom albo podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach; 
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego; 
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych; 
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem; 
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu. 

Kryterium dochodowe 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje tylko osobom, które spełniają kryterium dochodowe. Średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wylicza się za ostatnie trzy miesiące poprzedzające datę złożenia wniosku. 

Dochód ten nie może przekroczyć: 

  • gospodarstwo jednoosobowe – 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia, 
  • gospodarstwo wieloosobowe – 30 proc. przeciętnego wynagrodzenia. 

W 2024 r. dodatek mieszkaniowy przysługuje znacznie większej grupie osób, ze względu na wzrost przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, liczonego za 2023 r. 

W 2023 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku wyniosło 7155,48 zł. W związku z tym progi dochodowe w 2024 r. na dodatek mieszkaniowy wynoszą: 2862,19 zł dla osób samotnych i 2146,64 zł dla rodzin

O dodatek można ubiegać się również, gdy średni miesięczny dochód na jedną osobę w gospodarstwie domowym jest większy od wymienionych powyżej z zastrzeżeniem, iż kwota tej nadwyżki nie przekracza wysokości wyliczonego dodatku. W takiej sytuacji przysługujący dodatek obniża się o tę kwotę (o kwotę nadwyżki). 

Kryterium powierzchni 

Nie każdy właściciel mieszkania spełniający kryterium dochodowe otrzyma dodatek mieszkaniowy. Jego mieszkanie musi spełnić jeszcze kryterium powierzchni zajmowanego lokalu. Uzależnione jest ono od liczby osób zamieszkujących lokal. 

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu nie przekracza określonej dla danej liczby osób powierzchni (powierzchnia normatywna) o więcej niż 30 proc. (lub 50 proc., jeśli wielkość pokoi i kuchni nie przekracza 60 proc. powierzchni całego lokalu). 

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m kw., jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba z niepełnosprawnością poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju. Normatywną powierzchnię powiększa się niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego. 

Co należy zrobić, aby otrzymać dodatek? 

Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego składa się do miejskiego lub gminnego ośrodka pomocy społecznej, w zależności od miejsca zamieszkania. Formularze do wypełnienia można pobrać ze stron internetowych ośrodków. Z wnioskiem trzeba udać się do zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Zarządca musi potwierdzić prawdziwość informacji we wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego, takich jak: adres zamieszkania, nazwa i adres zarządcy budynku, tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego, powierzchnię użytkową lokalu, techniczne wyposażenie zajmowanego lokalu mieszkalnego oraz kwotę wydatków na lokal mieszkalny za ostatni miesiąc. 

Ponadto do wniosku dołącza się: 

  • deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres trzech miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku oraz dokumenty potwierdzające wysokość ponoszonych w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku wydatków związanych z zajmowaniem lokalu mieszkalnego; 
  • informację zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny wskazującą dane rachunku bankowego wynajmującego, tj. nazwa i adres oraz nr rachunku bankowego w celu przekazywania przyznanego dodatku mieszkaniowego; 
  • informację o budynku i lokalu; 
  • dokumenty, na podstawie których wypełniono deklarację o wysokości dochodów, potwierdzające wysokość dochodów wszystkich osób zamieszkujących lokal mieszkalny z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających dzień złożenia wniosku, np.: 

– zaświadczenie zakładu pracy o dochodach; 

– odcinki renty/emerytury lub zaświadczenie z ZUS; 

– w przypadku otrzymywania alimentów – wyrok sądu (w wysokości zasądzonej) lub zaświadczenie od komornika (w przypadku otrzymywania alimentów w wysokości niższej niż zasądzona lub otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego) lub oświadczenie (w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych); 

– uczniowie/studenci – zaświadczenie ze szkoły lub uczelni o wysokości uzyskanych stypendiów lub świadczeń z tytułu praktyk zawodowych; 

– oświadczenie o wysokości dochodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej; 

– zaświadczenie o powierzchni gruntów wyrażonej w hektarach przeliczeniowych lub decyzja o naliczeniu podatku od nieruchomości rolnej; 

jeśli w lokalu zamieszkuje osoba z niepełnosprawnością należy dostarczyć orzeczenie o niepełnosprawności, a czasem również zaświadczenie lekarskie. 

Właściciele domów jednorodzinnych dołączają do wniosku dokumenty albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz o wyposażeniu technicznym domu. 

Formalności jest więc sporo, ale dla osób, które są w trudnej sytuacji, dodatek mieszkaniowy może znacząco odciążyć domowy budżet. 

Jak jest wypłacany dodatek? 

Organ administracyjny wydaje decyzję w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku. Dodatek przyznawany jest na sześć miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, następującego po dniu złożenia wniosku. 

Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca. Natomiast właściciele domów jednorodzinnych otrzymują dodatek bezpośrednio do rąk. 

Zwolnienie z podatku dochodowego po sprzedaży mieszkania 

Osoby, które dokonują sprzedaży mieszkania lub mają zamiar to uczynić, powinny upewnić się, czy są zobowiązane do uregulowania podatku dochodowego. Wynosi on 19 proc. i oblicza się go nie od całej wartości nieruchomości, ale od dochodu (różnica między ceną sprzedaży a zakupu).  

Jeśli cena sprzedaży jest niższa niż cena zakupu, nie ma konieczności opłacania podatku. W przypadku, gdy cena sprzedaży przekracza cenę zakupu, należy uiścić 19 proc. podatek od zysku.  

Osoby, które zbyły nieruchomość w ciągu pierwszych pięciu lat od jej nabycia, są zobowiązane do uiszczenia podatku. Po upływie tego okresu, nie ma już obowiązku jego płacenia. Istnieją jednak sytuacje, gdzie nie trzeba go uiścić, nawet jeśli czas między nabyciem a zbyciem nie przekracza pięciu lat. 

W jakich sytuacjach nie trzeba płacić podatku? 

Aby uniknąć opodatkowania sprzedaży mieszkania przed upływem pięciu lat, konieczne jest zainwestowanie uzyskanych środków w cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat. Termin ten liczy się od końca roku podatkowego, w którym odpłatnie została zbyta nieruchomość. 

Wydatkami na własne cele mieszkaniowe są wydatki poniesione na: 

  • nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem; 
  • nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie; 
  • nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego oraz nabycie innego gruntu, lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego; 
  • budowę, adaptację lub remont własnego budynku mieszkalnego lub własnego lokalu mieszkalnego; 
  • modernizację lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, własnego lokalu niemieszkalnego; 
  • na spłatę kredytu wraz z odsetkami (w tym także tzw. kredytu refinansowego i konsolidacyjnego), zaciągniętego na sfinansowanie własnych potrzeb mieszkaniowych w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. 

Wysokość dochodu zwolnionego z podatku 

Jeżeli pieniądze ze sprzedaży nieruchomości w całości zostaną przeznaczone na własne cele mieszkaniowe, to uzyskany dochód będzie w całości zwolniony od podatku. Może jednak zaistnieć sytuacja, kiedy tylko część tych pieniędzy zostanie reinwestowana w nowe lokum. Wówczas dochód zwolniony z podatku należy obliczyć według wzoru: 

(dochód x wydatki na cele mieszkaniowe) / przychód z odpłatnego zbycia = dochód zwolniony 

W celu rozliczenia z fiskusem sprzedaży mieszkania przed upływem pięciu lat, trzeba złożyć zeznanie podatkowe PIT-39. Należy to zrobić w każdym przypadku – niezależnie od faktu, czy został osiągnięty dochód, czy strata. Zeznanie składa się w wybranej formie: papierowej lub elektronicznej, w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.  

Ulga mieszkaniowa a podatek od spadków i darowizn 

Osoba, która zostanie obdarowana lub odziedziczy nieruchomość, może nie być w pełni zwolniona z konsekwencji finansowych. W wielu przypadkach taka transakcja może wymagać uregulowania podatku od spadków lub darowizn. Niemniej jednak istnieją sytuacje, w których ta reguła nie obowiązuje. Pewne osoby nie są zobowiązane do opłacenia podatku, a inne mogą skorzystać z ulgi podatkowej. 

Kiedy przysługuje ulga mieszkaniowa? 

W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie: 

  • w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej, 
  • w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej, 
  • w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza 

– nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m kw. powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału. 

Podatek płaci się więc dopiero od nadwyżki wartości odziedziczonego domu ponad kwoty wolne i ponad wartość 110 m kw. nieruchomości. 

1 lipca 2023 r. weszły w życie największe od wielu lat podwyżki kwot wolnych w podatku od spadków i darowizn, wynoszące: 

  • I grupa podatkowa – 36 120 zł 
  • II grupa podatkowa – 27 090 zł 
  • III grupa podatkowa – 5 733 zł 

W praktyce to oznacza, że w pierwszej kolejności, należy sprawdzić w drodze jakiej umowy została nabyta nieruchomość, czy wartość nieruchomości (lub udziału) przekracza kwotę wolną od podatków, w jakiej grupie podatkowej znajduje się nowy właściciel i czy powierzchnia nieruchomości przekracza 110 m kw. 

Co istotne, nabycie budynku niemieszkalnego lub lokalu użytkowego oraz gruntu nie jest objęte ulgą mieszkaniową

Kto może skorzystać z ulgi? 

Aby skorzystać z ulgi należy spełnić szereg warunków. Mogą z niej skorzystać osoby, które

  • są obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej, jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) lub też zamieszkują na terytorium RP, lub na terytorium wskazanego wyżej państwa; 
  • nie są właścicielami innego budynku lub lokalu mieszkalnego, który stanowi odrębną nieruchomość lub też będąc nim, przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy, w terminie sześciu miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego; 
  • nie przysługują im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego, lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a jeżeli tak jest, przekażą te prawa zstępnym lub spółdzielni, w terminie sześciu miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego; 
  • nie są najemcami lokalu lub budynku, a będąc nim, rozwiążą umowę najmu w terminie sześciu miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego; 
  • będą zamieszkiwać (będąc zameldowanymi na pobyt stały) w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres minimum pięciu lat: 

– od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego – jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku; 

– od dnia zamieszkania, potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały, w nabytym lokalu lub budynku – jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego. 

Istotne jest, jak obliczać pięcioletni okres. Gdy obdarowany mieszka i jest oficjalnie zameldowany w nabytej nieruchomości w momencie składania deklaracji podatkowej SD-3 lub zawarcia umowy darowizny, pięcioletni okres rozpoczyna się od daty złożenia deklaracji podatkowej lub aktu notarialnego. Jeśli jednak osoba ta zamieszkuje i jest zameldowana w ciągu roku od daty składania deklaracji podatkowej SD-3 lub zawarcia umowy darowizny, pięcioletni okres rozpoczyna się od daty zameldowania na pobyt stały w nabytej nieruchomości. 

Kto i w jakiej wysokości może otrzymać ulgę w podatku? 

Możliwość skorzystania z ulgi podatkowej zależy od kilku czynników. Po pierwsze – od rodzaju tytułu, na podstawie którego nabywca przejmuje nieruchomość (na przykład poprzez dziedziczenie, darowiznę itp.). Po drugie – od tego, od kogo osoba otrzymuje nieruchomość (np. od spadkodawcy, darczyńcy). Ostatecznie, decyduje również przynależność do konkretnej grupy podatkowej. 

Z zapłaty podatku od spadków i darowizn wyłączone są osoby z tzw. zerowej grupy podatkowej, do której należą: małżonkowie, dzieci, wnuki, rodzice, dziadkowie, pasierbowie, rodzeństwo, ojczym i macocha. 

Wyżej wymienione osoby muszą jedynie zgłosić do urzędu skarbowego fakt nabycia spadku lub darowizny w ciągu sześciu miesięcy od uprawomocnienia się postanowienia sądu stwierdzającego nabycie spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przez notariusza lub wydania europejskiego poświadczenia spadkowego. Jeżeli nie dotrzymają terminu, będą musiały zapłacić podatek zgodnie z zasadami przyjętymi dla I grupy podatkowej. 

Pozostałe osoby, które odziedziczyły majątek, muszą uiścić podatek, gdy wartość spadku przekracza kwotę zwolnioną z opodatkowania. 

Pierwsza grupa podatkowa to najbliższa rodzina, czyli: mąż lub żona, zstępni np. córka, syn, wnuczka, wnuk, prawnuczka, prawnuk, wstępni np. matka, ojciec, babcia, dziadek, prababcia, pradziadek, brat lub siostra, ojczym lub macocha, pasierbica, pasierb, zięć, synowa i teściowie. Tym osobom, które są tu wymienione, a jednocześnie nie należą do zerowej grupy podatkowej (prawnuczka, prawnuk, prababcia, pradziadek, zięć, synowa i teściowie) przysługuje ulga w sytuacji, gdy nabywają nieruchomość w drodze: 

  • dziedziczenia, 
  • zapisu zwykłego, 
  • zapisu windykacyjnego, 
  • dalszego zapisu, 
  • polecenia testamentowego, 
  • darowizny lub 
  • polecenia darczyńcy. 

Podatek dla I grupy podatkowej wynosi 3 proc. do wysokości 11 833 zł. Jeśli wartość otrzymanego spadku lub darowizny mieszczą się w przedziale między 11 833 zł a 23 665 zł, nalicza się podatek w wysokości 355 zł oraz 5 proc. nadwyżki ponad 11 833 zł. Natomiast, jeżeli wartość darowizny lub spadku przekracza 23 665 zł, podatek wynosi 946,6 zł, powiększony o 7 proc. nadwyżki ponad 23 665 zł. 

Druga grupa podatkowa to dzieci, wnuki i prawnuki rodzeństwa; rodzeństwo rodziców, małżonkowie rodzeństwa, małżonkowie rodzeństwa małżonka, rodzeństwo małżonka, małżonkowie wnuków i prawnuków oraz dzieci, wnuki, prawnuki i małżonkowie pasierbów i pasierbic. Tym osobom ulga przysługuje jedynie w przypadku nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego. 

Warto zauważyć, że w tej grupie nie występuje już ulga w przypadku nabycia nieruchomości w drodze umowy darowizny. W II grupie stawka podatku wynosi 7 proc. do wysokości 11 833 zł. W przypadku, gdy kwota otrzymanego spadku lub darowizny wynosi od 11 833 zł do 23 665 zł, nalicza się podatek w wysokości 828,4 zł oraz 9 proc. nadwyżki ponad 11 833 zł. Jeśli natomiast wartość spadku przekroczy 23 665 zł, podatek wynosi 1893,3 zł, zwiększony o 12 proc. nadwyżki ponad 23 665 zł. 

Trzecia grupa podatkowa to reszta rodziny i osoby obce. W tej grupie podatkowej ulga przysługuje jedynie w przypadku nabycia nieruchomości w takiej samej drodze jak dla II grupy podatkowej. I podobnie jak w przypadku II grupy podatkowej, tu także nie występuje już ulga w przypadku nabycia nieruchomości w drodze umowy darowizny. Osoby należące do III grupy podatkowej, aby skorzystać z ulgi muszą dodatkowo sprawować opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy o takiej opiece. 

W III grupie stawka podatku jest najwyższa i wynosi 12 proc. do kwoty 11 833 zł. Gdy wartość otrzymanego spadku lub darowizny, bądź ich równowartość, mieści się w przedziale od 11 833 zł do 23 665 zł, nalicza się podatek w wysokości 1420 zł oraz 16 proc. nadwyżki ponad 11 833 zł. W sytuacji, gdy wartość spadku przekracza 23 665 zł, podatek wynosi 3313,2 zł, zwiększony o 20 proc. nadwyżki ponad 23 665 zł. 

Aby skorzystać z ulgi, należy o tym poinformować naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu SD-3 lub w osobnym, pisemnym oświadczeniu. Nie trzeba informować urzędu skarbowego, jeśli prawo do nieruchomości jest nabywane w formie aktu notarialnego. W takiej sytuacji zrobi to notariusz. 

Co z ulgą mieszkaniową w przypadku sprzedaży nieruchomości? 

Osoba korzystająca z ulgi mieszkaniowej w podatku od spadków i darowizn musi być zameldowana i mieszkać w nabytym mieszkaniu co najmniej przez pięć lat. Nie może go w tym czasie ani sprzedać, ani podarować innej osobie. W przeciwnym razie straci prawo do ulgi. Są jednak pewne wyjątki. 

Prawo do ulgi będzie nadal przysługiwało, jeśli: 

  • udział w budynku/lokalu zostanie przeniesiony na innego ze spadkobierców lub obdarowanych; 
  • zbycie nieruchomości będzie uzasadnione koniecznością zmiany warunków lub miejsca zamieszkania oraz zostaną spełnione dodatkowe warunki. Otrzymane ze sprzedaży pieniądze w całości zostaną przeznaczone na nabycie innej nieruchomości (lub np. budowę domu). Środki zostaną wydatkowane w ciągu dwóch lat od dnia zbycia, a łączny okres zamieszkiwania w zbytym i nabytym albo wybudowanym budynku będzie potwierdzony zameldowaniem na pobyt stały przez pięć lat. 

Ulga termomodernizacyjna w PIT 

Kolejnym wsparciem dla właściciela lub współwłaściciela budynku mieszkalnego jednorodzinnego jest ulga termomodernizacyjna. Przysługuje ona jako odliczenie od dochodu wydatków na termomodernizację budynków jednorodzinnych. Odliczenia dokonać można w pełnej kwocie – tyle, ile zostało wydane, ale z zachowaniem limitu 53 000 zł. 

Aby móc skorzystać z ulgi, podatnik musi rozliczać się z podatku dochodowego od osób fizycznych w jednej z trzech form: według skali podatkowej, według jednolitej 19 proc. stawki lub w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.  

Odliczenia dokonuje się w zeznaniach podatkowych PIT-36, PIT-36L, PIT-37 lub PIT-28, dołączając odpowiedni załącznik PIT/O informujący o dokonanych odliczeniach. 

Co można zaliczyć do wydatków termomodernizacyjnych? 

Odliczenie obejmuje wydatki na zakup materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Zalicza się do nich: 

  • materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem; 
  • węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury; 
  • kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin; 
  • kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin; 
  • zbiornik na gaz lub zbiornik na olej; 
  • wybrane kotły przeznaczone wyłącznie do spalania biomas; 
  • przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej; 
  • materiały budowlane wchodzące w skład instalacji grzewczej; 
  • materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej; 
  • materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego; 
  • pompa ciepła, kolektor słoneczny lub ogniwo fotowoltaiczne wraz z niezbędnym osprzętem; 
  • stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne; 
  • materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu. 

Można także odliczyć usługi: 

  • wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego; 
  • wykonanie analizy termograficznej budynku; 
  • wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi; 
  • wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej; 
  • docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów; 
  • wymiana stolarki zewnętrznej; 
  • wymiana elementów istniejącej lub wykonanie nowej instalacji grzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej; 
  • montaż kotła gazowego kondensacyjnego, kotła olejowego kondensacyjnego, pompy ciepła, kolektora słonecznego, systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego lub instalacji fotowoltaicznej; 
  • uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin; 
  • regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji; 
  • demontaż źródła ciepła na paliwo stałe. 

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Poczynione wydatki należy rozliczać z fiskusem na bieżąco, czyli osobno za każdy rok w deklaracji rocznej PIT. 

Komu przysługuje ulga termomodernizacyjna? 

Na uldze nie skorzystają właściciele mieszkań w budynkach wielorodzinnych. Ulga dotyczy wyłącznie właścicieli lub współwłaścicieli budynków mieszkalnych jednorodzinnych – czyli budynków wolno stojących albo budynków w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiących konstrukcyjnie samodzielną całość, w których dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku. Ponadto ulga odnosi się tylko do domów użytkowanych, a nie nowo powstających. 

Jaką kwotę można odliczyć? 

Łączna suma odliczeń nie może przekraczać 53 000 zł brutto. W przypadku posiadania przez podatnika wielu nieruchomości, limit pozostaje niezmienny i wynosi łącznie 53 000 zł dla wszystkich nieruchomości. Jeżeli jednak nieruchomości należą do małżeństwa, limit podwaja się, umożliwiając każdemu z partnerów odliczenie tej samej kwoty, co daje łącznie 106 000 zł. 

Co zrobić, jeśli limit zostanie przekroczony? Kwotę ponad limit można odliczyć w kolejnych latach, jednak nie dłużej niż przez sześć lat, licząc od daty pierwszego wydatku. 

Podsumowując, rok 2024 przynosi znaczące możliwości dla właścicieli nieruchomości, (a czasem też najemców) w zakresie ulg podatkowych i dodatków mieszkaniowych. Wykorzystanie tych szans z pewnością przyczyni się do osiągnięcia konkretnych korzyści finansowych polskich gospodarstw domowych. 

Źródła: 

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. (sejm.gov.pl) 

Rozliczenie ze sprzedaży domu / mieszkania (podatki.gov.pl) 

Ulga mieszkaniowa (podatki.gov.pl) 

Start (mops.stargard.pl) 

Ulga termomodernizacyjna 2023/2024 – ocieplenie domu | e-pity 

Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych. (sejm.gov.pl) 

Dodatki mieszkaniowe – Ministerstwo Rozwoju i Technologii – Portal Gov.pl (www.gov.pl) 

Dodatek mieszkaniowy 2024 po nowemu: Co się zmieniło? Kto i ile może otrzymać? – GazetaPrawna.pl 

broszura-mf_ulga_mieszkaniowa_07-11.pdf (podatki.gov.pl) 

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (sejm.gov.pl) 

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180002489

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *