Jak donosi agencja AFP, włoski rząd zatwierdził w środę kontrowersyjną inicjatywę budowy najdłuższego mostu wiszącego na świecie. To przedsięwzięcie, warte 13,5 miliarda euro, ma połączyć Sycylię z lądem stałym. Zwolennicy mostu, w tym rządząca koalicja pod przewodnictwem premier Giorgii Meloni, argumentują, że pobudzi on wzrost gospodarczy w stosunkowo upośledzonych południowych regionach Włoch. Krytycy twierdzą jednak, że projekt wiąże się z nadmiernymi kosztami.
/ ANDREAS SOLARO/AFP / AFP
Koncepcja budowy mostu jest przedmiotem dyskusji od dawna. Agencja AFP podkreśla, że włoscy parlamentarzyści od lat rozważają połączenie wodne między Sycylią a Kalabrią. Rząd twierdzi, że poparcie dla tego projektu stanowi kamień milowy. Most, którego ukończenie planowane jest na 2032 rok , będzie przełomowym osiągnięciem inżynierii. Jego znaczenie wynika nie tylko z długości – 3,3 km, co stanowi rekord świata – ale także z silnych wiatrów i ryzyka trzęsień ziemi w regionie.
Czy nowy most we Włoszech wesprze obronę?
Most będzie obsługiwał zarówno transport drogowy, jak i kolejowy . Według wicepremiera Matteo Salviniego, budowa może rozpocząć się we wrześniu lub październiku . Przewiduje on, że ta nowa inwestycja pobudzi rozwój w regionach Sycylii i Kalabrii, znajdujących się w trudnej sytuacji gospodarczej, tworząc nowe miejsca pracy. Premier Włoch Giorgia Meloni nazwała tę inicjatywę „dowodem determinacji i kunsztu inżynieryjnego Włoch”.
Reklama
Krytycy projektu podkreślają jednak jego wygórowane koszty, zwłaszcza w kontekście zadłużenia Włoch. Ponadto, prokurator generalny Mesyny na Sycylii zasugerował, że przedsięwzięcie może służyć interesom zorganizowanej przestępczości.
Warto zauważyć, że nakłady finansowe na budowę mostu mają zostać uwzględnione w budżecie obronnym Włoch , co zwiększy ich alokację do 5 procent. Część tych środków zostanie przeznaczona na infrastrukturę. Włoskie władze chętnie skorzystają z tej okazji, zwłaszcza że Sycylia jest siedzibą bazy NATO. Jednak, jak zauważa Politico, Bruksela waha się przed zakwalifikowaniem budowy mostu jako priorytetu wojskowego.
Budowa mostu może również zwiększyć zainteresowanie turystów Sycylią, którzy nie chcą podróżować samolotem. Obecnie podróż przez Cieśninę Mesyńską zajmuje godzinę samochodem lub dwie pociągiem, a zarówno pojazdy, jak i pociągi są transportowane promami. Oczekuje się, że nowy most skróci te czasy odpowiednio do 10 i 15 minut.
Obecnie tytuł najdłuższego mostu wiszącego na świecie dzierży Çanakkale 1915 w Turcji, którego długość wynosi 2023 km.
wideo wymaga włączonej obsługi JavaScript w przeglądarce. Polsat News