Iwona Trusewicz
Reklama
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez gazetę RBK, powołującą się na źródła zbliżone do sytuacji, pracownicy centrali RŻD oraz zarządów kolejowych – w tym w Moskwie, będą do końca roku co miesiąc korzystać z dwóch dni bezpłatnego urlopu, w przeciwnym razie mogą stracić zatrudnienie. Ta decyzja dotyczy na razie jedynie administracji i została uzgodniona z przedstawicielami związków zawodowych pracowników kolei.
Reklama Reklama
Coraz mniej towarów do przewożenia
Od momentu rozpoczęcia konfliktu z Ukrainą RŻD zauważyły znaczny spadek przewozów towarowych: o 3,9 proc. w 2022 roku, o 0,2 proc. w 2023 roku oraz o 4,1 proc. w 2024 roku – to najwyższy wynik w ciągu ostatnich piętnastu lat. W okresie od stycznia do lipca 2025 roku przewozy zmniejszyły się o dodatkowe 7,3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Niemal wszystkie kategorie przewozów odnotowały spadki, co odzwierciedla kryzys cywilnych sektorów rosyjskiej gospodarki oraz importu: węgiel o 3,6 proc., koks o 14,8 proc., ropa i produkty naftowe o 4,7 proc., cement o 14,1 proc., materiały budowlane o 17 proc. oraz surowce przemysłowe o 19,4 proc. Największy spadek – o 35,6 proc. dotyczy przewozów zbóż.
Aby zrównoważyć budżet, RŻD zmniejszyły inwestycje o blisko 40 proc., wstrzymując duże projekty budowy linii kolejowych, w tym rozbudowę Magistrali Bajkalsko-Amurskiej (BAM) i Kolei Transsyberyjskiej, która jest używana do transportu surowców do Chin. Zredukowano wydatki na modernizację infrastruktury, w tym torów kolejowych, a także na zakup nowych lokomotyw i wagonów.
Zysk 22 razy mniejszy
Zgodnie z finansowym planem Rosyjskich Kolei Państwowych, w tym roku monopolista straci 87 miliardów rubli z powodu spadku przewozów towarowych: według nowego planu roczne przychody tej pań