Polski dług publiczny, liczony według standardów UE, przekracza 2 biliony złotych. Na koniec poprzedniego roku relacja tzw. długu EDP do polskiego PKB wynosiła 55,6%, jak podało Ministerstwo Finansów.
/ 123RF/PICSEL
Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów , relacja całkowitego długu publicznego (długu EDP) do PKB Polski na koniec 2024 r. wyniosła 55,6%.
Relacja długu publicznego do PKB rośnie
„Pod koniec czwartego kwartału 2024 r. relacja długu EDP do PKB osiągnęła 55,6%, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim kwartałem i wzrost o 5,9 punktu procentowego w porównaniu z końcem 2023 r.” – ujawniło Ministerstwo Finansów.
Całkowity dług publiczny (dług EDP), kluczowy składnik kryterium fiskalnego z Maastricht , na koniec IV kw. 2024 r. wyniósł 2 011 839,7 mln zł, co oznacza: wzrost o 114 673,5 mln zł (+6,0 proc.) w IV kw. 2024 r. oraz wzrost o 320 596,5 mln zł (+19,0 proc.) w porównaniu z końcem 2023 r.
Reklama
Na zmianę zadłużenia EDP w czwartym kwartale 2024 r., poza zmianami w wysokości państwowego długu publicznego (PDP), największy wpływ miały: wzrost skonsolidowanego zadłużenia Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 (FPC) o 4 039,7 mln zł; wzrost zadłużenia Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (FWSZ) o 15 050,9 mln zł; wzrost salda depozytów na rachunku MF i SPW środków zdeponowanych w BGK o 11 740,6 mln zł, co wpłynęło na zmniejszenie zadłużenia EDP dzięki lepszej konsolidacji wzajemnych zobowiązań; zmniejszenie zadłużenia EDP z tytułu PDP wynikające z transakcji CIRS na skutek korzystnych kursów walutowych o 3 754,3 mln zł.
Ministerstwo Finansów wyjaśnia przyczyny wzrostu zadłużenia
Zmiany zadłużenia EDP w 2024 r., podobnie jak w przypadku PDP, były w dużej mierze spowodowane zmianami zadłużenia SP i jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto na zadłużenie EDP wpłynęły: wzrost zadłużenia FPC o 41 832,5 mln zł, FWSZ o 17 137,3 mln zł, Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) o 6 833,9 mln zł i Funduszu Pomocowego (FP) o 6 233,5 mln zł; wzrost depozytów na rachunku MF i SPW w funduszach ulokowanych w BGK o 9 128,7 mln zł; spadek skonsolidowanego zadłużenia Polskiego Funduszu Rozwoju o 16 332,0 mln zł z powodu wykupu obligacji PFR0324.
Natomiast państwowy dług publiczny (PDP, dług sektora finansów publicznych po konsolidacji) na koniec IV kwartału 2024 r. wyniósł 1 611 594,2 mln zł, co oznacza wzrost o 113 554,4 mln zł (+7,6%) w IV kwartale 2024 r. i wzrost o 283 528,6 mln zł (+21,3%) w porównaniu z końcem 2023 r.
Zgodnie z informacjami Ministerstwa Finansów, zmiana PDP w IV kwartale 2024 r. była spowodowana: wzrostem zadłużenia podsektora rządowego o 104 413,0 mln zł (+7,5%), w tym wzrostem zadłużenia skonsolidowanego Skarbu Państwa (SP) o 104 097,6 mln zł (+7,5%); wzrostem zadłużenia podsektora samorządowego o 9 141,3 mln zł (+8,7%), przy czym zadłużenie JST i ich związków (JST) wzrosło o 9 054,1 mln zł (+9,2%); oraz niewielkim wzrostem zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 0,1 mln zł (+0,9%).
Tymczasem na ogólną zmianę PDP w całym 2024 r. wpłynęły: wzrost zadłużenia podsektora rządowego o 274 983,6 mln zł (+22,5%), w tym skonsolidowanego zadłużenia Skarbu Państwa o 274 792,9 mln zł (+22,5%); wzrost zadłużenia podsektora samorządowego o 8 546,9 mln zł (+8,1%), przy wzroście zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego o 7 974,2 mln zł (+8,0%); oraz nieznaczny spadek zadłużenia podsektora ubezpieczeń społecznych o 1,9 mln zł (-12,8%).
Jak wynika ze wskazań Ministerstwa Finansów, relacja PDP do PKB na koniec czwartego kwartału 2024 r. wyniosła 44,6%, co oznacza wzrost o 2,3 punktu procentowego w porównaniu z poprzednim kwartałem i wzrost o 5,5 punktu procentowego w porównaniu z końcem 2023 r.
***