Maszyniści mają oszczędzać prąd. Sztuczna inteligencja będzie ich szkolić

Polregio zoptymalizuje prowadzenie pociągów pod względem zużycia energii – poinformowała spółka. Maszyniści będą testować program monitorujący ich styl jazdy.

Polregio, pociąg, przewozy regionalne (Adobe Stock, Robson90)

Spółka Polregio poinformowała we wtorek, że podjęła współpracę z PGE Energetyka Kolejowa, dotyczącą rozwiązań eco-drivingowych w transporcie kolejowym. Jeszcze w tym miesiącu czterdziestu maszynistów Polregio w całym kraju weźmie udział w projekcie, którego celem jest zwiększenie efektywności energetycznej oraz zminimalizowanie wpływu transportu kolejowego na środowisko.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Im większe ryzyko, tym większa musi być marża – Jarosław Szanajca – Dom Development w Biznes Klasie

Sztuczna inteligencja sprawdzi, jak maszyniści prowadzą pociągi

Aplikacja Sensum, której autorem jest PGE Energetyka, wykorzystuje algorytmy i sztuczną inteligencję. Ma podpowiadać, jak prowadzić pociąg, aby minimalizować zużycie energii.

„Rozwiązanie to interpretuje dane wejściowe oraz parametry liczone w czasie rzeczywistym, a następnie przekazuje je maszyniście w postaci bieżących wskazówek. Pozwalają one ekonomicznie prowadzić pojazd szynowy” – tłumaczy spółka w komunikacie.

– Współpraca z PGE Energetyka Kolejowa (…) to również ważny element optymalizacji kosztów w spółce. Liczymy na zwiększenie efektywności prowadzenia pojazdów trakcyjnych, zmniejszenie kosztów energii, a w przyszłości uzyskanie białych certyfikatów związanych z efektywnością energetyczną – dodał wiceprezes Polregio Marcel Klinowski, cytowany w komunikacie.

Nowe pociągi w Polregio

Na liście działań Polregio ma też wymianę taboru kolejowego na nowy zero- lub niskomemisyjny.

Polregio zwróciła uwagę, że od 1990 r. emisja CO2 rośnie gwałtownie przede wszystkim w transporcie lotniczym oraz samochodowym. „Kolej, spośród wszystkich gałęzi transportu, jest najbardziej ekologiczna. Jak podkreślają eksperci, bez transformacji w transporcie kolejowym nie będzie możliwe sprostanie wymogom ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 r. dla całego naszego kraju” – podkreśliła spółka.

Polregio informuje, na swoich stronach, że rocznie z jej korzysta blisko 72 mln pasażerów, a pociągi przewoźnika zatrzymują się na ponad 1900 stacjach. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymuje się na poziomie 27 proc. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. i jeden udział).

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *