Kanadyjski okręt patrolujący wody Arktyki zauważył chiński statek badawczy w Cieśninie Beringa, a ministerstwo obrony ostrzegło, że w związku z ociepleniem klimatu coraz intensywniej testowane są obronne możliwości Kanady w tym regionie – podały media.
Lodołamacz Xue Long 2 Polar cumuje przy molo w Qingdao w Chinach. Zdjęcie z 3 lipca (Getty Images,, Costfoto/NurPhoto)
Okręt HMCS Regina patrolujący obszar Cieśniny Beringa dostrzegł tam chiński statek Xue Long 2 – podała telewizja CTV News.
6 lipca amerykańska Straż Przybrzeżna również zaobserwowała okręty chińskiej marynarki wojennej na obszarach arktycznych, niespełna 200 mil morskich od wybrzeży Alaski, a więc w wyłącznej strefie ekonomicznej USA.
Właśnie po tym incydencie z kanadyjskiej bazy wojskowej Esquimault w pobliżu Victorii następnego dnia wypłynął HMCS Regina.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Stać Cię na marzenia, czyli kredyt, leasing i najem od Volkswagen Financial Services Polska
Nowe zagrożenie
CTV News podało, że amerykańska Straż Przybrzeżna uzyskała odpowiedź od grupy chińskich okrętów, że realizują misję „swobodnej żeglugi”. Chińczycy odpłynęli następnie na południowy Pacyfik, obserwowani przez amerykański kuter Straży Przybrzeżnej.
W czerwcu 2023 r. w czasopiśmie „Nature” ukazało się artykuł, w którym naukowcy z Kanady, Korei Południowej i Niemiec ocenili, że wody Arktyki mogą być latem wolne od lodu już przed 2033 r. To oznacza, że mogą być dostępne dla żeglugi, wcześniej niż zakładano. Dla Kanady taki rozwój sytuacji oznacza konieczność szybkiego zareagowania na implikacje dostępności drogi morskiej przez Arktykę, w tym przez Przejście Północno-Zachodnie, które Kanada traktuje jako krajowe wody wewnętrzne.
Konkurenci nie czekają (…). Eksplorują wody Arktyki i dno morskie, testują naszą infrastrukturę i zbierają informacje wywiadowcze – powiedziała CTV News rzeczniczka ministerstwa obrony Frederica Dupuis.
Dupuis dodała, że Chiny, które do 2030 r. chcą zacząć odgrywać znaczącą rolę w Arktyce, wysyłają do kanadyjskiej części tego obszaru okręty podwójnego przeznaczenia. Są to jednostki badawcze, ale mogą również zbierać informacje wywiadowcze. Ostatnio Rosja i Chiny aktywnie testują też morskie i powietrzne drogi do Ameryki Północnej. W ubiegłym tygodniu po raz pierwszy rosyjskie i chińskie bombowce przeleciały razem w pobliżu wybrzeży Alaski, po czym zostały przejęte przez amerykańskie i kanadyjskie myśliwce.
10 lipca minister obrony Kanady Bill Blair wyjaśnił, że kanadyjski rząd zamówi do 12 nowych okrętów podwodnych. Okręty będą mogły pływać pod lodem. Natomiast 11 lipca Blair podpisał z ministrami obrony Niemiec i Norwegii list intencyjny w sprawie utworzenia nowego morskiego sojuszu obronnego. Jak napisał Blair na platformie X, „Kanada, Norwegia i Niemcy rozważą możliwości zacieśnienia współpracy w kwestiach morskich na Północnym Atlantyku”.
Kanadyjska Straż Przybrzeżna poinformowała również o zakupie dwóch nowych okrętów patrolowych, które mają wspierać nadzór nad obszarami połowowymi, a także operacje ratunkowe na północnym Atlantyku.
Na początku kwietnia rząd federalny ogłosił nową strategię obrony, w której zaplanowano, że Kanada wyda na obronność ponad 8 mld dol. kanadyjskich w ciągu najbliższych pięciu lat. Natomiast w ciągu 20 lat wydatki wyniosą 73 mld dol. Obecność Chin i Rosji uznano w Arktyce za zagrożenie.