Problemy PKP Cargo wydają się przybierać na sile. Po ogłoszeniu przez państwową spółkę planów zwolnień grupowych, które miałyby objąć blisko 4 tys. pracowników, teraz kolejni zatrudnieni odczują na własnej skórze trudną sytuację finansową pracodawcy. Za lipiec bowiem nie zostaną wypłacone m.in. odprawy emerytalne czy nagrody jubileuszowe, ponieważ priorytetem dla zarządu jest przelanie wynagrodzeń zasadniczych.
/Tomasz Kawka/East News /East News
„Zarząd PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji w uzgodnieniu z Zarządcą podjął trudną decyzję, na mocy której wraz z pensjami za lipiec 2024 roku nie zostaną wypłacone niektóre szczególne składniki wynagrodzenia, takie jak odprawy emerytalne czy nagrody jubileuszowe. Przyczyną tej decyzji jest trudna sytuacja płynnościowa PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji oraz priorytetowe potraktowanie wypłaty wynagrodzeń zasadniczych” – przekazała spółka w czwartkowym komunikacie opublikowanym na stronie PKP Cargo.
Firma zapewniła, że osoby, które nie otrzymają w terminie niektórych składników wynagrodzenia, są do nich uprawnione i zostaną im one wypłacone w pierwszym możliwym terminie wraz z należnymi odsetkami. „Decyzja ta dotyczy grupy kilkuset osób spośród ponad 14 tysięcy zatrudnionych w Spółce w lipcu 2024 roku” – wyjaśniono.
Reklama
PKP Cargo w restrukturyzacji. Nowy zarząd chce „uzdrowić spółkę”
W komunikacie przypomniano, że obecny zarząd rozpoczął postępowanie sanacyjne, które ma uzdrowić sytuację w spółce. Dodano, że firma wygrała „dwa duże kontrakty na przewozy dla kopalni Bogdanka oraz ArcelorMittal, łącznie na 15 milionów ton pracy przewozowej”. Podkreślono też, że zarząd „wraz z wszystkimi przedstawicielami Związków Zawodowych działających w naszej Spółce złożył wniosek do Ministerstwa Aktywów Państwowych o rekompensatę za realizację tzw. decyzji węglowej”.
„Powyższe działania dają nadzieję na poprawę płynności finansowej Spółki w przyszłości” – oceniono, przyznając jednocześnie, że obecna sytuacja spółki jest „wciąż trudna”.
PKP Cargo w restrukturyzacji podkreśliło, że za trudną sytuację spółki odpowiadają błędy i zaniechania poprzedników. Wskazano, że chodzi szczególnie o tzw. decyzję węglową, która była realizowana w latach 2022-2023.
Pod koniec lipca p.o. prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka informował na antenie TVN 24, że spółka nie daje gwarancji w sprawie pensji za lipiec.
31 lipca prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek po rozmowie z zarządcą sądowym nad spółką PKP Cargo przekazał, że pieniądze na lipcowe wypłaty dla pracowników będą pochodziły właśnie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, czyli państwowego funduszu celowego, którego środkami dysponuje MRPiPS.
Część pensji kolejarzy miał wypłacić resort pracy. Jednak PKP Cargo nie złożyło wniosków
W czwartek resort rodziny, pracy i polityki społecznej poinformował, że do urzędów pracy nie wpłynęły wnioski o wypłatę zaległych wynagrodzeń dla pracowników PKP Cargo. Chodzi o pieniądze na lipcowe wypłaty dla pracowników, które mają pochodzić z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych; jego środkami dysponuje ministerstwo.
Wnioski o wypłatę świadczeń z funduszu składa się do właściwego miejscowo wojewódzkiego urzędu pracy. Wniosek o wypłatę roszczeń z funduszu złożyć może pracodawca, zarządca, syndyk albo likwidator. Wypłata może nastąpić również na wniosek pracownika lub byłego pracownika.
MRPiPS przekazało, że do 7 sierpnia takie wnioski (oficjalnie nazywane wykazami zbiorczymi) nie wpłynęły ani do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie, ani do WUP w Katowicach. Do śląskiej placówki wpłynęło jednak pytanie o możliwość złożenia wniosków o wypłatę środków z Funduszu dla ok. 950 osób. Resort nie poinformował, kto skierował do urzędu pracy w Katowicach pytanie w sprawie wypłaty zaległych świadczeń.
Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych powołany został w 1993 r. do wypłaty świadczeń pracowniczych w przypadku niewypłacalności pracodawcy. Podstawowymi źródłami jego finansowania są składki pracodawców oraz środki odzyskiwane ze zwrotu wypłaconych świadczeń.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Realizuje przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka giełdowa, w której PKP SA ma 33 proc. udziałów.
PKPCARGO
18,8600 0,2600 1,40% akt.: 09.08.2024, 12:50
- 19,1400
- 19,7600
- 18,8200
- 18,6000
- 242 730
- 4 682 816,0200
- 17,2400
- 21,0500