Właściciele pojazdów będą musieli zainwestować więcej pieniędzy. Po raz pierwszy od dwóch dekad rząd zdecydował się na podniesienie opłat za przeglądy techniczne samochodów osobowych. Zaktualizowane opłaty wejdą w życie we wrześniu 2026 roku. To jednak nie jedyna zmiana na horyzoncie – ministerstwo przygotowuje projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Projekt ustawy obejmuje między innymi coroczną waloryzację opłat za przeglądy techniczne pojazdów.
/ 123RF/PICSEL
Ministerstwo Infrastruktury podniesie opłaty za badania techniczne samochodów osobowych. Przewidywana podwyżka wyniesie około 50 zł.
Stawki badań technicznych samochodów osobowych w 2026 r.
Oznacza to, że kierowcy będą musieli zapłacić 149 zł za kontrolę w Stacji Kontroli Pojazdów. Nowe opłaty zaczną obowiązywać od września 2026 r.
„Aby stawki lepiej odzwierciedlały rzeczywistość, proponujemy podnieść opłatę za badanie techniczne samochodu osobowego o około 50 zł, do 149 zł. Opłaty za inne rodzaje badań również wzrosną” – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas konferencji prasowej w poniedziałek 11 sierpnia.
Reklama
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło podwyżkę opłat za badania techniczne w kwietniu. „Właściciele stacji kontroli pojazdów domagają się zmiany stawek, ponieważ koszty utrzymania i prowadzenia tej działalności wzrosły do tego stopnia, że wielu z nich zmuszonych jest do odejścia z zawodu” – poinformowała RMF FM Anna Szumańska, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Infrastruktury. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów podkreśliła, że opłaty za badania techniczne pozostają niezmienne od 20 lat . Diagnosci liczyli na to, że nowe stawki będą wynosić od 260 do 280 zł brutto.
Opłaty za badania techniczne pojazdów w Polsce i innych krajach
Wiceminister Bukowiec wspomniał, że ustalając nowe opłaty, ministerstwo przyjęło rok 2020 jako rok odniesienia, opierając swoje obliczenia na inflacji. „Gdyby ta opłata była stopniowo waloryzowana, choćby tylko o wskaźnik inflacji, nie mielibyśmy tego problemu. […] Rozumiemy obawy przedsiębiorców z sektora stacji kontroli pojazdów, ale nie możemy ignorować potrzeb polskich kierowców, którzy są zobowiązani do corocznego przeglądu pojazdów . Naszym głównym celem przy nowelizacji przepisów było znalezienie równowagi między interesami przedsiębiorców a interesami polskich kierowców” – zauważył.
Pojazd musi być poddawany przeglądowi technicznemu co najmniej raz w roku. Wyjątkiem są pojazdy fabrycznie nowe, w przypadku których przegląd techniczny staje się obowiązkowy po trzech latach.
Bukowiec zauważył, że obecnie wysokość opłat za badania techniczne w Polsce należy do najniższych w Europie, a po zmianie będzie ona nadal znacznie niższa niż w takich krajach jak Niemcy, Włochy, Słowacja czy Estonia, zbliżając się do poziomu obowiązującego na Węgrzech, w Finlandii, Portugalii czy Grecji.
Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Co się zmieni?
Wiceminister wskazał również, że Ministerstwo Infrastruktury dąży do poprawy bezpieczeństwa na drogach poprzez nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym . Projekt ustawy będzie zawierał przepisy dotyczące okresowej waloryzacji opłat za badania techniczne.
„Ten projekt ma na celu zaostrzenie systemu badań technicznych pojazdów i ustanowienie spójnego nadzoru nad jego prawidłowym funkcjonowaniem” – podkreślił Bukowiec. Wśród innych inicjatyw, wdrożony zostanie nowy system szkoleń dla diagnostów, który umożliwi im ciągłe podnoszenie kwalifikacji i umiejętności, aby sprostać wyzwaniom wynikającym z ciągłego postępu technologicznego” – dodał.
Kontrola techniczna przed terminem i obowiązek wykonania zdjęć
Ministerstwo proponuje również wprowadzenie możliwości poddania się przeglądowi technicznemu na 30 dni przed planowanym terminem, bez skracania terminu ważności kolejnego przeglądu. Zmiana ta ma na celu ułatwienie podróżowania w okresie, w którym przegląd jest wymagany. Dodatkowo, jak zaznaczył Bukowiec, jednym z celów nowelizacji będzie egzekwowanie obowiązku sporządzania dokumentacji fotograficznej podczas przeglądu technicznego.
Jolanta Źródłowska, prezes Polskiej Izby Kontroli Pojazdów, która wzięła udział w konferencji, stwierdziła, że waloryzacja opłat za badania techniczne podniesie ich jakość oraz stworzy możliwości modernizacji i zakupu nowoczesnego sprzętu diagnostycznego. „Jesteśmy również głęboko zaangażowani w podnoszenie rangi zawodu diagnosty i zachęcanie młodych ludzi do podążania tą ścieżką kariery, ponieważ obecnie stoimy w obliczu zmiany pokoleniowej w tym zawodzie” – podsumowała.