Z powodu prac serwisowych profil zaufany będzie niedostępny od piątku 19 stycznia (od 20.00) do soboty 20 stycznia (do 16.00) – informuje resort cyfryzacji. W tym czasie niedostępna będzie też usługa składania podpisu zaufanego.
/Marek Bazak /East News
Wspomniane prace serwisowe okażą się uciążliwe dla ok. 16 mln Polaków – tyle osób korzysta już z profilu zaufanego.
Profil zaufany to narzędzie umożliwiające załatwianie spraw urzędowych online. Dzięki niemu można potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji np. Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i urzędu skarbowego. Może go założyć każdy, kto ma numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych. Jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu można przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata.
Reklama
Jak założyć profil zaufany?
Ministerstwo Cyfryzacji tłumaczy, jak założyć profil zaufany.
Można go założyć i potwierdzić online, przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Jak to zrobić?
- Wypełnij formularz o założenie profilu zaufanego w systemie bankowości elektronicznej twojego banku.
- Operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym.
- Na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta.
Można także potwierdzić swoją tożsamość w punktach potwierdzających, np. urzędach i niektórych bankach. Wniosek o założenie PZ automatycznie wysyłamy przez internet, kiedy rejestrujemy konto. Natomiast dane potwierdzamy osobiście w wybranym punkcie potwierdzającym (również za granicą). Pracownik punktu potwierdzającego poprosi o okazanie dokumentu tożsamości. Następnie wydrukuje złożony wniosek i poprosi o jego podpisanie.
***