ZUS uwzględni umowy zlecenia w okresie zatrudnienia. Istotny wymóg.

Od stycznia 2026 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych zacznie przyjmować podania o udostępnienie certyfikatu poświadczającego okresy, które będą zaliczane do lat pracy. Mowa tu między innymi o kontraktach cywilnoprawnych oraz działalności gospodarczej prowadzonej na własny rachunek. Zmiany dotyczyć będą również kontraktów z lat ubiegłych.

Zus Wliczy Umowy Zlecenia Do Stau Pracy Jest Jeden Kluczowy Warunek C5551af, NEWSFIN

fot. Impact CEE / / Impact

Od nadchodzącego roku kalendarzowego wchodzą w życie modyfikacje w Prawie pracy. ZUS wspomniał w środę, iż nowe regulacje poszerzą rejestr czasookresów doliczanych do stażu pracy w celu pozyskiwania prawa do benefitów i uprawnień pracowniczych. Dotyczyć one będą np. umów zleceń, prowadzenia firmy czy zatrudnienia poza granicami państwa.

Uwiarygodnieniem tychże okresów będą świadectwa z ZUS, wydawane od stycznia na podstawie aplikacji składanej w PUE/eZUS.

W myśl nowych zasad staż pracy zawierać będzie nie tylko umowy o pracę, lecz również inne formy aktywności zawodowej. Do stażu włączone będą m.in. czasookresy prowadzenia nie rolniczej działalności gospodarczej, kooperacji z osobą prowadzącą tą działalność oraz termin jej zawieszenia w celu sprawowania osobistej pieczy nad dzieckiem.

Wzięte zostaną także pod uwagę terminy wykonywania kontraktów zleceń lub innych porozumień o świadczeniu usług albo umów agencyjnych, pracy jako osoby współdziałającej z osobami wykonującymi te kontrakty, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych – objaśniła regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim Krystyna Michałek.

„Uznawanie nowych terminów będzie realne tylko na podstawie certyfikatów wydawanych przez ZUS. Podania o ich sporządzenie zostaną udostępnione dopiero po wejściu w życie ustawy – na nowych blankietach osiągalnych w systemie PUE/eZUS” – dołączyła rzeczniczka.

ZUS zaakcentował, że aktualnie sporo osób składa podania o wydanie zaświadczeń obejmujących cały przebieg ubezpieczenia, w tym również okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę. Nie jest to jednak obligatoryjne – w tym obszarze regulacje nie ulegają zmianie, a dowodem zatrudnienia dalej pozostaje świadectwo pracy.

Resort pracy, który wypracował nowe regulacje, oznajmił, że czasookresy sprzed wejścia w życie ustawy również będą dodawane do stażu pracy. Koniecznym będzie ich adekwatne udokumentowanie. Na doręczenie papierów swemu obecnemu pracodawcy pracownik będzie miał 24 miesiące od wejścia w życie ustawy.

Nowe zapisy ustawy będą obowiązywały od 1 stycznia 2026 roku dla pracodawców z sektora finansów publicznych, pierwszego dnia miesiąca po upływie 6 miesięcy od dnia obwieszczenia ustawy dla pracodawców spoza sektora publicznego.(PAP)

kkr/ jann/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *