Prawie 80% osób reprezentujących generację Z uznaje pewność zatrudnienia za istotną podczas wyboru pracodawcy. Identyczny odsetek osób wskazuje na balans między życiem zawodowym a osobistym – wynika z analizy SW Research, Konfederacji Lewiatan oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Eksperci zauważają, że obecne pokolenie na rynku pracy odznacza się wyższym poziomem rozwiniętych kompetencji cyfrowych, jednak odmienne podejście do obowiązków zawodowych sprawia, że niekiedy dochodzi do sporów ze starszymi kolegami.

Big Data atutem młodych
Jak wynika z przytoczonego badania, pokolenie Z dysponuje kompetencjami cyfrowymi cenionymi przez pracodawców. 20% uczestników badania zadeklarowało posiadanie umiejętności w dziedzinie Big Data, co oznacza zdolność do pobierania danych z różnych źródeł i ich analizowania. Z kolei 16% ankietowanych wykazuje się biegłością w obsłudze programów i narzędzi cyfrowych na poziomie podstawowym, a 10,1% – zaawansowanym.
– Pokolenie Z, które niedawno weszło lub wkrótce wejdzie na rynek pracy, to pierwsze, które dorastało w środowisku cyfrowym, dlatego jego kompetencje cyfrowe są na najwyższym pułapie i niewątpliwie przewyższają umiejętności innych grup pracowniczych. Co prawda doświadczenia związane z pandemią COVID-19 sprawiły, że kompetencje cyfrowe starszego pokolenia również się poprawiły, jednak generacja Z zdecydowanie dominuje w tym aspekcie i jest przygotowana do nowoczesnej gospodarki po transformacji technologicznej – komentuje dla agencji Newseria prof. Jacek Męcina, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan oraz kierownik Katedry Ustroju Pracy i Rynku Pracy Uniwersytetu Warszawskiego.
Z danych Eurostatu z 2023 roku wynika, że 44% Polaków w przedziale wiekowym od 16 do 74 lat posiadało co najmniej elementarne umiejętności cyfrowe, co uplasowało nas na 25. pozycji wśród 27 krajów Unii Europejskiej. Słabsze wyniki odnotowano jedynie w Bułgarii (36%) i Rumunii (28%).
Kompetencje interpersonalne także istotne
Równocześnie analiza UW, Lewiatana i SW Research dowodzi, że młodzi ludzie posiadają również pożądane przez pracodawców kompetencje miękkie. 61,5% deklaruje empatię i komunikatywność, 58,8% – umiejętność pracy zespołowej, a 51,1% – zdolności do sprawnej komunikacji i współpracy. 28,8% respondentów przyznało także, że potrafi rozwiązywać konflikty.
Ważną różnicą między generacją Z a innymi pokoleniami jest również ich postawa wobec pracy.
– Młodzi doceniają pracę, ale również harmonię między życiem zawodowym a osobistym. Nie skupiają się, jak wcześniejsze pokolenia, wyłącznie na aspiracjach zawodowych i nie postrzegają pracy jako jedynego źródła samorealizacji – akcentuje prof. Jacek Męcina.
Najważniejszy balans i dbałość o życie osobiste
Priorytetem dla pokolenia Z w kontekście zatrudnienia jest work-life balance. Blisko 80% ankietowanych uznało go za kluczową wartość przy wyborze miejsca pracy.
– Generacja Z bardziej ceni sobie, ale i potrzebuje dobrostanu psychicznego. Pomoc psychologiczna jest istotnym benefitem, którego oczekują pracownicy, na przykład w korporacjach, należący do pokolenia Z – podkreśla ekspert Konfederacji Lewiatan.
Młodzi cenią także, jako benefit pozafinansowy, możliwość rozwoju zawodowego i osobistego. Mimo że na etapie poszukiwania pracodawcy wynagrodzenie nie było wskazywane jako decydujące, to 83% badanych zaznacza, że oczekuje konkurencyjnych zarobków. Dobra atmosfera w pracy była jednym z najczęściej wskazywanych atutów.
– Zalety młodych oraz ich specyficzna sytuacja na rynku pracy, ponieważ w sytuacji rynku pracownika w większym stopniu mają możliwość wyboru spośród ofert, sprawiają, że są bardziej wymagającymi pracownikami. Dostrzegają wartość dobrej renomy pracodawcy, a oczekują nie tylko wysokich płac, lecz także stabilności zatrudnienia i wynagrodzenia. Na pierwszym miejscu stawiają elastyczność oraz klarowność komunikacji z kadrą kierowniczą, czyli jasno zdefiniowane i uczciwie oceniane cele. To są czynniki, które w pewnym stopniu odróżniają ich od starszych pracowników – wyjaśnia prof. Jacek Męcina.
Informacje zwrotne i regularny kontakt są dla nich istotne
Dla 82% osób reprezentujących pokolenie Z otwarta komunikacja z przełożonymi jest ważnym aspektem w kontekście pracy.
– Od czasu do czasu mogą się pojawiać spory między młodymi, bardziej skoncentrowanymi na sobie czy na swoich kompetencjach i biegłości cyfrowej, a starszymi pracownikami. Zdarza się, że podczas pracy młodzi przeglądają media społecznościowe, co wywołuje pewne napięcia, które powinny być łagodzone poprzez tworzenie wspólnych grup projektowych – mówi kierownik Katedry Ustroju Pracy i Rynku Pracy UW.
Rezultaty badania dotyczącego generacji Z na rynku pracy zostały przedstawione podczas Europejskiego Forum Nowych Idei.



