Całkowity koszt zatrudnienia pracownika to nie koszt, który zostaje podany w naszej umowie o pracę jako wynagrodzenie brutto. W rzeczywistości pracodawca ponosi kilka dodatkowych kosztów. Nierzadko pracownicy nie zdają sobie z tego sprawy. Ile kosztuje zatrudnienie pracownika na podstawie umowy o pracę w 2023 r.?
/123RF/PICSEL
Z czego składa się wynagrodzenie pracownika?
Kwota brutto, która została podana na umowie o pracę, nie jest kwotą, którą pracownik otrzyma “na rękę”. Na kwotę wynagrodzenia za pracę składają się bowiem składki społeczne, które potrącane są z jego pensji. Ile wynoszą składki ZUS?
Reklama
- ubezpieczenie emerytalne – 9,76 proc.,
- ubezpieczenie rentowe – 1,5 proc.,
- ubezpieczenie chorobowe – 2,45 proc.,
- ubezpieczenie zdrowotne – 9 proc.
- zaliczka na podatek dochodowy – 12 lub 32 proc. jeśli przekroczymy drugi próg
Podstawą wymiaru w/w składek jest uzyskany przez pracownika przychód. Jeżeli pracownik na umowie o pracę ma zagwarantowane 6000 zł brutto, to od jego pensji brutto odlicza się następujące kwoty:
- składka emerytalna – 585,6 zł,
- składka rentowa – 90 zł,
- składka chorobowa – 147 zł,
- składka zdrowotna – 465,97 zł,
- zaliczka na podatek dochodowy (12 proc.). – 291 zł.
Po podliczeniu wszystkich składek, łącznie wynoszą one 1579,57 zł, co oznacza, że pracownik otrzyma na rękę wynagrodzenie w wysokości 4420,43 zł.
Całkowity koszt zatrudnienia pracownika na umowie o pracę
Dodatkowymi kosztami, obciążony jest również pracodawca, który musi uiścić składkę na ubezpieczenie emerytalne (9,76 proc.) oraz na ubezpieczenie rentowe (6,5 proc.), składkę na Fundusz Pracy (2,45 proc.), na ubezpieczenie wypadkowe (od 0,67 proc. do 3,33 proc., przy czym składka dla małej firmy zatrudniającej do 9. osób wynosi 1,67 proc.) oraz składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości 0,1 proc.
Wobec tego zakładając, że wynagrodzenie pracownika wynosi 6000 zł brutto, pracodawca ponosi następujące koszty:
- składka na ubezpieczenie emerytalne – 585,6 zł,
- składka na ubezpieczenie rentowe – 390 zł,
- składka na ubezpieczenie wypadkowe – 100,2 zł,
- składka na Fundusz Pracy – 147 zł,
- składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych – 6 zł.
Po podliczeniu wszystkich składek wynoszą one 1228,8 zł, co oznacza, że łączny koszt zatrudnienia pracownika, który pozostaje po stronie pracodawcy przy pensji wynoszącej 6000 zł brutto, wynosi 7228,8 zł.
Koszty zatrudnienia pracownika na umowie zleceniu
W przypadku umowy zlecenia również pracownik, jak i pracodawca muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami. Od ustalonej kwoty brutto pracownikowi potrącane są składki na ubezpieczenie emerytalne (9,76 proc.), na ubezpieczenie rentowe (1,5 proc.), ubezpieczenie chorobowe (2,45 proc.) na ubezpieczenie zdrowotne (9 proc.) oraz zaliczki na podatek dochodowy wysokości 12 lub 32 proc.
Po stronie pracodawcy natomiast pozostaje obowiązek opłacenia składek na ubezpieczenie emerytalne w takiej samej wysokości, składek na ubezpieczenie rentowe (6,5 proc.), wypadkowe (1,67 proc.) na Fundusz Pracy (2,45 proc.) oraz na FGŚP (0,1 proc.).
Zakładając, że wynagrodzenie pracownika na umowie zleceniu wynosi 4000 zł brutto, po podsumowaniu wszystkich składek, jakie musi opłacić pracodawca, całkowity koszt zatrudnienia takiego pracownika wynosi 4819,2 zł. Natomiast, jeżeli odliczymy wszystkie składki oraz podatek dochodowy od pensji brutto pracownika, to wówczas na rękę otrzyma on około 2800 zł.
Inaczej sytuacja będzie wyglądać w przypadku zawarcia umowy z uczniem lub studentem do 26. roku życia, którzy są zwolnieni z obowiązku opłacania składek społecznych oraz zdrowotnych. Wówczas koszt pracodawcy zatrudnienia takiego pracownika oraz wynagrodzenie „na rękę” wyniesie tyle samo, co wynagrodzenie brutto, czyli 4000 zł.
WG
Odtwarzacz wideo wymaga uruchomienia obsługi JavaScript w przeglądarce. INTERIA.PL