Jak pojazdy z Chin tracą cenę. Niekiedy ponad 50% w 36 miesięcy

Od 40 proc. do nawet przeszło 54 proc. – o tyle w ciągu trzech lat może się obniżyć wartość najczęściej kupowanych modeli pojazdów chińskich – donosi „Auto Świat”. To od przeszło 5 do 16 punktów procentowych, a kwotowo nawet do 30 tys. zł więcej niż w sytuacji bezpośrednich rywali z Europy oraz Japonii.

Tak Chiskie Auta Trac Na Wartoci Nawet O Przeszo Poow W Trzy Lata E5e54a0, NEWSFIN

fot. columbo.photog / / Shutterstock

O pojazdach od chińskich producentów piszemy w ostatnim czasie sporo, ponieważ ich popularność, jak i asortyment samych firm, niezwykle szybko wzrasta. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w październiku Polacy zarejestrowali 4811 nowych pojazdów pochodzących z Chin, a ich udział na rynku pierwszy raz w historii był większy niż 9 proc. Od początku roku w Polsce pojawiło się 33,7 tys. nowych chińskich pojazdów.

Nie wszystkie informacje są jednak pozytywne dla „chińczyków”. Jak wynika z analizy wykonanej przez „Auto Świat” na podstawie danych Info-Ekspert, najpopularniejsze modele obecne na polskim rynku w ciągu trzech lat mogą stracić na wartości nawet połowę.

Pod uwagę wzięto samochody wyprodukowane w 2025 r., a obniżenie wartości skalkulowano dla najpopularniejszych wariantów silnikowych i wyposażenia w ciągu trzech lat i przy założeniu przebiegu wynoszącego 60 tys. km.

Zakupiłeś „chińczyka”, sprzedasz nawet o 120 tys. zł mniej

Spośród najczęściej kupowanych pojazdów z Chin najlepiej pod tym względem prezentują się dwa najbardziej popularne modele wśród krajowych klientów indywidualnych – mg zs oraz mg hs, które bazując na powyższych założeniach tracą kolejno 40,4 oraz 43,2 proc.

Przeciętny spadek wartości pojazdów chińskich marek

Model

Obniżka wartości

[w proc.]

Spadek wartości [w zł]

mg zs

-40,4

-47 066

mg hs

-43,2

-59 616

byd seal u

-46,4

-78 880

omoda 5

-46,5

-60 218

jaecoo 7

-47,0

-74 260

omoda 9

-47,4

-104 280

baic 5

-48,1

-62 530

leapmotor t03

-52,7

-44 742

byd dolphin surf

-53,9

-59 560

xpeng g6

-54,3

-121 632

Źródło: „Auto Świat”

Znacznie gorzej pod tym kątem wypadają chińskie auta elektryczne – leapmotor t03 oraz byd dolphin surf, w przypadku których wartość rezydualna jest mniejsza od początkowej średnio o 53 – 54 proc.

Ponad połowę wartości w ciągu trzech lat straci również znacznie droższy, bo kosztujący powyżej 200 tys. zł xpeng g6. Kwotowo obniżenie wartości tego modelu to średnio ponad 121 tys. zł.

Tańsze, ale mniej obiecujące

Jak zaznaczają analitycy „Auto Światu”, tak znaczący spadek wartości aut elektrycznych to głównie efekt obecnych dopłat do nowych pojazdów elektrycznych w ramach programu „NaszEauto”, przez które ostateczną cenę w salonie można zmniejszyć od 18 750 do 40 000 zł.

Jak tymczasem chińskie modele wypadają pod tym względem na tle europejskiej oraz japońskiej konkurencji? Chiński mg zs traci o 5,5 pp. więcej od toyoty c-hr. Spadek wartości mg hs jest o 8,5 pp. wyższy niż w przypadku dacii bigster. Dużo większe różnice można zauważyć między omodą 5 i jaecoo 7 a skodą karoq. Te krążą wokół 15 pp., a kwotowo wahają się od ponad 15 tys. zł do blisko 30 tys. zł.

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *