Jak współczesne biuro kreuje przewagę rynkową przedsiębiorstwa?

„`html Jak współczesne biuro kreuje przewagę rynkową przedsiębiorstwa?

Autorka: Magdalena Zagrodnik, Co-Owner, Szef Działu HR & Marketingu & Public Relations w Walter Herz

 

Wystrój, układ przestrzenny i jakość otoczenia pracy urastają aktualnie do rangi ważnego transmitera kultury firmowej, a także strategicznego składnika zarządzania i kreowania atutu konkurencyjnego.

W erze pracy hybrydowej przestrzeń biurowa przyjęła nowe zadanie. To w niej urzeczywistnia się kultura korporacyjna, renoma przedsiębiorstwa oraz dbałość o personel. Spółki, które pojmują jego obecne znaczenie, postrzegają biuro nie jako obciążenie finansowe, lecz strategiczny instrument budowania zaangażowania, zadowolenia i przewagi konkurencyjnej.

Sądzę, że biuro jest dziś narzędziem HR o istotnym, strategicznym znaczeniu. Odpowiednie wykorzystanie przestrzeni wspiera nie tylko codzienną wydajność, lecz staje się też elementem tworzenia tożsamości i postrzegania firmy, co sprzyja pozyskiwaniu i utrzymywaniu talentów. Dobrze zaprojektowane biuro umacnia kooperację, otwartość oraz integrację. W aktualnych realiach szybkich przeobrażeń miejsce pracy również zyskało nowe znaczenie i właśnie teraz warto na nowo określić jego rolę w strategii przedsiębiorstwa.  

Biuro jako strategiczny czynnik

Jakość środowiska pracy i sposób zagospodarowania przestrzeni świadczą obecnie o tym, czy firma jest otwarta, elastyczna i empatyczna, czy raczej zhierarchizowana i ostrożna. W związku z tym, jak wskazuje raport Walter Herz – 26 trendów biurowych na 2026 rok – decyzje dotyczące kształtu biura nie powinny być podejmowane jedynie w działach administracyjnych. To temat o znaczeniu strategicznym, wymagający współdziałania HR, liderów zespołów i kierownictwa.

Organizacje, które mają głęboką świadomość aktualnej roli miejsca pracy, analizują obecnie zwrot z inwestycji w biuro, nie tylko w aspekcie kosztu metra kwadratowego, ale także z punktu widzenia wpływu przestrzeni na retencję, zadowolenie i efektywność.

Analizy wskazują, że właściwa inwestycja w biuro przekłada się na mniejszą absencję, obniżoną rotację i większe zaangażowanie zespołu. HR może tutaj odgrywać zasadniczą rolę, włączając wskaźniki „miękkie” do szczegółowych kalkulacji efektywności biura.

Komfort i wellbeing – kluczowymi elementami brandingu pracodawcy

Pracownicy powracają tam, gdzie dobrze się czują. Osoby ubiegające się o pracę zwracają uwagę, czy otoczenie pracy wspiera wellbeing, w jaki sposób jest przygotowane do zebrań oraz jak jego przestrzeń sprzyja integracji. Odpowiednio zaaranżowane powierzchnie ze strefami do różnego rodzaju pracy, z komfortową kuchnią z dostępem do światła dziennego, przestrzenią eventową i miejscami do odpoczynku, wykorzystujące najnowsze rozwiązania techniczne do komunikacji i prowadzenia spotkań stają się jednym z najistotniejszych elementów strategii employer brandingu. Jest to przestrzeń, która mówi o organizacji więcej, niż kampania promująca markę. Zatem biuro może w sposób realny wpływać na skuteczność procesów rekrutacyjnych i stopień lojalności pracowników.

Priorytetem w trakcie aranżowania nowoczesnej przestrzeni biurowej nie jest już wyłącznie badanie efektywności powierzchni, lecz wygoda użytkowników. Ergonomiczne umeblowanie, sprzyjające oświetlenie i akustyka oraz strefy wyciszenia, miejsca do współpracy i relaksu to aktualnie elementy obligatoryjne. Powszechnie włączane w przestrzeń są również poprawiające samopoczucie i skupienie elementy wystroju biophilic design – zieleń, drewno lub inne materiały pochodzenia naturalnego.  

Firmy, dążąc do uzyskania przewagi w rekrutacji, uwzględniają także w planowaniu przestrzeni potrzeby neuroatypowych pracowników, by sprostać wymaganiom różnorodnych grup pracowników.

Elastyczność – kluczowa dla odporności i rozwoju organizacji

Otoczenie pracy zmienia się obecnie szybciej, niż cykl wynajmu powierzchni biurowej. Z tego powodu organizacje coraz częściej wybierają elastyczny model, łączący tradycyjne biura z przestrzeniami typu flex lub coworkami. Umożliwia to szybsze reagowanie na zmiany organizacyjne i rozwój zespołów.
Takie rozwiązanie zapewnia możliwość szybkiej ekspansji, reorganizacji czy testowania nowych lokalizacji, a jednocześnie ogranicza ryzyko finansowe. Biuro elastyczne to zarazem symbol kultury adaptacyjnej, czytelny sygnał dla pracowników, że organizacja potrafi w szybkim tempie dostosować się do uwarunkowań rynkowych.

Dzięki nowym technologiom biuro staje się również źródłem danych, które można wykorzystywać w celu podejmowania bardziej trafnych decyzji. Systemy rezerwacji biurek, czujniki obecności lub analiza wykorzystania sal konferencyjnych pozwalają ocenić, które strefy są rzeczywiście potrzebne.
Łącząc te dane z wynikami ankiet zadowolenia oraz obserwacjami HR, można zbudować kompletny obraz doświadczeń zespołu i na tej podstawie wprowadzać istotne zmiany.

ESG – odpowiedzialność i reputacja w praktyce

Zrównoważone biuro to już nie trend, a wymóg. Rozwiązania zgodne z ESG, takie jak energooszczędne oświetlenie, certyfikaty ekologiczne, infrastruktura rowerowa lub monitoring zużycia mediów są coraz częściej oczekiwane nie tylko przez inwestorów, ale i przez pracowników.
Ponadto odpowiedzialne podejście do środowiska biurowego korzystnie oddziałuje na wizerunek marki pracodawcy, wskazując, że firma troszczy się o ludzi i planetę, a nie tylko o zysk.

Biuro przeobraziło się w zwierciadło organizacji – ukazuje, kim jesteśmy, jak traktujemy ludzi i jak myślimy o przyszłości. Dobrze zaprojektowane środowisko pracy wzmacnia kulturę, przyciąga talenty i buduje trwałą przewagę w walce o najlepszych pracowników. To właśnie teraz, w dobie elastyczności i hybrydy warto na nowo zdefiniować, czym dla organizacji jest biuro i jak istotna jest to inwestycja w kapitał ludzki.

Rekomendacje w skrócie:

  1. Włącz biuro do strategii HR i employer brandingu – traktuj je jako inwestycję w ludzi, a nie koszt.
  2. Mierz poziom satysfakcji z biura i analizuj dane dotyczące użytkowania – łącz perspektywę miękką z twardą.
  3. Uwzględniaj wellbeing oraz potrzeby wszystkich grup pracowników przy projektowaniu przestrzeni.
  4. Kreuj elastyczność – zarówno w aranżacji biura, jak i modelach najmu.
  5. Wykorzystaj współpracę działu HR, Facility Management i zarządu przy tworzeniu koncepcji biura, aby wypracować najkorzystniejsze dla firmy rozwiązania.

 

 

 

o Walter Herz

Walter Herz to wiodąca na rynku polska firma, działająca w branży nieruchomości komercyjnych w Polsce. Spółka świadczy kompleksowe i strategiczne usługi doradcze od 2012 roku. Eksperci Walter Herz doradzają inwestorom, posiadaczom nieruchomości i najemcom. Zapewniają wszechstronną obsługę, zarówno firmom z sektora prywatnego, jak i publicznego. Konsultanci Walter Herz wspierają klientów w wyszukiwaniu i wynajmie powierzchni biurowych oraz oferują usługi doradcze przy wdrażaniu projektów inwestycyjnych w sektorze magazynowym, biurowym, handlowym oraz hotelowym.

Firma ma swą siedzibę w Warszawie i prowadzi filie regionalne w Krakowie oraz Trójmieście. Walter Herz jest pomysłodawcą Akademii Najemcy, pierwszego w Polsce przedsięwzięcia, które wspiera i szkoli najemców powierzchni komercyjnych z całej Polski poprzez organizację specjalistycznych spotkań szkoleniowych. W trosce o najwyższy poziom etyczny świadczonych usług wdrożyła Kodeks Dobrych Praktyk. 

W roku 2016 firma Walter Herz otrzymała nagrodę CIJ EUROPE w kategorii Rising Star of the Year. Zyskała ponadto tytuł Najlepszej Lokalnej Agencji Roku 2022 w konkursie CIJ AWARDS organizowanym w Polsce, a następnie zwyciężyła na szczeblu regionalnym w Europie Środkowej i Wschodniej w konkursie w trakcie 8. edycji HOF Awards, uzyskując tytuł Best of the Best Local Real Estate Agency of the Year. W roku 2024 po raz drugi zdobyła nagrodę Best Local Real Estate Agency of the Year.

REKLAMA: REKLAMA: REKLAMA: „`

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *