Rząd planuje powiększyć zakres stosowania specjalnych reguł dotyczących gruntów, na których ma powstać infrastruktura Centralnego Portu Komunikacyjnego – wynika z projektu nowelizacji rozporządzenia, który został zaprezentowany w środę w Rządowym Centrum Legislacji.

W środę w RCL ukazał się projekt zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 listopada 2022 r. w sprawie gmin, na których obszarze będą obowiązywać specjalne przepisy związane z realizacją inwestycji celu publicznego w obrębie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak podkreślono w motywach do projektu, zmiana jest konieczna w związku z postępem prac nad przygotowaniem i wdrażaniem programu CPK.
Rząd zamierza nowelizacją powiększyć obszar obowiązywania specjalnych reguł dotyczących nieruchomości o tereny, na których ulokowane będą przedsięwzięcia związane z programem CPK lub są niezbędne dla zagwarantowania optymalnych przesłanek rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego w rejonie otoczenia CPK.
Zgodnie z projektem rozporządzenia, obszarem tym zostanie objęta:
- budowa odgałęzienia kolejowego na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny na obszarze części gminy Teresin,
- budowa punktu węzłowego kolei CPK na obszarze części gmin,
- budowa linii kolejowych nr 5 i 50 na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek na obszarze części gmin.
W projekcie wspomniano także o budowie tras łączących CPK z układem dróg publicznych na określonych terenach.
Wielkość obszaru objętego obecnym rozporządzeniem wynosi blisko 79 km kw., a w projekcie przewiduje się powiększenie tego obszaru o około 38 km kw. – podkreślono w uzasadnieniu.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, położone między Warszawą a Łodzią, i system Kolei Dużych Prędkości. Nowe lotnisko ma być dostosowane początkowo do obsługi 34 mln podróżnych rocznie i zaprojektowane w taki sposób, aby w przyszłości można je było elastycznie rozbudowywać, stosownie do potrzeb i prognoz rozwoju rynku.
Według przyjętego harmonogramu, realizacja Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma wystartować w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma otrzymać konieczne certyfikaty, a w 2032 r. ma zostać udostępniony do użytku wraz z pierwszym fragmentem KDP w Polsce: Warszawa – CPK – Łódź. Szacunkowy koszt inwestycji do 2032 r. to 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ mrr/



