Nowe prawo jazdy dla kierowców SUV-ów? Oto nad czym pracuje UE

Reforma unijnych przepisów dotyczących praw jazdy może przynieść rewolucję. Mowa o pomyśle pojawienia się nowego typu prawa jazdy – B+. Prace potrwają do grudnia.

Nowe Prawo Jazdy Dla Kierowcoacutew Suv Oacutew Oto Nad Czym Pracuje Ue 4a8cd3d, NEWSFIN

fot. Mateusz Borek / / Shutterstock

Nowe prawo jazdy dla kierowców SUV-ów

W grudniu mają zakończyć się prace nad unijną dyrektywą zmieniającą niektóre przepisy drogowe. Najgłośniej komentowany jest pomysł wprowadzenia nowego rodzaju prawa jazdy dla kierowców niektórych samochodów osobowych – głównie SUV-ów. Do tej pory wystarczyło prawo jazdy kategorii B pozwalające prowadzić auto o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony. 

Francuska eurodeputowana Karima Delli, która odpowiada za prace nad dyrektywą, tłumaczy, że podstawą tego pomysłu jest chęć dbania o środowisko oraz konieczność doszkolenia kierowców o nowe umiejętności. SUV-y „nie tylko zajmują więcej miejsca i są mniej energooszczędne, ale są też bardziej narażone na kolizje niż lekkie samochody osobowe, co pociąga za sobą znacznie poważniejsze konsekwencje” – twierdzi posłanka Zielonych, która przewodniczy pracom europarlamentu nad reformą unijnych przepisów.

Prawo jazdy kategorii B wymagane obecnie do kierowania samochodami osobowymi i dostawczymi „nie jest odpowiednie dla najcięższych samochodów osobowych” – argumentuje.

Przeczytaj także

Jakimi autami jeżdżą Polacy? Oto najpopularniejsze modele

Szkoły jazdy uczą prowadzenia samochodu na mniejszych modelach niż SUV-y. Te są nawet dwukrotnie cięższe od zwykłych aut osobowych. W razie kolizji rachunek szkód jest oczywisty.

Nowe Prawo Jazdy Dla Kierowcoacutew Suv Oacutew Oto Nad Czym Pracuje Ue E474c7d, NEWSFIN

Dzień mieszkaniowy na Bankier.pl – 2 webinary

Zapraszamy na webinary o kredytach hipotecznych! Jak oszczędzić na kredycie hipotecznym i szybciej pozbyć się długu. Kredyt 2 procent – wszystko, o co boisz się zapytać Zapisz się zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na [email protected]

KupDarmowy zapisWyślijImięPole wypełnione niepoprawnie!NazwiskoPole wypełnione niepoprawnie!Jeśli chcesz fakturę, to wypełnij dalszą część formularza:NIP (bez myślników)Pole wypełnione niepoprawnie!Nazwa firmyPole wypełnione niepoprawnie!Ulica, numer budynku/lokaluPole wypełnione niepoprawnie!Kod pocztowyPodaj kod w formacie xx-xxx!MiastoPole wypełnione niepoprawnie!Wyślij

Dlatego też europosłanka chce stworzenia nowego prawa jazdy B+, które dotyczyłoby samochodów osobowych i dostawczych o masie przekraczającej 1,8 tony. Kierowca otrzyma je po dwuletnim okresie próbnym (w tym czasie posiada normalne prawo jazdy kat. B) i dopiero od 21. roku życia – proponuje Delli. Zmusiłoby to kierowców popularnych SUV-ów, takich jak audi Q7, volvo XC90 i bmw X5 do uzyskania tego prawa jazdy. 

Dyrektywa przewiduje wyjątki w przepisach dotyczące celów zawodowych lub specjalnych, takich jak pojazdy uprzywilejowane.

Moc + masa

Jak zauważa Tomasz Budzik z serwisu Autokult, nie mniej ważna od masy pojazdu jest jego moc. Możliwość szybkiego rozwijania dużych prędkości w połączeniu z deficytem doświadczenia i młodzieńczym brakiem refleksji nad dalekosiężnymi skutkami swoich kroków stanowią w zasadzie gotowy przepis na drogową tragedię. Może więc lepszym pomysłem byłoby wprowadzenie ograniczenia dla stosunku mocy do masy pojazdu?

Międzynarodowa organizacja przewoźników IRU, automobilklub FiA i organizacja producentów pojazdów ACEA zaapelowały do Brukseli o odrzucenie tej propozycji.

Poza nową kategorią prawa jazdy dyrektywa skupia się na następujących zmianach w przepisach:

Zakaz jazdy nocą dla młodych kierowców

Prawo jazdy można będzie uzyskać już w wieku 17 lat, ale tacy kierowcy mogliby prowadzić początkowo tylko pod okiem kogoś bardziej doświadczonego. Mieliby też zakaz jazdy nocą – pomiędzy północą a szóstą rano.

Rozważane jest też wprowadzenie dwuletniego okresu po uzyskaniu prawa jazdy, w którym limit alkoholu we krwi wynosiłby 0,0 promila.

Po 70 roku życia uprawnienia byłyby przyznawane na 5 lat, po 80. już tylko na dwa. Przedłużenie  ważności wiązałoby się z koniecznością przejścia badań lekarskich.

W dyrektywie znalazły się też propozycje dotyczące wprowadzenia unijnego cyfrowego prawa jazdy dostępnego w telefonie, wzajemnego uznawania zatrzymania prawa jazdy przez państwa UE, skrócenia maksymalnej ważności dokumentu prawa jazdy – z obecnych 15 lat do 10 lat, ujednolicenia wymogów dotyczących szkolenia i egzaminowania kierowców czy nawet ogólnounijnego punktowego systemu praw jazdy, który śledziłby wykroczenia drogowe i cofałby lub zawieszał zezwolenia powyżej określonego progu.

Czy w ogóle są szanse na wejście tych przepisów w życie?

Grudniowy koniec prac nad dyrektywą zakończy się głosowaniem. Warto przypomnieć, że zasady wskazane w dyrektywie muszą zostać zaadaptowane przez rząd danego państwa w formie nowelizacji obowiązujących w nim przepisów. Inaczej nie mają mocy prawnej. Eksperci przewidują więc, że po emocjonującej dyskusji… wszystko zostanie po staremu.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *