Stołeczni przewoźnicy norwescy na celowniku Chin. Potwierdzone nieprawidłowości.

Badania przeprowadzone przez Rutera, podmiot odpowiedzialny za transport publiczny w Oslo, wykazały, że pojazdy chińskiej marki Yutong mogą być zdalnie dezaktywowane przez wytwórcę. Według doniesień „Aftenposten” z poniedziałku, problem dotyczy przeszło 100 pojazdów.

Pekin Moe Zatrzyma Autobusy W Oslo Jednoznaczne Wyniki Testw Ee51413, NEWSFIN

fot. The Global Guy / / Shutterstock

Ruter prowadził analizy elektrycznych autobusów w ukryciu podczas lata. Przedsiębiorstwo chciało sprawdzić, czy są one odporne na zagrożenia cybernetyczne. Dokonano porównania holenderskiego modelu VDL i niedawno nabytego chińskiego Yutong. Pod pretekstem nagrywania materiałów filmowych, zostały one zdemontowane i przebadane w specjalnym laboratorium odizolowanym od sygnałów radiowych.

W strukturze autobusu z Chin wykryto moduł z kartą SIM, który umożliwia producentowi cyfrowy dostęp do software’u pojazdu. Specjaliści ocenili, że mimo iż teoretycznie służy on do aktualizacji, daje on również możliwość unieruchomienia autobusu lub przejęcia nad nim kontroli. Holenderski pojazd nie posiadał takiej właściwości.

Pojazdy Rutera stanowią fragment miejskich programów zarządzania kryzysowego. W przypadku kataklizmów naturalnych lub podobnych okoliczności, ponad 700 tys. mieszkańców norweskiej stolicy będzie ewakuowanych za pomocą transportu publicznego.

To pionierskie tego typu badania w Europie. Nie chcieliśmy zgadywać, chcieliśmy mieć pewność, czy nasze pojazdy są bezpieczne. Rezultaty testów udowodniły, że niezbędne są dalsze kroki w dziedzinie ich cyberbezpieczeństwa – oznajmił dziennikowi „Aftenposten” Bernt Reitan Jenssen, szef Rutera.

Jenssen ogłosił, że moduły SIM w przeszło 100 chińskich autobusach zostaną odłączone od sieci, a wszelkie aktualizacje oprogramowania będą odbywały się pod kontrolą Rutera. Zaznaczył jednak, że jego firma nie planuje wstrzymywać importu pojazdów z Chin.

Norweskie służby bezpieczeństwa od lat przestrzegają przed ryzykiem związanym z wykorzystywaniem chińskiej technologii w infrastrukturze publicznej. W kwietniu ustalono, że nabyte w Chinach modele dźwigów portowych zawierają systemy przekazujące do producenta dane zbierane bez wiedzy użytkownika. W czerwcu ujawniono, że pomimo ostrzeżeń kontrwywiadu Norweskie Siły Zbrojne na co dzień użytkują autokary Yutong, pozwalając im na wjazd nawet do pilnie strzeżonej siedziby służb specjalnych w Lutvann.

Z Oslo Mieszko Czarnecki (PAP)

cmm/ mms/

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *