Orange Polska wykazało w trzecim kwartale 2025 roku 899 mln zł EBITDA z uwzględnieniem kosztów leasingu (EBITDAaL) oraz 228 mln zł dochodu netto – przekazała spółka Orange w raporcie okresowym. Eksperci rynkowi, których opinie zebrał PAP Biznes, oczekiwali wyniku EBITDAaL na poziomie 878 mln zł oraz zysku netto w kwocie 244,9 mln zł.
EBITDAaL wzrosła o 3,7 proc. r/r i o 0,9 proc. k/k.
EBITDAaL w perspektywie rocznej powiększyła się o 25 mln zł. Firma zaznaczyła, że do tego progresu przyczyniła się w głównej mierze marża bezpośrednia (różnica między dochodami a kosztami bezpośrednimi), która w skali roku wzrosła o 1,1 proc. (21 mln zł) lub o 4,2 proc., pomijając wpływ incydentalnego zdarzenia zaksięgowanego w III kw. 2024 r. (+53 mln zł), które dotyczyło kapitalizacji kosztów sieci z minionych okresów.
Zasygnalizowano, że zwyżka marży bezpośredniej r/r wynikała z prężnego wzrostu wpływów z wysokomarżowych kluczowych usług telekomunikacyjnych oraz usług hurtowych.
Dodatkowo podano, że koszty pośrednie zredukowały się w skali roku o 1 proc. (4 mln zł), co odzwierciedlało efektywniejsze utrzymanie sieci, mniejszy wzrost kosztów pracowniczych oraz obniżone nakłady na reklamę i promocję.
Dochód netto firmy w III kwartale 2025 r. zjechał o 10,2 proc. rok do roku i był mniejszy o 16,8 proc. w porównaniu kwartalnym.
Przychody sięgnęły 3.329 mln zł i były o 4,9 proc. wyższe od prognoz PAP Biznes na poziomie 3.175 mln zł. Przychody wzrosły o 7,2 proc. r/r i były wyższe o 5,4 proc. k/k.
"Do powiększenia się przychodów przyczyniły się wszelkie motory biznesowe" – zaznaczono w sprawozdaniu.
Suma przychodów z kluczowych usług telekomunikacyjnych (konwergentnych, tylko komórkowych i tylko stacjonarnego internetu) zwiększyła się o 6,5 proc. r/r, utrzymując wysokie tempo progresu dzięki powiększaniu liczby klientów i wskaźników ARPO.
Zaznaczono, że przychody z usług IT i integracyjnych wzrosły o 47 proc. r/r, dzięki pokaźnym kontraktom na usługi integracyjne. Przychody z usług hurtowych (bez uwzględnienia schyłkowych) wzrosły o 13 proc., co wynikało z dobrego zapotrzebowania na naszą infrastrukturę.
EBIT wyniósł 371 mln zł i był o 4,9 proc. niższy od konsensusu na poziomie 390 mln zł. Wynik operacyjny wzrósł o 0,3 proc. r/r i zmniejszył się o 11,7 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem.
Ilość indywidualnych klientów ofert konwergentnych wzrosła o 18 tys., czyli 5 proc. r/r.
Wskaźnik ARPO z usług konwergentnych zachował dynamikę wzrostu i w ujęciu rocznym powiększył się o 3,6 proc., osiągając 130,5 zł.
Globalna liczba abonentów stacjonarnego dostępu szerokopasmowego wzrosła o 17 tys., czyli 3 proc. r/r. Liczba abonentów światłowodu wzrosła o 42 tys., czyli 13 proc. w skali rocznej. Dodano, że 57 proc. abonentów stacjonarnego internetu używa światłowodu.
Ponadto zasygnalizowano, że w dalszym ciągu redukowała się liczba abonentów korzystających ze schyłkowych technologii miedzianych – ich baza zmalała względem poprzedniego kwartału o 32 tys.
Wskaźnik ARPO z usług wyłącznie stacjonarnego Internetu wzrósł w skali roku o 4,1 proc., do poziomu 69,6 zł.
Liczba klientów komórkowych usług głosowych wzrosła o 108 tys., czyli o 4 proc. r/r, co jak zaznaczono, było najlepszym rezultatem od przeszło czterech lat. Oceniono, że do tego zauważalnego wzrostu przyczyniły się wszelkie marki i propozycje dla klientów indywidualnych oraz sektor biznesowy.
Wskaźnik ARPO z wyłączeniem komórkowych usług głosowych wzrósł w skali roku o 0,5 proc., do poziomu 30,5 zł. Odzwierciedla to wzrost ARPO na głównej marce Orange na rynku konsumenckim o ponad 5 proc. r/r, który został częściowo zniwelowany przez spadek na rynku biznesowym w wyniku silnej konkurencji oraz rosnący udział marek Nju i Flex w bazie abonentów usług tylko komórkowych.
Baza abonentów usług przedpłaconych w trzecim kwartale wzrosła o 117 tys. i w perspektywie rocznej powiększyła się o 0,3 proc. w wyniku akcji marketingowych.
Wskaźnik ARPO z usług przedpłaconych wyniósł 17,3 zł i w ujęciu rocznym wzrósł o 14 proc.
W stacjonarnych usługach głosowych sieci PSTN, redukcja łączy netto utrzymała się na zbliżonym poziomie jak w minionych kwartałach i wyniosła 27 tys., co według firmy odzwierciedlało strukturalne przemiany na rynku.
Organiczne przepływy pieniężne po 9 miesiącach 2025 roku wyniosły 668 mln zł i w perspektywie rocznej były wyższe o 1 proc.
Zasoby pieniężne z aktywności operacyjnej zwiększyły się w skali roku o 192 mln zł, wsparte wzrostem EBITDAaL oraz mniejszym zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy.
W sprawozdaniu podano, że wspomniane determinanty zostały zrównoważone przez wyższe nakłady inwestycyjne oraz odmienne rozłożenie w czasie wpływów ze sprzedaży nieruchomości.
Płatności za nakłady inwestycyjne w pierwszych dziewięciu miesiącach wzrosły w skali roku o 128 mln zł w efekcie odmiennego rozłożenia inwestycji w obu latach.
Wpływy ze sprzedaży nieruchomości w pierwszych dziewięciu miesiącach 2025 roku wyniosły 64 mln zł, wobec bardzo wysokiego poziomu 146 mln zł w analogicznym okresie 2024 roku.
"Nasz sukces komercyjny przełożył się na solidne wyniki finansowe: wyższe dochody i progres EBITDAaL o niemal 3 proc. Rezultaty wypracowane przez ostatnie 9 miesięcy dają nam mocne przekonanie, że zrealizujemy tegoroczne cele" – powiedziała cytowana w sprawozdaniu prezes Orange Polska, Liudmila Climoc.
Firma w sprawozdaniu podtrzymała predykcję całoroczną, która mówi o niewielkim jednocyfrowym wzroście przychodów i EBITDAal oraz eCapex (ekonomiczne nakłady inwestycyjne) w przedziale 1,8-1,9 mld zł w 2025 roku.
"Jesteśmy usatysfakcjonowani ze wzrostu baz abonentów, zwłaszcza w usługach mobilnych, gdzie był on wyśmienity – pierwszy raz od kilku lat przekroczył poziom 100.000 w skali kwartału" – dodała prezes.
Poniżej rezultaty Orange Polska w tzrecim kwartale 2025 roku, ich odniesienie do konsensusu PAP i wcześniejszych rezultatów. Dane w mln zł.
3Q2025 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | YTD 2025 | rdr |
Przychody | 3329,0 | 3175,0 | 4,9% | 7,2% | 5,4% | 9640,0 | 3,6% |
EBITDAaL | 899,0 | 878,0 | 2,4% | 3,7% | 0,9% | 2612,0 | 3,7% |
EBIT | 371,0 | 390,0 | -4,9% | 0% | -11,7% | 1103,0 | 2,2% |
zysk netto j.d. j.d. | 228,0 | 244,9 | -6,9% | -10% | -16,8% | 693,0 | -2,7% |
marża EBITDA | 27,0% | 27,7% | -0,65 | -0,92 | -1,21 | 27,10% | 0,02 |
marża EBIT | 11,1% | 12,3% | -1,19 | -0,77 | -2,16 | 11,44% | -0,15 |
marża netto | 6,8% | 7,8% | -0,91 | -1,33 | -1,83 | 7,19% | -0,46 |
(PAP Biznes)
mcb/ asa/