Co czyni dobrego lidera? Osiem przykazań skutecznej pracy

Dobry lider to taki, który ma nawyk praktycznego wykorzystywania swojej wiedzy, umiejętności i wewnętrznej mądrości. Oto kilka podstawowych stwierdzeń takiego lidera.

1. Jestem menedżerem i to jest moje stanowisko. Mam pewne uprawnienia i ponoszę główną odpowiedzialność za sukces firmy. Moje stanowisko nie jest okazją do autoafirmacji ani realizacji własnych ambicji. Nie jestem ani gorszy, ani lepszy od moich podwładnych. Wiem i jestem przekonany, że czasami potrafią poradzić sobie z zadaniem lepiej ode mnie. Moim zadaniem jest dać im możliwość wykorzystania ich potencjału.

2. Jestem doskonałym liderem i potrafię inspirować zespół, wyznaczać cele oraz wspierać inicjatywę i entuzjazm. Każdy pracownik czuje się potrzebny, użyteczny i ważny. Jest to bardzo ważne zarówno dla mnie, jak i dla firmy.

3. Ciągle się uczę i doskonalę. Wiem, że tylko ci, którzy nieustannie dążą do samodoskonalenia, pokonują przeszkody wynikające z niedoskonałości, pracują nad swoimi kompleksami i stale uczą się nowych rzeczy, zarówno zawodowo, jak i osobiście, mogą być uważani za dobrych liderów i skutecznie zarządzać ludźmi i ich firmą. Jestem wzorem do naśladowania dla moich podwładnych dzięki mojemu doświadczeniu zawodowemu, wiedzy i mądrości. Nie wyładowuję na nich swoich kompleksów i złego humoru.

4. Potrafię słuchać i słyszeć. Stwarzam możliwości bezpośredniego dialogu. Moje drzwi są zawsze otwarte na wszelkie sugestie i rady. Każdy pracownik wie, że może do mnie przyjść w dogodnym dla siebie czasie i swobodnie podzielić się swoją opinią.

5. Zawsze udzielam informacji zwrotnej. Robię to poprawnie, konstruktywnie i w tonie wspierającym. Zawsze potrafię rozpoznać i docenić osiągnięcia moich podwładnych oraz potrafię właściwie komunikować sytuacje wymagające poprawy. Oznacza to, że omawiam nie samą osobę, ale jej działania. Najpierw chwalę, potem wskazuję obszar wymagający poprawy, a na końcu oferuję dalsze wsparcie.

6. Wiem, jak i chcę delegować. Wiem, że delegowanie części moich uprawnień i odpowiedzialności pracownikowi w celu wykonania ważnego zadania jest słuszne i korzystne. Wiem, że jest gotowy i kompetentny, więc podejmuję ryzyko i daję mu możliwość samodzielnego wykonania zadania od początku do końca. Samodzielnie, bez mojej interwencji i cennych instrukcji. W końcu to właśnie rozwija moich podwładnych i pozwala mi skupić się na zadaniach strategicznych.

7. Pamiętam o kontroli. Moi pracownicy wiedzą, że odpowiadam za ich wyniki, że monitoruję zarówno końcowe, jak i pośrednie rezultaty. Wiedzą, że ustalone terminy muszą być dotrzymane, bo wtedy poproszę ich o raport i będę oczekiwać rezultatów.

8. Wszelkie „nieprzyjemne rozmowy” z podwładnymi powinny odbywać się wyłącznie w cztery oczy. Upominanie podwładnego w obecności kolegów to ostatnia rzecz, jaką powinienem zrobić. Wiem, jak panować nad emocjami. A jeśli muszę kogoś upomnieć i rozumiem, że jest to nieuniknione, zrobię to delikatnie, bez uciekania się do ataków personalnych i tylko w cztery oczy.

Powodzenia w Twoich przedsięwzięciach! Powodzenia we wszystkich Twoich przedsięwzięciach!

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *