Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na firmę Scott Sportech Poland karę w wysokości ponad 4,34 mln zł za utrudnianie sprzedaży rowerów online. Informację tę przekazał w komunikacie UOKiK w poniedziałek.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stwierdził, że Scott Sportech Poland naruszył zarówno przepisy polskie, jak i unijne, ograniczając konkurencję i utrudniając klientom dostęp do swoich produktów. Chodzi o zakaz sprzedaży rowerów online, który zdaniem UOKiK mógł utrudniać transakcje między polskimi sprzedawcami a konsumentami z innych krajów UE. UOKiK poinformował o nałożeniu na firmę kary pieniężnej w wysokości ponad 4,34 mln zł. Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna i przysługuje prawo do wniesienia odwołania.
„Zakaz sprzedaży online nie jest opłacalną strategią biznesową – stanowi formę zamknięcia rynku i wykluczenia konkurencji. Konsumenci mają prawo do swobodnego wyboru między różnymi ofertami, niezależnie od tego, czy kupują rower w sklepie stacjonarnym, czy online” – stwierdził Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK, cytowany w komunikacie prasowym.
W komunikacie prasowym wskazano, że Scott Sportech Poland opiera swoje działania na tzw. „umowach dystrybucyjnych” i „warunkach współpracy”. Według UOKiK, dokumenty te nie zabraniały wprost sprzedaży online, lecz zobowiązywały dealerów do osobistego dostarczenia klientowi w pełni zmontowanego roweru oraz zabraniały sprzedaży za pośrednictwem platform takich jak Allegro czy eBay.
„Próby sprzedaży rowerów online z dostawą do wskazanego przez konsumenta miejsca doprowadziły do interwencji firmy – dealerzy otrzymywali e-maile z groźbami kar. W rezultacie nie byli w stanie konkurować z innymi sprzedawcami ceną ani dostępnością. Co więcej, sami sprzedawcy egzekwowali przestrzeganie zakazu – monitorowali działania innych i zgłaszali dystrybutorowi wszelkie naruszenia” – czytamy w komunikacie UOKiK.
Urząd stwierdził, że ograniczenia w sprzedaży online utrudniają również sprzedawcom konkurowanie o klientów w przestrzeni cyfrowej. W rezultacie konsumenci tracą dostęp do konkurencyjnych cen i bogatego asortymentu produktów, co sprawia, że zakupy stają się mniej wygodne, bardziej czasochłonne i potencjalnie droższe.
„Scott Sportech Poland Sp. z oo stanowczo kwestionuje decyzję Prezesa