Pielgrzymi robią zdjęcia papieżowi Franciszkowi przy użyciu smartfonów na placu św. Piotra. Szybki rozwój nowoczesnych technologii stawia przed Kościołem nowe wyzwania
Michał Duszczyk
Po odejściu papieża Franciszka, jego miejsce mogą zająć kardynałowie, którzy postrzegają sztuczną inteligencję jako źródło wielu zagrożeń. Istnieją jednak również tacy, dla których AI jest wyzwaniem, z którym, podobnie jak cały świat, powinien zmierzyć się także Kościół. Jedno jest pewne – każdy, kto stanie na czele Watykanu, będzie musiał wyznaczyć swoje stanowisko wobec szybko zmieniających się technologii, które wkrótce mogą przewyższyć ludzkie możliwości w wielu aspektach.
Jak kardynałowie i potencjalni następcy Franciszka oceniają AI?
Kardynał José Tolentino de Mendonça, prefekt watykańskiej Dykasterii ds. Kultury i Edukacji, jest jednym z kandydatów na następcę Franciszka. Jest autorem dokumentu opublikowanego na początku bieżącego roku, który dotyczy AI. Mowa o „Antiqua et Nova”, oficjalnym stanowisku Watykanu wobec sztucznej inteligencji, w którym Mendonça, wspólnie z kard. Víctorem Manuelem Fernándezem, argentyńskim duchownym oraz prefektem Dykasterii Nauki Wiary, porusza kluczowe kwestie związane z wpływem AI na różne obszary, takie jak edukacja, gospodarka, zdrowie, rynek pracy oraz relacje międzyludzkie i międzynarodowe. Zawiera omówienie zagrożeń oraz możliwości, jakie niesie sztuczna inteligencja, podkreślając potrzebę jej odpowiedzialnego i etycznego używania.
Jak niedawno podkreślał ks. prof. Józef Kloch, medioznawca i profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, podczas specjalnej konferencji poświęconej „Antiqua et Nova”, sztuczna inteligencja symuluje ludzki umysł, lecz nie jest w stanie go zastąpić. „W przypadku AI to pewne dane statystyczne i parametry obliczeniowe decydują o tym, jakie dane finalnie otrzymujemy. Wyższe potrzeby są obce maszynom, dlatego AI nigdy nie dorówna ludzkiej inteligencji” – zauważał. Profesor twierdzi, że dokument ukazuje „wagę poruszanego zagadnienia” oraz „naszą unikatową ludzką osobowość”. W dokumencie stwierdzono, że AI nie posiada „odniesienia do dobra wspólnego”, co uniemożliwia jej pełne naśladowanie człowieka, a kontrola nad etycznym wykorzystaniem AI to „ogromna odpowiedzialność, jaką Bóg powierzył człowiekowi”.
Kardynał José Tolentino de Mendonça w „Antiqua et nova” wzywa do etycznej refleksji nad rozwojem technologii i zachęca do przemyślenia wyzwań